Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [11 z 334]

Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.715.2023.3.ASZ

Ustalenie: - czy realizowane/świadczone przez Państwa jako klub sportowy - loty szybowcowe i loty samolotowe treningowe na rzecz osób uprawiających sporty lotnicze i będących lub zamierzających zostać członkami Aeroklubu, w tym usługi szkolenia do licencji pilota szybowcowego (SPL) w ramach szkolenia/udoskonalenia sportowego, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług, - czy świadczone przez Państwa usługi szkolenia w celu uzyskania: licencji pilota szybowcowego (SPL) jako etap podnoszenia kwalifikacji zawodowych, licencji pilota samolotowego turystycznego PPL(A), licencji pilota samolotowego rekreacyjnego LAPL(A), licencji pilota samolotowego zawodowego CPL(A), uprawnień instruktora samolotowego FI(A), uprawnień instruktora szybowcowego FI(S), uprawnień do wykonywania lotów samolotowych w nocy VFR (noc) objęte są zwolnieniem z opodatkowania podatkiem VAT o którym mowa w art. 43 ust.1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii ustalenia:

- czy realizowane/świadczone przez Państwa jako klub sportowy - loty xxx na rzecz osób uprawiających sporty lotnicze i będących lub zamierzających zostać członkami K., w tym usługi szkolenia xxx, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług,

- czy świadczone przez Państwa usługi szkolenia w celu uzyskania: xxx objęte są zwolnieniem z opodatkowania podatkiem VAT o którym mowa w art. 43 ust.1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 kwietnia 2024 r. (wpływ 2 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca - Stowarzyszenie (działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach) K., podmiot z rezydencją podatkową na terenie RP, czynny podatnik VAT.

1. Podmiot prowadzi działalność statutową w zakresie xxx.

Te ww. przedmiotowe szkolenia xxx nie są wykonywane w ramach szkolenia zawodowego lecz w ramach szkolenia o charakterze sportowym.

2. Klub jest również działającą organizacją certyfikowaną jako: xxx.

Tym samym, obok działalności statutowej (na rzecz członków, nienastawionej na osiąganie zysków) prowadzi też, zgodnie ze statutem, działalność szkoleniową świadcząc:

- usługi szkolenia xxx,

- usługi xxx,

- usługi szkolenia xxx,

- usługi szkolenia xxx.

Podmiot jest w trakcie rozszerzania uprawnień wynikających z certyfikatu w zakresie:

- usługi szkolenia xxx,

- usługi w zakresie xxx,

- usługi w zakresie xxx.

Licencja pilota samolotowego xxx: xxx

Licencja pilota samolotowego xxx:

Uprawnienia do wykonywania lotów samolotowych w nocy – xxx

Licencja pilota szybowcowego xxx

Licencja pilota samolotowego zawodowego xxx

Uprawnienia instruktora samolotowego xxx

Uprawnienie instruktora samolotowego xxx.

Uprawnienia instruktora szybowcowego xxx

Wszystkie szkolenia prowadzone są w zakresie kursu teoretycznego oraz praktycznego.

Wnioskodawca zamierza prowadzić szkolenia praktyczne dla zawodowych pilotów oraz kandydatów na pilotów w ramach kursów zawodowych, kończących się wydaniem dokumentu uprawniającego uczestnika kursu do przystąpienia do państwowego egzaminu na licencję pilota samolotowego zawodowego xxx, po otrzymaniu której, może wykonywać pracę zawodową w lotnictwie.

Przez cały okres prowadzenia szkoleń Wnioskodawca jest zobowiązany do przestrzegania zasad bezpieczeństwa zgodnie z przepisami lotniczymi, stosowania się do konkretnych procedur, będzie poddawany kontroli ośrodka szkolenia lotniczego, a także kontroli władzy lotniczej (ULC). Ponadto jest zobligowany do posiadania ważnych wszelkich uprawnień pozwalających na wykonywanie lotów i prowadzenia szkoleń, zgodnie z wymaganiami prawa lotniczego.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę dla uczestników kursu stanowią nauczanie praktyczne pozostające w bezpośrednim związku z branżą lotniczą lub zawodem pilota samolotowego. Nabyte umiejętności mają na celu uzupełnienie, uaktualnienie, uzyskanie lub podwyższenie kwalifikacji zawodowych przez pilotów oraz kandydatów na pilotów. Będą to w szczególności szkolenia w celu zdobycia uprawień na nowy typ samolotu, do lotów w nocy, na nową klasę samolotów oraz do lotów według wskazań przyrządów. Usługi Wnioskodawcy podwyższają i uzupełniają kwalifikacje oraz rozwijają i wspierają uczestnika kursu w pracy zawodowej. Jako ośrodek szkolenia lotniczego organizuje specjalistyczne kursy dla pilotów oraz kandydatów na pilotów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jest to działalność komercyjna nastawiona na osiągnięcie zysków.

Uczestnikiem szkolenia może być osoba zamieszkała na terytorium kraju, Unii Europejskiej lub państwa trzeciego.

Uczestnik kursu zobowiązany jest do przystąpienia do egzaminów teoretycznych i praktycznych, zdawanych przed egzaminatorami Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej, poświadczających zdobyte kwalifikacje lotnicze. Egzaminy są zakończeniem każdego z etapów szkolenia, a jego pozytywne wyniki stanowią podstawę do ubiegania się o wydanie licencji bądź wpisu do licencji. Wnioskodawca nie bierze udziału w samym egzaminie, tylko będzie przygotowywał uczestnika kursu od strony praktycznej dla nabycia umiejętności będących podstawą do wydania licencji lotniczej bądź dokonania wpisu w licencji lotniczej.

K. jako ośrodek szkolenia lotniczego prowadząc profesjonalne kursy dla pilotów oraz kandydatów na pilotów korzysta z wykwalifikowanej kadry o potwierdzonych umiejętnościach, które są poświadczone licencjami i certyfikatami, wydanymi przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) lub odpowiedni urząd innego państwa członkowskiego UE. Każdy z nich jest zarejestrowany w rejestrach, które prowadzi, nadzoruje i kontroluje ULC jako organ państwowy. Tylko osoba z takimi uprawnieniami może prowadzić szkolenia. Poszczególne szkolenia oraz konkretni instruktorzy je prowadzący są zgłaszani do ULC.

