Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [21 z 696]

Interpretacja indywidualna z dnia 24 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.110.2024.1.KL

Wydanie interpretacji indywidualnej, która dotyczy prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 29 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Uzupełnił go Pan – pismem z 9 kwietnia 2024 r. (wpływ 10 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, prowadzącą od 26 sierpnia 2013 r. jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą (...), NIP (…). Wnioskodawca rozlicza się na zasadach ogólnych. Wnioskodawca świadczy usługi na terenie kraju. Przedmiotem zgłoszonej w CEiDG działalności jest działalność w zakresie szkoleniowym PKD 85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wnioskodawca prowadzi szkolenia związane z pierwszą pomocą oraz szkolenia związane z ochroną przeciwpożarową. Do tej pory Wnioskodawca wystawiał faktury zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29a.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednich latach podatkowych kwoty 200 000 zł. W obecnej chwili Wnioskodawca chciałby poszerzyć swoje usługi o poprawianie części graficznej projektów budowlanych o część pożarową oraz wykonywanie obliczeń związanych z ochroną przeciwpożarową.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi powinny być przypisane do PKD 74.90. Z – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa, techniczna, nigdzie indziej niesklasyfikowana. Według PKD wykonywana działalność z tym numerem obejmuje m.in. doradztwo w zakresie bezpieczeństwa.

Jeśli chodzi o poprawianie części graficznej projektów budowlanych o część pożarową,  to Wnioskodawca będzie otrzymywał gotowe projekty wykonane przez projektanta. Następnie, np. rzeczoznawca ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych wskaże, w których miejscach w projekcie chciałby, aby pojawiły się naniesione zmiany związane z ochroną przeciwpożarową.

Zadaniem Wnioskodawcy będzie naniesienie tych zmian. Więc w żadnym wypadku nie ma mowy tutaj o doradzaniu (Wnioskodawca nie udziela w tym przypadku żadnych „porad, opinii i wyjaśnień”). Jeśli chodzi o wykonywanie obliczeń związanych z ochroną przeciwpożarową, to Wnioskodawca będzie otrzymywał gotowe dane, np. budynku lub terenu. Następnie, np. rzeczoznawca ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych określi, co chciałby mieć obliczone. Zadaniem Wnioskodawcy będzie wykonanie tych obliczeń.  Więc w żadnym wypadku nie ma mowy tutaj o doradzaniu (Wnioskodawca nie udziela w tym przypadku żadnych „porad, opinii i wyjaśnień”).

Wnioskodawca oświadczył jednocześnie, że nie świadczy usług doradczych w zakresie prowadzonej działalności w żadnym zakresie. Ponadto uzyskane przychody nie przekroczą kwoty 200 000 PLN rocznie, a w roku bieżącym ich wysokość nie przekroczy wartości proporcjonalnej do okresu prowadzenia działalności.

Wnioskodawca wnosi o ustosunkowanie się do stanowiska i wydanie stosownej interpretacji w świetle aktualnych przepisów prawa i zaistniałego stanu faktycznego.

Wnioskodawca wskazał, że czynności wykonywane przez niego w ramach prowadzonej działalności nie będą polegały na udzielaniu „porad, opinii i wyjaśnień” charakterystycznych dla usług doradztwa. Projekty, czy bardziej rzuty z projektów, czyli część graficzną projektów, które Wnioskodawca będzie poprawiał o ochronę przeciwpożarową i obliczenia, które będzie wykonywał w związku z ochroną przeciwpożarową, służyć będą zaspokajaniu potrzeb zleceniodawcy, który zleci taką usługę, wskazując jednocześnie jak ta usługa ma być wykonana. W każdym przypadku doradcą będzie osoba zlecająca usługę, ponieważ to zleceniodawca udziela „porad, opinii i wyjaśnień”.

Wnioskodawca nie dokonuje i nie będzie dokonywał dostawy towarów wymienionych  w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług oraz nie świadczy i nie będzie świadczył innych usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów  i usług.

Wnioskodawca świadczy jedynie usługi szkoleniowe z zakresu pierwszej pomocy oraz szkolenia związane z ochroną przeciwpożarową, te usługi nie są ujęte w ww. ustawie  w art. 113 ust. 13.

Jeśli Wnioskodawca otrzyma pozytywną opinię to będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy od 1 kwietnia 2024 r. Jednocześnie wyjaśnia, że będzie to uzależnione oczywiście od opinii Organu. Jeśli opinia będzie pozytywna, to Wnioskodawca będzie korzystał ze zwolnień, jeśli negatywna to nie będzie korzystał ze zwolnień.

Jeśli 1 kwietnia Wnioskodawca nie otrzyma jeszcze odpowiedzi od Organu to jeszcze nie będzie świadczył ww. usług, co wskazuje że nie będą wystawiane żadne faktury zwolnione od podatku do czasu otrzymania odpowiedzi na złożony wniosek.

