Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 409
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 409
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 391
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1414/2013

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 września 2013 r. na samolocie Diamond DA20, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”

oraz

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Pilot zaplanował lot z lotniska EPBC do Białej Podlaskiej z lądowaniem na lotnisku docelowym oraz powrót przez Konstancin na EPBC. Lot powrotny odbywał się na 2500 ft alt. w kierunku punktu KILO, z ominięciem stref TSA04B i TSA38E, w warunkach silnego bocznego wiatru. Na trawersie Siedlec pilot zauważył opóźnienie wskazań GPS urządzenia Garmin 530 i podjął decyzję o jego zrestartowaniu. W tym czasie doszło do naruszenia strefy TSA38E. Informator FIS Warszawa zaobserwował na zobrazowaniu radarowym echo niezidentyfikowanego samolotu w aktywnej strefie TSA38E. KRL lotniska EPMM nie wiedział o obecności w strefie niezidentyfikowanego samolotu. Informator FIS podjął próbę nawiązania łączności z samolotem. Po ponownym uruchomieniu urządzenia pilot usłyszał wywołanie informatora FIS, który nakazał mu zmianę kursu na południowy w celu opuszczenia strefy. Po opuszczeniu strefy TWSA38E pilot skontaktował się KRL EPMM z pytaniem czy nie spowodował zagrożenia w ruchu lotniczym. KRL EPMM przekazał, że w tym czasie strefa nie była wykorzystywana.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Niewłaściwie prowadzona nawigacja szczegółowa w oparciu o mapę.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00