Wnioskodawca prowadzi przedmiotowe szkolenia zawodowe w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych, poza podatkowych, przepisach, tj. na podstawie prawa lotniczego krajowego i międzynarodowego, w szczególności w oparciu o:

1. ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze

2. rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 września 2013 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego.

Wnioskodawca nie jest i nie będzie uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk ani jednostką badawczo rozwojowymi, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Nie świadczy i nie będzie świadczyć usług jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Nie dokonuje i nie będzie dokonywać dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych z usługami opisanymi powyżej, Wnioskodawca nie świadczy i nie będzie świadczyć usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego jako podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu Prawa oświatowego.

Usługi objęte zakresem wniosku świadczone przez Wnioskodawcę, stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Nabyte umiejętności przez uczestników kursów w trakcie przedmiotowych szkoleń będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i będą miały na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych pilotów samolotowych lub kandydatów na pilotów oraz ogólnie z branżą lotniczą.

Przy świadczeniu usług szkoleniowych Wnioskodawca zamierza korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług przewidzianych w przepisach art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

W zakresie realizowanych/świadczonych przez Państwa jako klub sportowy - lotów szybowcowych i lotów samolotowych treningowych na rzecz osób uprawiających sporty lotnicze i będących lub zamierzających zostać członkami K., w tym usług szkolenia do licencji pilota szybowcowego xx w ramach szkolenia/udoskonalenia sportowego usługi:

- nie są związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępem na imprezy sportowe, usługami odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością;

- świadcząc ww. usługi nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysków, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług;

- ww. usługi będą przez Państwa świadczone wyłącznie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej tj. podmiotów, które nie spełniają definicji podatnika wskazanej w art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361).

W zakresie organizacji szkoleń w celu uzyskania wskazanych we wniosku licencji oraz uprawnień, usługi przez Państwa wykonywane:

- będą wykonywane pod kontrolą państwa w następujący sposób:

a) certyfikacja ośrodka szkolenia w ramach którego wykonywane ww. usługi, przeprowadzona przez nadzór państwowy - Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

b) Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego przeprowadza cykliczne audyty (kontrole) spełnienia wymagań określonych certyfikatem oraz przepisami prawa;

c) nie mają Państwo możliwości dowolnego kształtowania zasad swojego działania w zakresie realizacji tych szkoleń - Instrukcja szkolenia i Instrukcja operacyjna wymaga zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

d) wszystkie działania dotyczące realizacji szkoleń wymagają akceptacji (zgłaszania) Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

e) wszystkie programy szkolenia są zatwierdzane i uzgadniane z Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego i muszą być zgodne z obowiązującymi w tym zakresie normami przepisów prawnych

- ww. usługi będą świadczone zarówno na rzecz osób fizycznych jak i na rzecz podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej tj. podmiotów, które spełniają definicję podatnika wskazaną w art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361);

- wszyscy usługobiorcy nie będący osobami fizycznymi (uczestnicy szkoleń) posiadają siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej;

- usługi szkolenia nie są finansowane w całości ani w części z co najmniej 70% udziałem środków publicznych.

Pytania (pytanie nr 2 zostało doprecyzowane pismem z 2 kwietnia 2024 r.)

1. Czy realizowane/świadczone przez Wnioskodawcę jako klub sportowy - loty szybowcowe i loty samolotowe treningowe na rzecz osób uprawiających sporty lotnicze i będących lub zamierzających zostać członkami K., w tym usługi szkolenia do licencji pilota szybowcowego xxx w ramach szkolenia/udoskonalenia sportowego, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług?

2. Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia w celu uzyskania:

- licencji pilota szybowcowego xxx jako etap podnoszenia kwalifikacji zawodowych,

- licencji pilota samolotowego turystycznego xxx,

- licencji pilota samolotowego rekreacyjnego xxx,

- licencji pilota samolotowego zawodowego xxx,

- uprawnień instruktora samolotowego xxx,

- uprawnień instruktora szybowcowego xxx,

- uprawnień do wykonywania lotów samolotowych w nocy xxx

na warunkach wskazanych w ww. stanie faktycznym objęte są zwolnieniem z opodatkowania podatkiem VAT o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Pyt. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy VAT.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

3. finansowane w całości ze środków publicznych

oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z ww. przepisów wynika, że dla oceny tego czy szkolenia są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy, konieczne jest stwierdzenie: czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego; czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT - zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingowa oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Art. 43 ust. 18 ww. ustawy wskazuje, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zwolnienie przewidziane w tym przepisie ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, iż zarezerwowane jest dla określonego w tym przepisie kręgu podmiotów, i tylko w takim zakresie, w jakim podmioty te świadczą usługi ściśle związane ze sportem.

Dana usługa jest ściśle związana ze sportem wtedy gdy jest nieodzowna, konieczna do uprawiania danej dyscypliny sportu.

Do kręgu podmiotów, które z powyższego zwolnienia mogą skorzystać ustawodawca zaliczył między innymi kluby sportowe.

Mają one jednak prawo do zwolnienia tylko wtedy, gdy ich celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu oraz pod warunkiem, że nie są nastawione na osiąganie zysków.

Przesłanką, której spełnienie jest niezbędne do zastosowania zwolnienia od podatku dla usług ściśle związanych ze sportem, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług, jest to, aby usługi te były konieczne do organizowania i uprawiania sportu i uczestniczenia w nim.

Wymogiem niezbędnym jest również, aby usługi były świadczone na rzecz osób uprawiających sport (profesjonalnie lub amatorsko).

