Artykuł aktualny na dzień 19-05-2024
Jak zebrać i rozliczyć środki na wycieczkę szkolną
Zasady gromadzenia środków, późniejszego ich ewidencjonowania i księgowania, przeznaczane na organizację np. wycieczek szkolnych, budzą często wątpliwości, ponieważ nie zostały jednoznacznie określone przepisami prawa. W artykule wyjaśnione zostaną podstawowe przepisy ustawy – Prawo oświatowe oraz ustawy o finansach publicznych regulujące przedmiotowe kwestie.
Samorządowe jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w Prawie oświatowym gromadzą na wydzielonym rachunku dochody określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Jednostka budżetowa opiera swoją gospodarkę finansową na planie finansowym i nie ma możliwości przepływu środków finansowych w trybie pozaplanowym i pozabudżetowym.
Rada rodziców może gromadzić środki finansowe, ale, nie mając osobowości prawnej, nie może zatrudniać pracowników ani zawierać umów.
Zasady gromadzenia i wydatkowania środków zgromadzonych na rachunku bankowym rady rodziców określa regulamin rady rodziców.
Aktami prawnym regulującymi kwestie gromadzenia i ewidencjonowania środków związanych z organizacją wycieczek szkolnych są zapisy ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (dalej: Prawo oświatowe) oraz ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp).
W świetle zapisów art. 223 uofp: samorządowe jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie Prawo oświatowe gromadzą na wydzielonym rachunku dochody określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, pochodzące w szczególności: ze spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej, z odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie albo użytkowaniu jednostki budżetowej, z działalności polegającej na świadczeniu usług w ramach kształcenia zawodowego – w przypadku jednostek budżetowych prowadzących kształcenie zawodowe.
Szkoła jest samorządową lub państwową jednostką organizacyjną i podlega zasadom towarzyszącym obrotowi środkami publicznymi. Co do zasady nie istnieje możliwość przepływu środków finansowych w jednostkach budżetowych. Z uwagi na specyfikę działania szkół możliwe jest również prowadzenie odrębnego konta rady rodziców. Jest to rozwiązanie szczególne, mające na celu utrzymanie wpływu rodziców w zakresie alokowania środków przez siebie gromadzonych.