Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 17 stycznia 2018 r., sygn. I SA/Lu 1000/17

Podatek od towarów i usług

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca) Sędziowie WSA Monika Kazubińska-Kręcisz, Asesor sądowy Jerzy Parchomiuk Protokolant Asystent sędziego Krzysztof Kożuch po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 17 stycznia 2018 r. sprawy ze skargi G. S. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] października 2017 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę.

Uzasadnienie

W zaskarżonej interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (organ) ocenił, że nie jest prawidłowe stanowisko Gminy S. (gmina) w kwestii kalkulowania wysokości podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT) w przypadku uzyskania przez gminę dofinansowania na potrzeby realizacji świadczeń w zakresie wykorzystania odnawialnych źródeł energii.

W uzasadnieniu organ wyjaśnił, że gmina przedstawiła okoliczności, w których jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Na podstawie umowy z Województwem L., w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa L. na lata 2014 - 2020, 4. Oś Priorytetowa - Energia Przyjazna Środowisku, Działanie 4.1 - Wsparcie wykorzystania OZE (RPO WL) uzyska dofinansowanie projektu "Montaż kolektorów słonecznych na terenie Gminy S.". Gmina przystąpi do realizacji projektu wykonując tym samym ustawowe zadania publiczne, o których mówi art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U.2016.446 ze zm.) w związku z art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz.U.2017.130 ze zm.). Wdrożenie projektu pozwoli: zaoszczędzić energię potrzebną do ogrzewania wody użytkowej, ograniczyć straty energii oraz wykorzystać odnawialne źródła energii. Środki uzyskane w ramach RPO WL należą do wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych (Dz.U.2016.1870 ze zm.). Dofinansowanie - rzędu 85 % kosztów kwalifikowalnych - będzie przeznaczone wyłącznie na realizację całego projektu. Nie jest ono uzależnione od sposobu finansowania pozostałych kosztów przedsięwzięcia, a więc czy środkami własnymi gminy, czy z kredytu, czy też pochodzącymi od jej mieszkańców, a przede wszystkim nie jest uzależnione od ceny za jaką gmina będzie świadczyła usługi i przekazywała zamontowane instalacje na rzecz mieszkańców. Wkład własny w realizację projektu odpowiada wydatkom kwalifikowalnym co najmniej w wymiarze 15 % (nieobjętym dofinansowaniem w ramach RPO WL) oraz wszystkim wydatkom niekwalifikowalnym, potrzebnym na wdrożenie planowanego przedsięwzięcia i będzie on pochodził od mieszkańców zainteresowanych udziałem w projekcie na podstawie umów zawartych z gminą. Instalacje będą montowane na prywatnych jednorodzinnych budynkach mieszkańców, na podstawie umowy z gminą i pod warunkiem uiszczenia obowiązkowej wpłaty od mieszkańca, obejmującej zarówno wydatki kwalifikowalne, jak i niekwalifikowalne projektu. Wysokość wynagrodzenia należnego gminie od każdego mieszkańca przystępującego do przedsięwzięcia będzie uwzględniała wydatki kwalifikowalne oraz niekwalifikowalne projektu w określonym procencie zakładanych kosztów montażu instalacji. Gmina zaznaczyła, że wpłaty uzyskane od mieszkańców, na podstawie zawartych z gminą umów, nie będą uzależnione od wysokości dofinansowania. Z drugiej strony, wysokość dofinansowania nie jest uzależniona od wysokości wpłat ze strony poszczególnych mieszkańców uczestniczących w projekcie. Brak umówionych wpłat ze strony mieszkańca gminy wyklucza go z udziału w projekcie. Dofinansowanie jakie uzyska gmina, na zasadach refundacji, które wyniesie 85 % wszystkich kosztów kwalifikowalnych projektu, nie będzie przeznaczone na dopłatę do ceny świadczonych usług na rzecz poszczególnych mieszkańców, lecz będzie pokrywało ogólne koszty związane z realizacją całego projektu, w tym między innymi wydatki wynikające z potrzeby promocji, sporządzenia dokumentacji technicznej, zakupu, dostawy i montażu urządzeń, zapewnienia nadzoru inwestorskiego, wykonania systemu zarządzania energią.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00