Biorąc pod uwagę powyższe oraz stan faktyczny, zgodnie z którym Wnioskodawca prowadzi działalność statutową w zakresie popularyzacji lotnictwa, modelarstwa lotniczego, sportu lotniczego, szkoleń i treningu dla pilotów zrzeszonych w k.; posiada licencję klubu sportowego w dyscyplinach: modelarstwo lotnicze, sport szybowcowy, sport balonowy, sport samolotowy i akrobacja lotnicze, wydaną przez Polski Związek Sportu Lotniczego (xxx); jako klub sportowy organizuje loty szybowcowe i loty samolotowe treningowe jako szkolenia dla członków klubu sportowego; ponadto organizuje szkolenia do licencji xxx, wymagane do uprawnia sportu lotniczego (konieczne do organizowania i uprawiania sportu oraz uczestniczenia w nim); usługi te nie są związane z osiąganiem zysków, świadczone są częściowo opłatnie (dofinansowanie odbywa się ze składek i usług prowadzonych w ramach działalności gospodarczej), tylko na rzecz osób uprawiających sporty lotnicze i będących lub zamierzających być członkami K. oraz fakt, że przedmiotowe loty szybowcowe i loty samolotowe nie są wykonywane w ramach szkolenia zawodowego - wskazać należy, iż realizowane przez K. loty szybowcowe i loty samolotowe treningowe oraz szkolenia do licencji pilota szybowcowego xxx, w celu uprawniania sportu lotniczego objęte są zwolnieniem z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie regulacji z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.

Pyt. 2

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy VAT.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jak wskazano powyżej nie są Państwo i nie będą uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk ani jednostką badawczo rozwojowymi, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Nie świadczy i nie będzie świadczyć usług jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Nie dokonuje i nie będzie dokonywać dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych z usługami opisanymi powyżej, Wnioskodawca nie świadczy i nie będzie świadczyć usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego jako podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu Prawa oświatowego - tym samym regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku VAT nie zajdzie zastosowania.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29) ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26

1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

3. finansowane w całości ze środków publicznych

oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z ww. przepisów wynika, że dla oceny tego czy szkolenia są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne jest stwierdzenie: czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego; czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Przedstawione w stanie faktycznym szkolenia spełniają usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli usługi bezpośrednio związane z branżą lub zawodem lotniczym, jak również mających na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych (lotniczych).

Ponadto, usługi szkoleniowe prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach prawa, tj. na podstawie ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze oraz aktów wykonawczych wydanych na podstawie w/w ustawy. Wnioskodawca posiada wszelkie kwalifikacje i certyfikaty niezbędne do prowadzenia działalności jako zatwierdzona Organizacja Szkolenia Lotniczego. Szkolenia lotnicze mają na celu uzyskanie, poszerzenie i uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych. Przedmiotem szkoleń jest zdobycie kwalifikacji lotniczych w zakresie wiedzy umiejętności i praktyki, bez których wykonywanie lotów i innych czynności lotniczych byłoby niemożliwe. Tym samym, przedmiotowe szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę są szkoleniami wypełniającymi definicję kształcenia zawodowego.

Tym samym - zdaniem Wnioskodawcy usługi szkolenia świadczone przez K. lub usługi szkolenia, które zamierza świadczyć K. w celu uzyskania:

- licencji pilota szybowcowego xxx jako etap podnoszenia kwalifikacji zawodowych,

- licencji pilota samolotowego turystycznego xxx,

- licencji pilota samolotowego rekreacyjnego xxx,

- licencji pilota samolotowego zawodowego xxx,

- uprawnień instruktora samolotowego xxx,

- uprawnień instruktora szybowcowego xxx,

- uprawnień do wykonywania lotów samolotowych w nocy xxx

objęte są zwolnieniem z opodatkowania podatkiem VAT o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres oraz zasady zwolnień od podatku od towarów i usług zostały zdefiniowane w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

 a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

 b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

 c) finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;

Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

 1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

 2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:

Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE Rady podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.

Zatem, Dyrektywa 2006/112/WE Rady nie zezwala na ogólne zwolnienie wszystkich usług edukacyjnych świadczonych przez podmioty niepubliczne w celach komercyjnych. Takie zwolnienie może być stosowane tylko w zależności od celów realizowanych przez podmioty świadczące usługi kształcenia oraz warunków w jakich te podmioty działają. Instytucje takie muszą realizować cele edukacyjne podobne do tych realizowanych przez podmioty prawa publicznego, tj. zapewniać odpowiednią jakość nauczania, cenę, zakres programowy odpowiadający realizowanym celom publicznym państwa członkowskiego, a zatem kształcenie odbywające się pod „kontrolą państwa”.

Zaprezentowana wykładnia znajduje potwierdzenie w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 kwietnia 2022 r. w sprawie C-612/20, w którym Trybunał orzekł, że:

Należy w szczególności zauważyć, że z brzmienia art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112 wynika, że zwolnienie, o którym mowa w tym przepisie jest uzależnione zasadniczo od dwóch kumulatywnych przesłanek, a mianowicie, po pierwsze, przesłanki dotyczącej charakteru świadczonych usług - czy to usług kształcenia - dzieci lub młodzieży, kształcenia powszechnego lub wyższego, kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, czy usług „ściśle związanych” z owymi usługami – oraz po drugie, przesłanki dotyczącej usługodawcy, która wymaga, by wspomniane usługi były świadczone „przez [...] podmioty prawa publicznego lub inne instytucje [...], których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W ww. wyroku TSUE wskazał, że:

W zakresie, w jakim art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112 nie określa warunków ani też sposobów uznania tych podobnych celów, zasadniczo to do prawa krajowego każdego z państw członkowskich należy ustalenie zasad, według których możliwa będzie taka kwalifikacja owych podmiotów. Państwa członkowskie dysponują w tym zakresie swobodą uznania (wyroki: z 26 maja 2005 r., Kingscrest Associates i Montecello, C-498/03, EU:C:2005:322, pkt 49, 51; a także z 28 listopada 2013 r., MDDP, C-319/12, EU:C:2013:778, pkt 37).

