Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [279 z 685]

Interpretacja indywidualna z dnia 18 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.14.2024.2.KŁ

Prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na realizację Inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych realizacji projektu pn.: „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego, sprecyzowany w nadesłanym uzupełnieniu

Miasto (...) (dalej jako: „Miasto”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej jako: „VAT”).

Miasto realizuje projekt pn.: „(...)” (dalej jako: „Projekt”; „Zadanie”; „Inwestycja”) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) 2014 - 2020 r. Przedmiotem projektu jest remont oraz termomodernizacja (...) wielorodzinnych budynków mieszkalnych zamieszkałych przez (...) osoby, będących w zasobach komunalnych Miasta.

Realizacja Projektu rozpoczęła się w roku 2017 i będzie kontynuowana aż do 29 lutego 2024 r. Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie oraz aneksami do tej umowy, dofinansowanie przekazane Miastu nie może przekroczyć kwoty (...) zł i stanowi nie więcej niż 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych. Wartość realizacji Inwestycji wynosi (...) zł. Pozostałe środki stanowią wkład własny Miasta.

Głównym celem Projektu jest odnowa tkanki mieszkaniowej na obszarach rewitalizacji Miasta w celu aktywizacji społecznej i gospodarczej. Realizacja Projektu pozwoli na osiągnięcie następujących celów szczegółowych wymienionych w Projekcie, tj.:

  • lepsza jakość warunków zamieszkania w obszarze rewitalizacji,
  • poprawa estetyki obiektów,
  • osiągnięcie odpowiedniego komfortu cieplnego pomieszczeń termomodernizowanych budynków,
  • zmniejszenie zaopatrzenia w energię i ograniczenia niskiej emisji,
  • umożliwienie wyjścia ze stanu kryzysowego terenu zdegradowanego.

Przedmiotem Projektu jest remont oraz termomodernizacja wielorodzinnych budynków mieszkalnych. Zakres robót budowlanych i termomodernizacyjnych dotyczy w szczególności:

  • fundamentów,
  • ścian wewnętrznych i zewnętrznych,
  • podłóg, stropów i dachów,
  • stolarki drzwiowej i okiennej,
  • instalacji elektrycznych, wentylacyjnych, gazowych, CO, wodnych i kanalizacyjnych, rur spustowych,
  • kominów,
  • lokali wspólnych (korytarzy, pomieszczeń hydroforni, poddaszy, węzłów CO, itp.),
  • docieplenia budynków.

W celu wyłonienia wykonawców remontów Miasto ogłosiło postępowania przetargowe oddzielnie dla każdego budynku i zawarło odrębne umowy z wykonawcami.

Wydatki inwestycyjne związane z realizacją Inwestycji są każdorazowo dokumentowane wystawionymi przez dostawców/wykonawców na Miasto fakturami VAT, na których Miasto oznaczone jest jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.

Miasto jest w stanie przyporządkować na podstawie posiadanej dokumentacji (faktury, protokoły prac itd.) wydatki poniesione na realizację prac z wyodrębnieniem wartości wydatków w podziale na poszczególne budynki.

Dziesięć budynków jest wykorzystywane przez Miasto wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT, tj. najem lokali mieszkalnych na cele mieszkaniowe - zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

Z kolei w jednym z budynków, przy ulicy ul. (...), oprócz lokali mieszkalnych wynajmowanych mieszkańcom na cele mieszkaniowe (najem zwolniony z VAT), znajdują się również 3 lokale użytkowe, które są wynajmowane przez Miasto przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą. W tym zakresie (wynajmu lokali użytkowych) Miasto dokonuje opodatkowania podatkiem VAT odpłatnych usług najmu, podatek VAT jest odprowadzany do urzędu skarbowego. W zakresie dotyczącym tego budynku, Gmina nie ma obiektywnej możliwości wyodrębnienia i przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi VAT (a więc dotyczącymi lokali użytkowych) i czynnościami zwolnionymi od podatku VAT (a więc dotyczącymi lokali mieszkalnych).

Pytania

1.Czy Miasto ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków na realizację projektu pn.: „(...)” w zakresie wydatków poniesionych na (...) budynków, które są przeznaczone wyłącznie na wynajem na cele mieszkalne w ramach czynności zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT?

