Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 396
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 396
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 378
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1940/2013

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 grudnia 2013 r. na samolocie Embraer 175 , klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O2 – System szkolenia, O7 – Planowanie operacyjne”
oraz „O8 – Zmiany zarządzania”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Lądowanie samolotu na lotnisku docelowym odbyło się z ilością paliwa w zbiornikach wynoszącą 1240 kg. Wymagana z Instrukcją Operacyjną pozostałość powinna wynosić 1600 kg. Z informacji uzyskanych od załogi wynika, że na lotnisku startu próbowano wymusić na załodze zabranie całego bagażu pasażerskiego, co spowodowałoby przeciążenie samolotu o około 1000 kg. Dowódca samolotu nie uległ naciskom i zabrał bagaż w ilości, która nie spowodowała przekroczenia maksymalnej masy startowej.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Błędnie skalkulowany plan lotu przekazany załodze. W związku z reorganizacją i implementacją nowego systemu komputerowego planowania lotów ustalenie przyczyny błędnej kalkulacji nie udało się ustalić.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Zastosowane środki profilaktyczne:

1. Zdarzenie zostało umieszczone w bazie danych SMS i pozostaje pod obserwacją. Na dzień przygotowania raportu nie doszło do powtórzenia się nieprawidłowości.

2. Operator zakończył implementację nowego systemu komputerowego planowania lotów.

3. Omówiono zdarzenie podczas szkoleń okresowych pilotów, kładąc szczególny nacisk na obowiązek raportowania wszelkich nieprawidłowości paliwowych.

4. Operator zastosował następujące bariery ochronne związane z nieprawidłowością jaka miała miejsce w analizowanym zdarzeniu:

– listy kontrolne dla załogi,

– procedury konsultacji załoga – służby operacyjne,

– dostępność obsługi technicznej.

Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00