W sprawie tej TSUE oparł swoje rozstrzygnięcie na braku spełnienia przez podmiot warunków określonych w przepisach krajowych. TSUE stwierdził bowiem, że:

Artykuł 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że pojęcie „instytucji, której cele uznane są za podobne” do celów podmiotu edukacyjnego prawa publicznego, w rozumieniu tego przepisu, nie obejmuje podmiotu prywatnego, który prowadzi leżącą w interesie publicznym działalność w zakresie kształcenia polegającą w szczególności na organizacji zajęć uzupełniających program nauczania szkolnego, takich jak wsparcie w odrabianiu zadań, programy edukacyjne czy kursy języków obcych, i który uzyskał zezwolenie krajowego biura rejestru handlowego w postaci przypisania kodu CAEN 8559 – „Inne formy kształcenia” w rozumieniu klasyfikacji krajowej działalności gospodarczej, jeżeli przedsiębiorstwo to nie spełnia w każdym wypadku przewidzianych w prawie krajowym warunków, od których uzależniona jest możliwość uzyskania owego uznania.

Orzeczenie to potwierdza, że ustawodawca krajowy miał swobodę w sposobie określenia podmiotów, których cele uznał za podobne, a ponadto nawet jeśli przedmiotowo byłaby to działalność edukacyjna leżąca w interesie publicznym, to jeśli nie zostały spełnione warunki przewidziane w prawie krajowym, to zwolnienie nie ma zastosowania.

Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 77 str. 1 z ze zm.).

Zgodnie z tym przepisem:

Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Jednocześnie wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a) są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b) świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c) są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Co istotne, zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy stanowi wynik implementacji do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, w świetle którego:

Państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Dokonując wykładni art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy stwierdzić należy, że w celu skorzystania ze zwolnienia podatnik powinien spełniać przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.

Podmiotami uprawnionymi do skorzystania ze zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a także inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku. Przy czym świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Jednocześnie usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Polskie ustawodawstwo w powyższym zakresie należy jednakże rozpatrywać szczególnie w świetle rozwiązań unijnych i tym samym konieczne jest odniesienie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 112, z czego wynika, że zwolnieniem oprócz podmiotów wskazanych w polskiej ustawie objęte mogą być również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.

Z powyższego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Ponadto, zwolnienie powyższe ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga – są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Niespełnienie chociażby jednej z wymienionych przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie omawianej regulacji.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzą Państwo działalność statutową w zakresie xxx. Jako klub sportowy są Państwo członkiem zwyczajnym P. Organizują Państwo loty szybowcowe i loty samolotowe w ramach szkolenia i treningu dla członków oraz kandydatów na członków klubu sportowego.

Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności kwestii, czy realizowane/świadczone przez Państwa jako klub sportowy - loty szybowcowe i loty samolotowe treningowe na rzecz osób uprawiających sporty lotnicze i będących lub zamierzających zostać członkami K., w tym usługi szkolenia do licencji pilota szybowcowego w ramach szkolenia/udoskonalenia sportowego, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy wskazać, że zarówno ustawa, jak i przepisy wykonawcze do niej nie zawierają definicji klubu sportowego oraz definicji sportu. Zatem, w celu ustalenia prawidłowego rozumienia tych pojęć należy odnieść się do regulacji zawartych w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2048).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o sporcie:

Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Stosownie do art. 3 ust. 1 i 2 ustawy o sporcie:

Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna.

W myśl art. 6 ust. 1 i 2 ustawy o sporcie:

Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Wskazali Państwo we wniosku, że posiadają Państwo licencję klubu sportowego w dyscyplinach: xxx wydaną przez Polski Związek Sportu Lotniczego (xxx). Realizowane/świadczone przez Państwa jako klub sportowy - loty szybowcowe i loty samolotowe treningowe na rzecz osób uprawiających sporty lotnicze i będących lub zamierzających zostać członkami K., w tym usługi szkolenia do licencji pilota szybowcowego xxx w ramach szkolenia/udoskonalenia sportowego są ściśle związane ze sportem. Są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lotniczego oraz uczestniczenia w nim. Usługi te nie są związane z osiąganiem zysków. Świadczone są odpłatnie lub częściowo odpłatnie (wówczas dofinansowanie odbywa się ze składek, usług prowadzonych w ramach działalności gospodarczej oraz z pozyskanych dotacji na realizację zadań zleconych na szkolenie w zakresie sportów lotniczych), na rzecz osób uprawiających bądź zamierzających uprawiać sporty lotnicze. Ww. usługi nie są związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępem na imprezy sportowe, usługami odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Świadcząc ww. usługi nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysków, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług oraz wskazane przepisy odrębne należy stwierdzić, że skoro są Państwo klubem sportowym, to wypełniają Państwo przesłankę podmiotową do zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, świadczone przez Państwa usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lotniczego. Świadczone przez Państwa usługi lotów szybowcowych i lotów samolotowych treningowych na rzecz osób uprawiających sporty lotnicze i będących lub zamierzających zostać członkami K., w tym usługi szkolenia do licencji pilota szybowcowego xxx w ramach szkolenia/udoskonalenia sportowego są ściśle związane ze sportem. Są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lotniczego oraz uczestniczenia w nim. Usługi te nie są związane z osiąganiem zysków. Świadczone są odpłatnie lub częściowo odpłatnie (wówczas dofinansowanie odbywa się ze składek, usług prowadzonych w ramach działalności gospodarczej oraz z pozyskanych dotacji na realizacje zadań zleconych na szkolenie w zakresie sportów lotniczych), na rzecz osób uprawiających bądź zamierzających uprawiać sporty lotnicze.

Zatem należy wskazać, że spełniona również została przesłanka podmiotowa do skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

W związku z powyższym, realizowane/świadczone przez Państwa jako klub sportowy - loty szybowcowe i loty samolotowe treningowe na rzecz osób uprawiających sporty lotnicze i będących lub zamierzających zostać członkami K., w tym usługi szkolenia do licencji pilota szybowcowego xxx w ramach szkolenia/udoskonalenia sportowego, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.

Kolejną kwestią budzącą Państwa wątpliwości jest możliwość zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy usług szkolenia w celu uzyskania: licencji pilota szybowcowego xxx jako etap podnoszenia kwalifikacji zawodowych, licencji pilota samolotowego turystycznego xxx, licencji pilota samolotowego rekreacyjnego xxx, licencji pilota samolotowego zawodowego xxx, uprawnień instruktora samolotowego xxx, uprawnień instruktora szybowcowego xxx, uprawnień do wykonywania lotów samolotowych w nocy xxx.

