- Tematy:
- dofinansowanie,
- gmina,
- wyjaśnienia urzędowe
Dofinansowanie przez gminę kosztów usuwania odpadów rolniczych - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu z dnia 21 września 2023 r, sygn. NA.III-422-32/2023
Działając na podstawie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1325) w odpowiedzi na wniosek o udzielenie wyjaśnienia, czy Gmina może dofinansować z własnych środków koszty realizacji zadania realizowanego z dotacji z NFOŚiGW na usuwanie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej, ponad maksymalną kwotę dotacji udzielanej w wartości netto oraz w zakresie kosztów VAT, uprzejmie wyjaśniam i informuję, co następuje:
Stosownie do treści przepisu art. 6c ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1469) gminy są zobowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Rada gminy może, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
Definicja „odpadów komunalnych” zawarta została w art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1587 ze zm.), zgodnie z którym rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowym oraz odpady pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter i skład są podobne do odpadów z gospodarstw domowych, w szczególności niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne i odpady selektywnie zebrane: