Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 393
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 393
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 375
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 6/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 stycznia 2016 r. na szybowcu SZD-9 Bocian D, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T5 – Uszkodzenie konstrukcji”,
„T7 – Nieuprawnione modyfikacje”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O10 – Obsługa techniczna”.

2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 2 kwietnia 2016 r.

Turbia k. Stalowej Woli EPST. PKBWL stwierdziła, że szybowiec posiadał niezbędną dokumentację lotno-eksploatacyjną a lista potwierdzeń wykonania przeglądów przedlotowych została podpisana przez pilota – właściciela szybowca. W dniu 3 stycznia 2016 r. pilot szybowca przybył na lotnisko w Turbi z zamiarem wykonania lotów za wyciągarką na szybowcu SZD-9 Bocian D. Po wykonaniu przeglądu przedlotowego szybowiec został przetransportowany na miejsce startu i ustawiony jako drugi w kolejce do lotu. Po zajęciu przez pilota miejsca w kabinie i podczepieniu liny wy ciągarkowej, nastąpił start szybowa. Po prawidłowym rozbiegu szybowiec oderwał się od ziemi i przeszedł na wznoszenie. W końcowej fazie wznoszenia na wysokości około 450 m pilot usłyszał trzask, nastąpiło wy czepienie szybowca. Pilot wykonał krąg nadlotniskowy i wylądował na lotnisku. Okazało się, że nastąpiło pęknięcie deski kilowej, do której mocowany jest dolny zaczep, a następnie jej oderwanie się od konstrukcji i samowyczepienie liny wyciągarkowej. Na miejscu zdarzenia wykonano wstępne oględziny oraz zdjęcia uszkodzeń, następnie przetransportowano szybowiec do hangaru, gdzie uzupełniono dokumentację fotograficzną. Po zakończeniu tych czynności szybowiec zdemontowano i zabezpieczono.

3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:

– niewłaściwe rozwiązanie konstrukcyjne mocowania dolnego zaczepu

– niestaranie wykonanie spoin klejowych deski kilowej z kadłubem,

– osłabienie konstrukcji drewnianej ze względu na wiek szybowca.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00