Zgodnie z art. 94 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2110):

 1.Do wykonywania lotów i innych czynności lotniczych są uprawnieni wyłącznie członkowie personelu lotniczego, członkowie personelu pokładowego, o których mowa w art. 2 pkt 11 rozporządzenia nr 1178/2011/UE, osoby uczestniczące w szkoleniu lotniczym prowadzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 104 ust. 1 pkt 4 lit. e i ust. 1a pkt 4 lit. e oraz osoby uczestniczące w zajęciach rekreacyjnych na lotniach i paralotniach prowadzonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2.

 2. Członkiem personelu lotniczego jest osoba, która posiada ważną licencję lub świadectwo kwalifikacji i jest wpisana do państwowego rejestru personelu lotniczego lub innego odpowiedniego rejestru prowadzonego zgodnie z odrębnymi przepisami.

 3. Licencja jest świadectwem stwierdzającym posiadanie określonych kwalifikacji oraz dowodem upoważnienia do wykonywania określonych czynności lotniczych. Przepisy niniejszego działu w odniesieniu do licencji stosuje się odpowiednio do świadectw kwalifikacji, z zastrzeżeniem art. 95.

 4. Licencje wydaje się odrębnie dla każdego rodzaju specjalności członków personelu lotniczego.

 5. Licencją, o której mowa w ust. 2, jest licencja wydana przez Prezesa Urzędu lub licencja wydana przez właściwy organ obcego państwa i uznana przez Prezesa Urzędu, chyba że jej uznanie nie jest wymagane.

 6. Licencje są wymagane dla następujących specjalności personelu lotniczego:

1) personel wchodzący w skład załóg statków powietrznych:

a) pilot samolotowy rekreacyjny,

b) pilot samolotowy turystyczny,

c) pilot samolotowy zawodowy,

d) pilot samolotowy liniowy,

e) pilot samolotowy w załodze wieloosobowej,

 f) pilot śmigłowcowy rekreacyjny,

g) pilot śmigłowcowy turystyczny,

h) pilot śmigłowcowy zawodowy,

 i) pilot śmigłowcowy liniowy,

 j) pilot wiatrakowcowy turystyczny,

k) pilot wiatrakowcowy zawodowy,

 l) pilot sterowcowy turystyczny,

m)pilot sterowcowy zawodowy,

n) pilot balonowy rekreacyjny,

o) pilot balonowy,

p) pilot szybowcowy rekreacyjny,

q) pilot szybowcowy,

 r) nawigator lotniczy,

s) mechanik pokładowy;

2) (uchylony)

3) mechanik lotniczy obsługi technicznej;

4) kontroler ruchu lotniczego;

4a) praktykant - kontroler ruchu lotniczego;

5) dyspozytor lotniczy.

6) (uchylony)

7) (uchylony)

6a. (uchylony)

 7. Z wyjątkiem licencji dyspozytora lotniczego, w licencji wpisuje się stanowiące jej część i związane z nią uprawnienia.

 8. W odniesieniu do niewymienionych w ust. 6 specjalności personelu lotniczego wykonującego czynności w składzie załóg statków powietrznych lub inne czynności lotnicze minister właściwy do spraw transportu może, w drodze rozporządzenia, o którym mowa w art. 104, wprowadzić wymóg posiadania licencji lub świadectwa kwalifikacji, z uwzględnieniem właściwych przepisów międzynarodowych, o ile jest to uzasadnione względami bezpieczeństwa lotnictwa.

 9. W odniesieniu do personelu lotniczego wykonującego czynności lotnicze, w związku z używaniem statków powietrznych objętych przepisami art. 33 ust. 2, minister właściwy do spraw transportu może, w drodze rozporządzenia, o którym mowa w art. 104, wprowadzić zamiast wymogu licencji wymóg posiadania świadectwa kwalifikacji.

W myśl art. 99 ust.1 i ust. 2 ustawy Prawo lotnicze:

 1. Warunkiem uzyskania licencji jest pozytywny wynik egzaminu państwowego składającego się z części teoretycznej lub praktycznej, złożonego przed komisją egzaminacyjną, chyba że przepisy prawa Unii Europejskiej dotyczące kwalifikacji personelu lotniczego stanowią inaczej.

 2. Prezes Urzędu powołuje członków komisji egzaminacyjnej spośród osób wyróżniających się odpowiednimi kwalifikacjami, wiedzą i doświadczeniem w zakresie lotnictwa, z uwzględnieniem przepisów prawa Unii Europejskiej dotyczących egzaminowania personelu lotniczego.

Stosownie do art. 160 ustawy Prawo lotnicze:

 1. Podjęcie i wykonywanie działalności w lotnictwie cywilnym, w zakresie określonym w ust. 3, wymaga uzyskania certyfikatu.

1a. (uchylony)

2. Wydanie certyfikatu poprzedza się procesem certyfikacji, który jest sprawdzeniem spełnienia przez podmiot wymagań określonych przepisami międzynarodowymi, przepisami prawa Unii Europejskiej w zakresie działalności lotniczej objętej certyfikacją oraz ustawy.

 3. Certyfikacji podlega:

 1) wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego z wykorzystaniem samolotów, śmigłowców, balonów i szybowców, dla których wymagane jest świadectwo zdatności do lotu;

 2) szkolenie personelu lotniczego w celu uzyskania licencji członka personelu lotniczego oraz wpisywanych do niej uprawnień oraz szkolenie personelu lotniczego w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji informatora służby informacji powietrznej, informatora lotniskowej służby powietrznej oraz wpisywanych do nich uprawnień;

 3) lotnisko użytku publicznego, o którym mowa w art. 59a ust. 1, i jego eksploatacja;

 4) obsługa naziemna statków powietrznych wykonywana na rzecz przewoźników lotniczych w zakresie:

a) obsługi materiałów niebezpiecznych w rozumieniu Konwencji, o której mowa w art. 3 ust. 2,

b) zaopatrywania statków powietrznych w materiały napędowe

z wyjątkiem wykonywanej przez przewoźników lotniczych obsługi naziemnej własnych statków powietrznych i ładunków;

5) (uchylony)

6) projektowanie, produkcja i obsługa techniczna statków powietrznych i innego sprzętu lotniczego oraz zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu statków powietrznych;

7) inne rodzaje działalności lotniczej, jeżeli wymagają tego umowy międzynarodowe, przepisy międzynarodowe lub przepisy prawa Unii Europejskiej;

8) zapewnianie służb żeglugi powietrznej zgodnie z art. 7 rozporządzenia nr 550/2004/WE z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb nawigacji lotniczej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej.