2.Czy Miasto ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od wydatków na realizację projektu, pn.: „(...)” w zakresie wydatków poniesionych na jeden z budynków, który jest wynajmowany częściowo na cele mieszkalne w ramach czynności zwolnionych z VAT a częściowo w ramach czynności opodatkowanych podstawową stawką podatku VAT - trzy lokale wynajmowane przedsiębiorcom, z wykorzystaniem współczynnika, o którym mowa w art. 90 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Zdaniem Miasta, nie ma ono prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków na realizację projektu pn.: „(...)” w zakresie wydatków poniesionych na (...) budynków, które są przeznaczone wyłącznie na wynajem na cele mieszkalne w ramach czynności zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

2.Zdaniem Miasta, ma ono prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od wydatków na realizację projektu pn.: „(...)” w zakresie wydatków poniesionych na jeden z budynków, który jest wynajmowany częściowo na cele mieszkalne w ramach czynności zwolnionych z VAT a częściowo w ramach czynności opodatkowanych podstawową stawką podatku VAT - trzy lokale wynajmowane przedsiębiorcom, z wykorzystaniem współczynnika, o którym mowa w art. 90 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, t.j. z dnia 7 lipca 2023 r., dalej jako: „ustawa o VAT”), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie natomiast do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 790 i 1114).

W związku z powyższym przedmiotowe (...) budynków, które są przeznaczone na wynajem na cele mieszkalne, są związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT, a co za tym idzie, wydatki poniesione na te budynki nie będą stanowiły podstawy do obniżenia podatku naliczonego.

Zatem Miasto nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków na realizację projektu pn.: „(...)” w zakresie wydatków poniesionych na (...) budynków, które są przeznaczone wyłącznie na wynajem na cele mieszkalne w ramach czynności zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

W jednym z budynków jednak, przy ulicy ul. (...), oprócz lokali mieszkalnych wynajmowanych mieszkańcom na cele mieszkaniowe (najem zwolniony z VAT), znajdują się również 3 lokale użytkowe, które są wynajmowane przez Miasto przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą. W tym zakresie (wynajmu lokali użytkowych) Miasto dokonuje opodatkowania podatkiem VAT odpłatnych usług najmu, podatek VAT jest odprowadzany do urzędu skarbowego. Budynek ten służy zatem do działalności mieszanej, tj. zwolnionej z VAT oraz opodatkowanej podstawową stawką podatku VAT. Miasto jest w stanie przyporządkować na podstawie posiadanej dokumentacji (faktury, protokoły prac itd.) wydatki poniesione na realizację prac z wyodrębnieniem wartości wydatków w podziale na poszczególne budynki.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to – na mocy art. 90 ust. 2 ustawy o VAT – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (według tzw. „współczynnika VAT”).

Art. 90 ust. 3 ustawy o VAT stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z kolei zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy o VAT proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego współczynnik ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego (art. 90 ust. 10a ustawy o VAT).

W myśl art. 90 ust. 10b ustawy o VAT przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

1)utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;

2)urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

W związku z powyższym, Miasto ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od wydatków na realizację projektu pn.: „(...)” w zakresie wydatków poniesionych na jeden z budynków, który jest wynajmowany na cele mieszkalne w ramach czynności zwolnionych z VAT a trzy lokale są wynajmowane przedsiębiorcom w ramach czynności opodatkowanych podstawową stawką podatku VAT, z wykorzystaniem współczynnika, o którym mowa w art. 90 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z  2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 7 cyt. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy m.in. gminnego budownictwa mieszkaniowego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizują Państwo projekt pn.: „(...)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) 2014 - 2020 r. Przedmiotem projektu jest remont oraz termomodernizacja(...) wielorodzinnych budynków mieszkalnych zamieszkałych przez (...) osoby, będących w zasobach komunalnych Miasta.

Głównym celem Projektu jest odnowa tkanki mieszkaniowej na obszarach rewitalizacji Miasta w celu aktywizacji społecznej i gospodarczej. Przedmiotem Projektu jest remont oraz termomodernizacja wielorodzinnych budynków mieszkalnych.

