Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [345 z 928]

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 28 marca 2024 r., sygn. II SA/Kr 88/24

Dnia 28 marca 2024 r. . Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Sebastian Pietrzyk Sędziowie: WSA Mirosław Bator (spr.) WSA Monika Niedźwiedź Protokolant: straszy sekretarz sądowy Małgorzata Piwowar po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 marca 2024 r. sprawy ze skargi T. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Wojewody Małopolskiego z dnia 23 listopada 2023 r. znak: WI-I.7840.15.18.2023.PI w przedmiocie sprzeciwu wobec zgłoszenia zamiaru budowy I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Wojewody Małopolskiego na rzecz strony skarżącej T. S.A. z siedzibą w W. kwotę 997 zł (słownie: dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Starosta Tatrzański decyzją z dnia 22 marca 2023 r. nr AB.6743.164.2023.ŁM działając na podstawie art. 30 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane oraz art. 104 K.p.a. po rozpatrzeniu zgłoszenia [...] S.A. na budowę przenośnego wolno stojącego masztu antenowego niezwiązanego trwale z gruntem, wraz z instalacją radiokomunikacyjną na działkach nr [...] obr[...] położonych w miejscowości Z. – wniósł sprzeciw. W uzasadnieniu organ wskazał, że w myśl art. 28 ust. 1 Prawa budowlanego roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę, z zastrzeżeniem art. 29 - 31. W artykule 29 wymienione zostały obiekty budowlane i roboty budowlane, których realizacja jest zwolniona z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę i te które wymagają i nie wymagają zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej, z zastrzeżeniem art. 29 ust. 5-8. W toku prowadzonego postępowania organ ocenia czy inwestycja mieści się w wykazie robót wskazanym w art. 29 - 31 Prawa budowlanego, weryfikuje złożone dokumenty pod kątem ich kompletności, zgodności z obowiązującymi przepisami oraz miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (o ile taki istnieje na terenie objętym inwestycją). Organ ustalił, że na terenie objętym planowanym przedsięwzięciem obowiązują ustalenia uchwały nr XLV/591/2013 Rady Miasta Zakopane z dnia 26 września 2013 r. sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Olcza". We wniosku podano, że inwestor przystąpi do wykonania robót budowlanych polegających na budowie przenośnego, wolno stojącego masztu antenowego niezwiązanego trwale z gruntem, wraz z instalacją radiokomunikacyjną, tj. 3 antenami sektorowymi zawieszonymi na wys. 26,40 m n.p.m.t. oraz 1 anteną RL o średnicy 0,3 m zawieszoną na wysokości 27, 60 m n.p.t, zgodnie z załączonym projektem oraz kablem zasilającym (sublicznik energii). Zgłaszany maszt antenowy ma zostać posadowiony na płytach drogowych (ułożonych na gruncie) poprzez stalowy ruszt wsporczy i stabilizowany w pionie trzema rzędami odciągów linowych po 4 odciągi. Zgodnie z art. 29 ust. 3 pkt 3 lit. a Prawa budowlanego nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia, o którym mowa w art. 30, wykonywanie robót budowlanych polegających na instalowaniu na obiektach budowlanych stanowiących albo niestanowiących całości techniczno-użytkowej urządzeń, w tym antenowych konstrukcji wsporczych i instalacji radiokomunikacyjnych, a także związanego z tymi urządzeniami osprzętu i urządzeń zasilających, o wysokości powyżej 3 m. Ponieważ zgłaszany maszt wraz z instalacją radiokomunikacyjną nie będzie zainstalowany na obiekcie budowlanym, to w tym przypadku nie ma zastosowania ww. art. 29 ust. 3 pkt 3 lit. a Prawa budowlanego. Natomiast budowa przenośnych wolno stojących masztów antenowych, o których jest mowa w art. 30 ust. 5f - 5i ww. ustawy, nie została wprost wymieniona w art. 29. Zgodnie z art. 3 pkt 5 Prawa budowlanego, przenośne wolno stojące maszty antenowe stanowią tymczasowy obiekt budowlany. Zaś według art. 29 ust. l pkt 7, nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia, o którym mowa w art. 30, budowa tymczasowych obiektów budowlanych niepołączonych trwale z gruntem i przewidzianych do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce w terminie określonym w zgłoszeniu, ale nie później niż przed upływem 180 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu. Zatem zgłaszany obiekt może powstać na podstawie zgłoszenia, tylko jako obiekt tymczasowy, o którym jest mowa art. 29 ust. 1 pkt 7 i wyłącznie na okres 180 dni. Sam art. 30 ust. 5f nie daje bowiem podstawy do dokonania zgłoszenia. Aby można było skorzystać z art. 30 ust. 5f należy dokonać zgłoszenia, o którym mowa w art. 29 ust. 1 pkt 7. Należy nadmienić przy tym, iż we wniosku inwestor nie określił terminu rozbiórki zgłaszanego obiektu. Niemniej jednak, w ocenie organu planowane zamierzenie inwestycyjne wymaga uzyskania pozwolenia w drodze decyzji administracyjnej. Bowiem wielkość przedmiotowego obiektu i sposób jego posadowienia na gruncie świadczą o tym, że nie można go zakwalifikować jako tymczasowy obiekt budowlany. Organ uznał, że przedmiotowa inwestycja nie stanowi budowy obiektu tymczasowego o jakim jest mowa w art. 29 ust. 1 pkt 7 Prawa budowlanego. Objęty zgłoszeniem maszt telekomunikacyjny posiada bowiem cechy trwałego związania z gruntem. Należy również sądzić, że założeniem ustawodawcy było zwolnienie z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę tylko takich obiektów, które są stosunkowo mało skomplikowane pod względem technicznym i konstrukcji oraz nie zagrażają bezpieczeństwu podczas ich realizacji i późniejszej eksploatacji.

Odwołanie od tej decyzji wniosła Spółka [...] S.A.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00