4. Sprawdzenie, o którym mowa w ust. 2, obejmuje:

 1) organizację wykonywania określonej działalności, z uwzględnieniem bezpiecznej eksploatacji statków powietrznych, zawodowego przygotowania personelu kierowniczego, nadzorującego i wykonawczego, metod wykonywania działalności, programów szkolenia personelu, instrukcji wykonawczych, środków technicznych oraz ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, którego obowiązek posiadania wynika z niniejszej ustawy;

 2) w odniesieniu do przewozu lotniczego - także spełnienia wymagań niezbędnych do uzyskania zatwierdzeń szczególnych;

 3) w odniesieniu do zarządzania lotniskami - zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania lotniska;

 4) zapewnienie innych warunków istotnych dla danego rodzaju działalności, związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa lotnictwa i osób trzecich oraz ochrony, o której mowa w dziale IX, określonych w odrębnych przepisach.

W świetle art. 161 ustawy Prawo lotnicze:

1.Certyfikację przeprowadza, na wniosek zainteresowanego podmiotu, Prezes Urzędu, chyba że przepisy Unii Europejskiej stanowią inaczej.

 1a. Prezes Urzędu, po złożeniu wniosku o wydanie certyfikatu lotniska, ustanawia podstawę certyfikacji, o której mowa w ADR.AR.C.020 załącznika II do rozporządzenia nr 139/2014/UE, dla lotnisk, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. e rozporządzenia nr 2018/1139/UE, i doręcza ją podmiotowi wnioskującemu o wydanie certyfikatu lotniska na adres poczty elektronicznej – w przypadku gdy wnioskodawca wskaże taki adres do doręczeń, albo w formie pisemnej lub za pomocą telefaksu.

1b. Podmiot wnioskujący o wydanie certyfikatu lotniska, dla którego Prezes Urzędu ustanowił podstawę certyfikacji, może, w terminie 14 dni od dnia doręczenia tej podstawy, złożyć do Prezesa Urzędu, za pomocą poczty elektronicznej z adresu wskazanego do doręczeń albo w formie pisemnej lub za pomocą telefaksu, sprzeciw dotyczący jej zakresu wraz z uzasadnieniem.

1c. Prezes Urzędu rozpatruje sprzeciw, o którym mowa w ust. 1b, i informuje podmiot, który go złożył, o sposobie jego rozpatrzenia wraz z uzasadnieniem w terminie 14 dni od dnia jego złożenia.

 2. W przypadku spełnienia przez podmiot wymagań ustanowionych przepisami prawa, odpowiednich dla danego rodzaju działalności, Prezes Urzędu wydaje certyfikat, w którym określa nazwę podmiotu, zakres prowadzonej działalności, warunki jej prowadzenia oraz termin, na jaki certyfikat jest wydawany.

 3. Certyfikat wydaje się na czas oznaczony, nie dłuższy jednak niż 12 miesięcy, jeżeli jest wydawany po raz pierwszy, i nie dłuższy niż 36 miesięcy - przy kolejnym przedłużeniu, jeżeli przepisy Unii Europejskiej nie stanowią inaczej.

 4. Prezes Urzędu odmawia wydania certyfikatu, jeżeli stwierdzi, że wnioskodawca nie spełnił wymagań ustanowionych dla wnioskowanej działalności lotniczej.

 5. W przypadku stwierdzenia, że posiadacz certyfikatu przestał spełniać wymagania przewidziane przepisami prawa do wydania lub utrzymania certyfikatu, Prezes Urzędu wzywa podmiot do przywrócenia stanu zgodnego z przepisami prawa w określonym terminie. Jeżeli przepisy prawa Unii Europejskiej w zakresie działalności lotniczej objętej certyfikacją tak stanowią, podmiot dodatkowo opracowuje i przedstawia do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu program naprawczy.

5a. Program naprawczy, o którym mowa w ust. 5, podlega ocenie zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej w zakresie działalności lotniczej objętej certyfikacją oraz zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu.

5b. Na odmowę zatwierdzenia programu naprawczego nie służy środek zaskarżenia. Podmiot może skarżyć odmowę zatwierdzenia programu naprawczego we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją, o której mowa w ust. 6.

 6. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 5, Prezes Urzędu, w drodze decyzji administracyjnej, zawiesza ważność certyfikatu, ogranicza uprawnienia wynikające z certyfikatu lub cofa certyfikat, w zależności od stopnia stwierdzonych naruszeń bezpieczeństwa prowadzonej działalności lotniczej, chyba że przepisy Unii Europejskiej stanowią inaczej.

 7. W razie zawieszenia ważności certyfikatu lub ograniczenia uprawnień wynikających z certyfikatu Prezes Urzędu określa termin, na jaki certyfikat zostaje zawieszony lub ograniczony, rodzaj stwierdzonych nieprawidłowości oraz termin ich usunięcia, chyba że przepisy Unii Europejskiej stanowią inaczej.

 8. Prezes Urzędu, w drodze decyzji administracyjnej, wydaje certyfikat, zmienia, w tym rozszerza lub ogranicza uprawnienia wynikające z certyfikatu, a także zawiesza jego ważność, wznawia, przedłuża ważność albo cofa certyfikat. Nieodłączną część certyfikatu mogą stanowić specyfikacje, w których określa się szczególne uprawnienia albo warunki lub ograniczenia nałożone na posiadacza certyfikatu w związku z korzystaniem z udzielonych w nim uprawnień, o ile przepisy prawa Unii Europejskiej w zakresie działalności lotniczej objętej certyfikacją nie stanowią inaczej.

Jednocześnie zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie licencjonowania personelu lotniczego z dnia 2 września 2013 r. (t. j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1713), zwanego dalej rozporządzeniem:

Przepisy rozporządzenia stosuje się do:

1) PPL(A), CPL(A), ATPL(A), MPL, PPL(H), CPL(H), ATPL(H), SPL, PPL(AS), CPL(AS), BPL;

2) FNL, FEL, FDL, MML;

3) PPL(AG), CPL(AG).