Dziesięć budynków jest wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT, tj. najem lokali mieszkalnych na cele mieszkaniowe - zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

Z kolei w jednym z budynków, przy ulicy ul. (...), oprócz lokali mieszkalnych wynajmowanych mieszkańcom na cele mieszkaniowe (najem zwolniony z VAT), znajdują się również 3 lokale użytkowe, które są wynajmowane przez Państwa przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą. W tym zakresie (wynajmu lokali użytkowych) Państwo dokonują opodatkowania podatkiem VAT odpłatnych usług najmu.

Wydatki inwestycyjne związane z realizacją Inwestycji są każdorazowo dokumentowane wystawionymi przez dostawców/wykonawców na Państwo fakturami VAT, na których Państwo oznaczeni są jest jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.

Są Państwo w stanie przyporządkować na podstawie posiadanej dokumentacji (faktury, protokoły prac itd.) wydatki poniesione na realizację prac z wyodrębnieniem wartości wydatków w podziale na poszczególne budynki. W zakresie dotyczącym budynku przy ul. (...), w którym oprócz lokali mieszkalnych wynajmowanych mieszkańcom na cele mieszkaniowe, znajdują się również 3 lokale użytkowe, które są wynajmowane przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą, Gmina nie ma obiektywnej możliwości wyodrębnienia i przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi VAT (a więc dotyczącymi lokali użytkowych) i czynnościami zwolnionymi od podatku VAT (a więc dotyczącymi lokali mieszkalnych).

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków na realizację ww. projektu w zakresie wydatków poniesionych na (...) budynków, które są przeznaczone wyłącznie na wynajem na cele mieszkalne w ramach czynności zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

Rozważając możliwość skorzystania przez Państwa z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur otrzymanych w związku z realizacją przedmiotowego Projektu, należy wskazać, że w świetle art. 86 ustawy, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Prawo do odliczenia podatku na gruncie ustawy o VAT powstaje jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego opodatkowanej działalności gospodarczej. Tym samym w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku podatnik nie uzyskuje uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących podatek należny.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, ponieważ - jak Państwo wskazali - dziesięć budynków jest wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, tj. najem lokali mieszkalnych na cele mieszkaniowe.

Zatem, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie dotyczącym (...) budynków mieszkalnych wykorzystywanych wyłącznie do czynności zwolnionych.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Mają Państwo również wątpliwości dotyczące prawa do częściowego odliczenia podatku VAT od wydatków na realizację ww. projektu w zakresie wydatków poniesionych na jeden z budynków, który jest wynajmowany częściowo na cele mieszkalne w ramach czynności zwolnionych z VAT a częściowo w ramach czynności opodatkowanych podstawową stawką podatku VAT (trzy lokale wynajmowane przedsiębiorcom), z wykorzystaniem współczynnika, o którym mowa w art. 90 ustawy o VAT.

W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy, które stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2) nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 90 ust. 10b ustawy o VAT:

Przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

1) utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;

2) urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Podkreślić należy, że przepisy zawarte w art. 90 ustawy regulują kwestie związane z prawem do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy podatnik nabyte towary i usługi wykorzystuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Z tym, że przez „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego” należy rozumieć czynności zwolnione od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo w stanie przyporządkować na podstawie posiadanej dokumentacji (faktury, protokoły prac itd.) wydatki poniesione na realizację prac z wyodrębnieniem wartości wydatków w podziale na poszczególne budynki. Z kolei w odniesieniu do wydatków na realizację projektu w zakresie dotyczącym budynku przy ul. (...), w którym oprócz lokali mieszkalnych wynajmowanych mieszkańcom na cele mieszkaniowe, znajdują się również 3 lokale użytkowe, które są wynajmowane przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą, nie mają Państwo obiektywnej możliwości wyodrębnienia i przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi VAT (a więc dotyczącymi lokali użytkowych) i czynnościami zwolnionymi od podatku VAT (a więc dotyczącymi lokali mieszkalnych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Dla określenia, czy przysługuje Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją ww. projektu niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.

Zatem w sytuacji, gdy – jak Państwo wskazali – nie są Państwo w stanie wyodrębnić i przyporządkować kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi VAT i zwolnionymi od podatku z VAT, to w niniejszej sprawie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w związku z art. 90 ust. 2 i następne ustawy. Ponadto należy wskazać, że prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. (...)4 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00