Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego rok 2016 poz. 3563

Uchwała nr 19/88/2016 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi

z dnia 12 lipca 2016r.


1. Beata Kaczmarek 9. Józefa Lucyna Michejda
2. Ewa Śpionek 10. Grażyna Kos
3. Iwona Kopczyńska 11. Barbara Polowczyk
4. Anna Kaźmierczak 12. Paweł Dobrzyński
5. Bogdan Łągwa 13. Roman Drozdowski
6. Paweł Jaśkiewicz 14. Krzysztof Kozik
7. Łukasz Szczepanik 15. Tomasz Jan Karwicki
8. Agnieszka Kamyczek-Maszewska

Po rozpoznaniu w dniu 12 lipca 2016 roku Uchwały Nr XX/119/2016 Rady Gminy Jeżów z dnia 31 maja 2016 roku w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 446) oraz art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 561)
Kolegium uchwala, co następuje:

z powodu naruszenia prawa, tj.:
1) art. 6n ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 250), stwierdza nieważność w części Uchwały Nr XX/119/2016 Rady Gminy Jeżów z dnia 31 maja 2016 roku w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w zakresie objaśnienia nr 1 zawartego we wzorze deklaracji,
2) art. 6n ust. 1 w zw. z art. 6l ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 250), stwierdza nieważność w części Uchwały Nr XX/119/2016 Rady Gminy Jeżów z dnia 31 maja 2016 roku w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w zakresie określenia "ustawowo" zawartego w pouczeniu znajdującym się w części I wzoru deklaracji,
3) art. 6n ust. 1 w zw. z art. 6o ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 250), stwierdza nieważność w części Uchwały Nr XX/119/2016 Rady Gminy Jeżów z dnia 31 maja 2016 roku w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w zakresie fragmentu drugiego zdania objaśnienia znajdującego się pod pouczeniem, w części I wzoru deklaracji, następującego po słowie komunalnymi ", biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomości o podobnym charakterze".
UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2016 roku do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi wpłynęła Uchwała Nr XX/119/2016 Rady Gminy Jeżów z dnia 31 maja 2016 roku w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy (zwana dalej - Uchwałą).
W dniu 12 lipca bieżącego roku Kolegium Izby rozpatrzyło Uchwałę, zapraszając przedstawicieli jednostki na posiedzenie.

Badając przedmiotową Uchwałę Kolegium ustaliło, że została ona wydana z naruszeniem prawa.
W objaśnieniu nr 1 dotyczącym nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy wskazano, że: "w zabudowie wielorodzinnej deklarację składa zarządca lub inny podmiot władający nieruchomością". Definicja legalna zabudowy wielorodzinnej przestała istnieć w języku prawnym wraz z derogowaniem rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 1999 r. Nr 15, poz. 140, z późn. zm.). Aktualnie zakres znaczeniowy tego pojęcia należy budować przez zaprzeczenie istniejącej, w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1422), definicji zabudowy jednorodzinnej odwołującej się do określenia budynku mieszkalnego jednorodzinnego zawartego w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 290). Pojęcie to zbytnio zawęża możliwość wykonywania obowiązków właściciela przez wspólnoty mieszkaniowe, które mogą istnieć już w przypadku wyodrębnienia pierwszego lokalu mieszkalnego w nieruchomości (istotna jest rozbieżność między podmiotem legitymującym się prawem własności budynku i lokalu) podczas gdy budynek mieszkalny jednorodzinny zachowuje swój charakter dopóki nie wydzielono więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego mieszkalnego i jednego użytkowego (istotna jest w tym wypadku liczba wydzielonych lokali). W związku z powyższym należy uznać, iż zapis ten nie ułatwia składania deklaracji i jest niezgodny z treścią art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (zwanej dalej - Ustawą).

Art. 6n ust. 1 Ustawy określa zakres uregulowań, która muszą być zawarte uchwałach rad gmin. Do obowiązków organów stanowiących gmin należy m.in. zamieszczanie pouczenia, że deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego. Zgodnie z art. 6l ust. 1 Ustawy termin uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi określają rady gmin w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego. Pouczenie znajdujące się w części I wzoru deklaracji, zawiera informacje wskazujące, że deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego w przypadku nie wpłacenia w określonych ustawowo terminach kwoty opłaty. Jest ono niezgodne z przywołanym powyżej przepisem Ustawy, nadto pouczenie o takiej treści, może wprowadzać w błąd w zakresie uwarunkowania będącego podstawą wystawienia tytułu wykonawczego. W związku z powyższym należy stwierdzić, że w sposób istotny naruszono art. 6n ust. 1 w zw. z art. 6l ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, poprzez brak właściwego pouczenia.

Uchwała dotyczy wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi odnoszącej się do nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. W zdaniu 2 objaśnienia znajdującego się pod pouczeniem zawartym w części I deklaracji wskazano, że "w razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji właściwy organ określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomości o podobnym charakterze". Objaśnienie to stanowi nieuprawnioną modyfikację art. 6o ust. 1 Ustawy i dodatkowo zawiera informacje dotyczące metody szacowania odnoszącej się wyłącznie do nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy. Z przepisu tego wynika, że określając, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wójt burmistrz, prezydent bierze pod uwagę dostępne dane właściwe dla wybranej przez radę gminy metody, a w przypadku ich braku - uzasadnione szacunki, w tym w przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze. Poprzez nieuprawnioną modyfikację w sposób istotny naruszono art. 6o ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Ponadto Kolegium zwraca uwagę na drobne nieścisłości zawarte w Uchwale. Występującą rozbieżność między określeniem terminu składania deklaracji zawartym w § 2 Uchwały w stosunku do art. 6m ust. 1 Ustawy. Zapis ten nieprecyzyjnie reguluje termin, w sposób mogący budzić wątpliwości, iż odnosi się on wyłącznie do zamieszkania właściciela. Dopiero norma prawna zbudowana łącznie z powyższego przepisu i doprecyzowującego go zapisu zawartego we wzorze deklaracji pozwala na ustalenie prawidłowej treści terminu składania deklaracji. Błędnie podany, w pouczeniu znajdującym się w części I wzoru deklaracji, rocznik oraz pozycja dziennik urzędowego ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, w którym został ogłoszony ostatni, aktualny na dzień uchwalenia Uchwały, tekst jednolity znajdujący się w pouczeniu zawartym w części I - (Dz. U. z 2014 r., poz. 101 z późn. zm.) zamiast (Dz. U. z 2016 r, poz. 599).

Mając powyższe na względzie, Kolegium Izby orzekło, jak w sentencji.

Od uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Skargę wnosi się do Sądu za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej, w terminie 30 dni od dnia doręczenia skarżącemu uchwały.
Przewodniczący Kolegium

Zastępca Prezesa RIO w Łodzi Beata Kaczmarek
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00