Stosownie do § 3 ust. 2 rozporządzenia:

Przepisy rozporządzenia stosuje się również do LAPL(A), LAPL(B), LAPL(H) i LAPL(S), o których mowa w rozporządzeniu nr 1178/2011.

W myśl § 21 ust. 1 rozporządzenia:

Szczegółowe warunki i sposób prowadzenia szkolenia lotniczego wymaganego w celu uzyskania licencji, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2, a także wpisywanych do nich uprawnień określa załącznik IV do rozporządzenia nr 2018/1139 i załącznik I (Część FCL) do rozporządzenia nr 1178/2011.

Na podstawie § 22 rozporządzenia:

Szkolenie lotnicze składa się z:

 1) szkolenia teoretycznego - w celu uzyskania licencji, o których mowa w § 3;

 2) szkolenia praktycznego na ziemi i w locie - w celu uzyskania licencji, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 3 oraz ust. 2, a także FNL i FEL;

 3) szkolenia praktycznego na ziemi - w celu uzyskania FDL i MML;

 4) uzupełniającego szkolenia praktycznego - w formie nadzorowanej praktyki lotniczej, w zakresie wymaganym dla uzyskania uprawnień instruktorskich do licencji, o których mowa § 3 ust. 1 pkt 2 i 3 - na warunkach określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

Jak stanowi § 23 rozporządzenia:

Szkolenie praktyczne na ziemi i w locie prowadzi się na statkach powietrznych spełniających wymagania określone w art. 31 ust. 1 ustawy lub na polskich państwowych statkach powietrznych, które odpowiadają rodzajowi i zakresowi szkolenia, a w odniesieniu do szkolenia pilotów również przy zastosowaniu odpowiednich do rodzaju i zakresu szkolenia szkoleniowych urządzeń symulacji lotu określonych w rozporządzeniu nr 1178/2011.

Zgodnie z § 24 rozporządzenia:

Uczestnik szkolenia teoretycznego lub praktycznego prowadzonego w celu uzyskania licencji, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2, a także wpisywanych do nich uprawnień, powinien spełniać wymagania określone w załączniku IV do rozporządzenia nr 2018/1139, załączniku I (Część FCL) i załączniku IV (Część MED) do rozporządzenia nr 1178/2011.

Zgodnie z § 26 ust. 1 rozporządzenia:

Szkolenie lotnicze prowadzi się w ośrodku szkolenia lotniczego będącym samodzielną organizacją lotniczą albo jednostką organizacyjną innego podmiotu. W przypadku gdy ośrodek jest jednostką organizacyjną innego podmiotu, osoba kierująca ośrodkiem szkolenia lotniczego jest bezpośrednio podporządkowana służbowo osobie kierującej tym podmiotem, z wyjątkiem przypadku, gdy ta sama osoba kieruje podmiotem i wchodzącym w jego skład ośrodkiem szkolenia lotniczego.

Stosownie do § 27 rozporządzenia:

Ośrodek szkolenia lotniczego prowadzi szkolenie lotnicze w zakresie objętym posiadanym certyfikatem wydanym na podstawie art. 160 ust. 3 pkt 2 ustawy.

W myśl § 28 ust. 1 rozporządzenia:

Szkolenie lotnicze prowadzi się:

 1) zgodnie z zatwierdzonymi przez Prezesa Urzędu do użytku w tym ośrodku i wprowadzonymi w życie instrukcjami wykonawczymi oraz dokumentami regulaminowymi:

 a) instrukcją szkolenia, a w przypadku ośrodka szkolenia mechaników lotniczych obsługi technicznej - charakterystyką ośrodka określającą organizację i procedury szkolenia lotniczego oraz struktury zarządzania szkoleniem i jego nadzorowanie,

 b) instrukcją operacyjną określającą zasady, zakres współpracy z innymi organizacjami i procedury organizacji i wykonywania operacji lotniczych związanych ze szkoleniem w locie, kierowania tymi operacjami i sprawowania nad nimi bieżącego nadzoru operacyjnego – w przypadku ośrodków prowadzących szkolenie podczas operacji statków powietrznych,

 c) instrukcją systemu monitorowania zgodności z wymaganiami,

 d) programami szkoleń.

Na podstawie § 28 ust. 2 rozporządzenia:

Ośrodek szkolenia lotniczego:

 1) aktualizuje dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, stosownie do zmian w przepisach prawa lotniczego, zmian w funkcjonowaniu lub wyposażeniu ośrodka szkolenia lotniczego oraz przedkłada te dokumenty Prezesowi Urzędu do zatwierdzenia;

 2) prowadzi szkolenie w zakresie określonym w otrzymanym certyfikacie lub zgodnie z programami szkoleń lotniczych specjalistycznych, o których mowa w ust. 4, lub w zakresie szkoleń do uzyskania TPR;

 3) informuje Prezesa Urzędu o planowanych kursach szkoleniowych lub szkoleniach indywidualnych przed rozpoczęciem kursu lub szkolenia.

W świetle § 29 ust. 1 rozporządzenia:

Szkolenie lotnicze w celu uzyskania licencji, o których mowa w § 3, lub uprawnień może być prowadzone według indywidualnego toku szkolenia zatwierdzanego przez kierownika szkolenia ośrodka szkolenia lotniczego dla osoby, która nabyła w części wymaganą wiedzę lub umiejętności lub odbyła w części wymaganą praktykę, w celu:

 1) dokończenia szkolenia lotniczego rozpoczętego wcześniej w innym certyfikowanym ośrodku szkolenia lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w państwie obcym;

 2) przywrócenia albo wznowienia licencji lub uprawnienia;

 3) wydania licencji na podstawie obcej licencji lub dokumentu równoważnego stwierdzającego posiadane kwalifikacje dotyczące specjalności członka personelu lotniczego wydanych lub potwierdzonych przez właściwy organ państwa obcego.

Zgodnie z § 30 rozporządzenia:

Prowadzący szkolenie lotnicze wystawia zaświadczenie o ukończeniu szkolenia lotniczego albo jego części.

