Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 28 czerwca 2019 r., sygn. II SA/Bd 181/19

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Elżbieta Piechowiak Sędziowie sędzia WSA Anna Klotz sędzia WSA Jarosław Wichrowski ( spr ) Protokolant starszy sekretarz sądowy Ewa Majchrzak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 czerwca 2019r. sprawy ze skargi X. Y. na uchwałę Rady Gminy [...] z dnia [...] grudnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie zasady przyznawania i wysokości diet radnych oraz sołtysów 1. odrzuca skargę w zakresie zaskarżenia § 3 zaskarżonej uchwały; 2. w pozostałej części skargę oddala.

Uzasadnienie

B. Z. złożyła skargę na uchwałę nr [...] Rady Gminy z dnia [...].12.2018 r. w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet radnych gminy oraz sołtysów sołectw gminy wnosząc o stwierdzenie nieważności jej § 1 ust. 2 i ust. 3 pkt lit. 2 i § 2 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 oraz § 3. Skarżąca zarzuciła naruszenie:

1) art. 25 ust. 4, 6, 7, 8 ustawy o samorządzie gminnym, albowiem uchwała w § 1 ust. 2 i § 3 pkt 1 i 2 w przypadku każdej nieobecności na sesji lub posiedzeniu komisji pozbawia de facto diety pozostałych radnych, mimo iż winna uwzględniać ewentualnie obniżenie wynagrodzenia w wysokości stosownej do pełnionej funkcji oraz nakłada obowiązek usprawiedliwiania swojej nieobecności na sesji rady lub posiedzeniu komisji bez upoważnienia ustawowego, a także uprawnia przewodniczącego rady do usprawiedliwienia nieobecności radnego w oparciu o niejasne kryteria;

2) art. 37b ust. 1 i 2 w zw. z art. 25 ust. 4, 6, 7, 8 ustawy o samorządzie gminnym, albowiem uchwała w § 2 i 3 nie ustala kryteriów otrzymywania diet przez sołtysów poszczególnych sołectw oraz pozbawia sołtysów prawa do diet w przypadku pełnienia funkcji radnego, mimo że w ustawie o samorządzie gminnym funkcjonują w systemie prawnym niezależnie od siebie, co oznacza, że osoba będąca jednocześnie radnym i sołtysem winna otrzymywać dwie niezależne diety z uwagi na pełnienie dwóch odrębnych funkcji społecznych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00