Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [15 z 48]

Artykuł aktualny na dzień 03-06-2024

Jakich błędów nie popełniać w statucie gminy

Wojewoda lubelski skutecznie podważył przed sądem zapisy statutu gminy miejskiej dotyczące zasad organizacji prac rady gminy. W artykule zestawiamy błędy popełnione przez gminę.

Statut stanowi o ustroju gminy (art. 3 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym; dalej: u.s.g.). Szereg przepisów tej ustawy wskazuje, co powinno być uregulowane w statucie.

Przepis ustawy o samorządzie gminnym

Norma wprowadzona przez przepis

art. 3 ust. 1

statut stanowi o ustroju gminy

art. 22 ust. 1

statut gminy określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów gminy

art. 5 ust. 3

w statucie powinny znaleźć się uregulowania dotyczące zasad tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej

art. 11b ust. 3

zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich

art. 18a ust. 5

zasady i tryb działania komisji rewizyjnej

art. 23 ust. 2

zasady tworzenia i działania klubów radnych

art. 51 ust. 3

określenie uprawnień jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy

Dla kwestii organizacji prac rady gminy istotny jest zwłaszcza art. 22 ust. 1 u.s.g. Według rozstrzygnięcia WSA w Lublinie z 5 października 2023 r. (sygn. akt III SA/Lu 318/23) właśnie ten przepis nie został prawidłowo zastosowany w analizowanym statucie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00