W opisie sprawy wskazano, że nie są Państwo i nie będą uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk ani jednostką badawczo rozwojowymi, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Nie świadczą Państwo i nie będą świadczyć usług jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Zatem świadczone przez Pana usługi w zakresie opisanych we wniosku szkoleń w celu uzyskania poszczególnych licencji i uprawnień nie korzystają ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Zatem należy przeanalizować czy do prowadzonych przez Państwa ww. szkoleń znajdzie zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Z okoliczności sprawy wynika, że oferują Państwo następujące szkolenia w celu uzyskania: licencji pilota szybowcowego xxx jako etap podnoszenia kwalifikacji zawodowych, licencji pilota samolotowego turystycznego xxx, licencji pilota samolotowego rekreacyjnego xxx, licencji pilota samolotowego zawodowego xxx, uprawnień instruktora samolotowego xxx, uprawnień instruktora szybowcowego xxx, uprawnień do wykonywania lotów samolotowych w nocy xxx.

W zakresie poszczególnych szkoleń samolotowych wskazali Państwo następujące informacje.

Licencja pilota szybowcowego xxx

Licencja pilota samolotowego xxx

Licencja pilota samolotowego x

Licencja pilota samolotowego zawodowego xxx

Uprawnienia instruktora samolotowego xxx

Uprawnienia instruktora szybowcowego xxx

Uprawnienia do wykonywania lotów samolotowych w nocy – xxx.

Zatem w świetle przedstawionych okoliczności sprawy należy uznać, że wykonywane przez Państwa szkolenia, których celem jest uzyskanie: licencji pilota szybowcowego jako etap podnoszenia kwalifikacji zawodowych, licencji pilota samolotowego turystycznego, licencji pilota samolotowego rekreacyjnego, licencji pilota samolotowego zawodowego, uprawnień instruktora samolotowego, uprawnień instruktora szybowcowego, uprawnień do wykonywania lotów samolotowych w nocy xxstanowią usługi szkoleniowe, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Wskazali Państwo, że usługi objęte zakresem wniosku, świadczone przez Państwa, stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Nabyte umiejętności przez uczestników kursów w trakcie przedmiotowych szkoleń będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i będą miały na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych pilotów samolotowych lub kandydatów na pilotów oraz ogólnie z branżą lotniczą.

Tym samym realizowane przez Państwa ww. szkolenia spełniają pierwszą przesłankę do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, tj. stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Przechodząc zaś do pozostałych przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług wskazać należy, że odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia.

Wskazali Państwo, że przez cały okres prowadzenia szkoleń są Państwo zobowiązani do przestrzegania zasad bezpieczeństwa zgodnie z przepisami lotniczymi, stosowania się do konkretnych procedur, będą Państwo poddawani kontroli ośrodka szkolenia lotniczego, a także kontroli władzy lotniczej (ULC). Ponadto są Państwo zobligowani do posiadania ważnych wszelkich uprawnień pozwalających na wykonywanie lotów i prowadzenia szkoleń, zgodnie z wymaganiami prawa lotniczego. Uczestnik kursu zobowiązany jest do przystąpienia do egzaminów teoretycznych i praktycznych, zdawanych przed egzaminatorami Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej, poświadczających zdobyte kwalifikacje lotnicze. Egzaminy są zakończeniem każdego z etapów szkolenia, a jego pozytywne wyniki stanowią podstawę do ubiegania się o wydanie licencji bądź wpisu do licencji. Nie biorą Państwo udziału w samym egzaminie, tylko będą Państwo przygotowywali uczestnika kursu od strony praktycznej dla nabycia umiejętności będących podstawą do wydania licencji lotniczej bądź dokonania wpisu w licencji lotniczej.

Jako ośrodek szkolenia lotniczego, prowadząc profesjonalne kursy dla pilotów oraz kandydatów na pilotów korzystają Państwo z wykwalifikowanej kadry o potwierdzonych umiejętnościach, które są poświadczone licencjami i certyfikatami, wydanymi przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) lub odpowiedni urząd innego państwa członkowskiego UE. Każdy z nich jest zarejestrowany w rejestrach, które prowadzi, nadzoruje i kontroluje ULC jako organ państwowy. Tylko osoba z takimi uprawnieniami może prowadzić szkolenia. Poszczególne szkolenia oraz konkretni instruktorzy je prowadzący są zgłaszani do ULC.

Prowadzą Państwo przedmiotowe szkolenia zawodowe w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych, poza podatkowych, przepisach, tj. na podstawie prawa lotniczego krajowego i międzynarodowego, w szczególności w oparciu o:

- ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze,

- rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 września 2013 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego.

W zakresie organizacji szkoleń w celu uzyskania wskazanych we wniosku licencji oraz uprawnień, wykonywane przez Państwa usługi będą wykonywane pod kontrolą państwa w następujący sposób:

a) certyfikacja ośrodka szkolenia w ramach którego wykonywane ww. usługi, przeprowadzona przez nadzór państwowy - Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

b) Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego przeprowadza cykliczne audyty (kontrole) spełnienia wymagań określonych certyfikatem oraz przepisami prawa;

c) nie mają Państwo możliwości dowolnego kształtowania zasad swojego działania w zakresie realizacji tych szkoleń - Instrukcja szkolenia i Instrukcja operacyjna wymaga zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

d) wszystkie działania dotyczące realizacji szkoleń wymagają akceptacji (zgłaszania) Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

e) wszystkie programy szkolenia są zatwierdzane i uzgadniane z Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego i muszą być zgodne z obowiązującymi w tym zakresie normami przepisów prawnych.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić należy, że realizowane przez Państwa usługi obejmujące opisane we wniosku szkolenia w celu uzyskania poszczególnych licencji i uprawnień korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Jak ustalono powyżej, przeprowadzane szkolenia stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Ponadto ww. szkolenia są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz w zakresie tych szkoleń działają Państwo pod kontrolą państwa, która przejawia się w nadzorowaniu Państwa działalności szkoleniowej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w opisanym wyżej zakresie. Zatem stwierdzić należy, że w zakresie ww. szkoleń są spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy w zw. z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00