Wnioskodawca wcześniej nie korzystał ze zwolnień określonych w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570,  ze zm.), więc nie mógł z nich zrezygnować, bądź utracić do nich praw oraz nie mógł utracić praw do ww. zwolnienia. Również obecnie Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnień określonych w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Usługi szkoleniowe, które Wnioskodawca prowadzi są zwolnione od podatku na podstawie  art. 43 ust. 1 pkt 29a ustawy o podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy w świetle art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca prowadząc firmę nieświadczącą usług doradczych (czyli usług dotyczących udzielania „porad, opinii  i wyjaśnień”), a jedynie usługi polegające na poprawianiu części graficznej projektów, rzutów graficznych o ochronę przeciwpożarową (Wnioskodawca będzie otrzymywał gotowe rzuty projektów i zostanie wskazane gdzie mają być naniesione poprawki) oraz wykonywanie obliczeń związanych z ochroną przeciwpożarową (Wnioskodawca będzie otrzymywał gotowe dane i zostanie wskazane co ma być obliczone), będzie mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, zakładając, że przychody z działalności gospodarczej nie przekroczą 200 000 zł rocznie, a w roku bieżącym wartości proporcjonalnej do okresu prowadzenia działalności?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, prowadząc firmę nieświadczącą usług doradczych (czyli usług dotyczących udzielania „porad, opinii i wyjaśnień”), a jedynie usługi polegające na poprawianiu części graficznej projektów, rzutów graficznych o ochronę przeciwpożarową (Wnioskodawca będzie otrzymywał gotowe rzuty projektów i zostanie wskazane gdzie mają być naniesione poprawki) oraz wykonywanie obliczeń związanych z ochroną przeciwpożarową (Wnioskodawca będzie otrzymywał gotowe dane i zostanie wskazane co ma być obliczone), może skorzystać On ze zwolnienia od podatku VAT, zakładając, że przychody z działalności gospodarczej nie przekroczą 200 000 zł rocznie, a w roku bieżącym wartości proporcjonalnej do okresu prowadzenia działalności.  W ocenie Wnioskodawcy projekty, które będzie poprawiał o ochronę przeciwpożarową  i obliczenia, które będzie wykonywał w związku z ochroną przeciwpożarową, służyć będą zaspokajaniu potrzeb zleceniodawcy, który zleci taką usługę, wskazując jednocześnie,  jak ta usługa ma być wykonana. W każdym przypadku doradcą będzie osoba zlecająca usługę, ponieważ to zleceniodawca udziela „porad, opinii i wyjaśnień”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów  i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zostały zawarte w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 4 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Zatem, jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się m.in. do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Zgodnie z powyższym usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Zauważyć należy, że ustawa oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne.

Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad,  np. ekonomicznych czy finansowych. Należy w tym miejscu wskazać, że porada nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, gdyż już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności z ww. zwolnienia.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o wyłączeniu ze zwolnienia,  o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan osobą fizyczną, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. Prowadzi Pan szkolenia związane z pierwszą pomocą oraz szkolenia związane z ochroną przeciwpożarową. Korzysta Pan ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29a ustawy. Nie jest Pan zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednich latach podatkowych kwoty 200 000 zł. Chciałby Pan poszerzyć swoje usługi o poprawianie części graficznej projektów budowlanych o część pożarową oraz wykonywanie obliczeń związanych z ochroną przeciwpożarową. Pana zdaniem ww. usługi powinny być przypisane do PKD 74.90. Z – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa, techniczna, nigdzie indziej niesklasyfikowana. Według PKD wykonywana działalność z tym numerem obejmuje m.in. doradztwo w zakresie bezpieczeństwa. Jeśli chodzi o poprawianie części graficznej projektów budowlanych o część pożarową to będzie Pan otrzymywał gotowe projekty wykonane przez projektanta. Następnie np. rzeczoznawca ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych wskaże Panu, w których miejscach w projekcie chciałby, aby pojawiły się naniesione zmiany związane z ochroną przeciwpożarową. Pana zadaniem będzie naniesienie tych zmian. Więc w żadnym wypadku nie będzie tutaj mowy o doradzaniu (nie udziela Pan w tym przypadku żadnych „porad, opinii i wyjaśnień”). Jeśli chodzi o wykonywanie obliczeń związanych z ochroną przeciwpożarową to Pan będzie otrzymywał gotowe dane np. budynku lub terenu, następnie np. rzeczoznawca ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych określi, co chciałby mieć obliczone. Pana zadaniem będzie wykonanie tych obliczeń. Więc w żadnym wypadku nie ma mowy tutaj o doradzaniu (nie udziela Pan w tym przypadku żadnych „porad, opinii i wyjaśnień”). Wskazał Pan jednocześnie, że nie świadczy usług doradczych w zakresie prowadzonej działalności w żadnym zakresie. Ponadto uzyskane przychody nie przekroczą kwoty 200 000 PLN rocznie, a w roku bieżącym ich wysokość nie przekroczy wartości proporcjonalnej do okresu prowadzenia działalności. Podkreślił Pan, że czynności wykonywane przez Pana w ramach prowadzonej działalności nie będą polegały na udzielaniu „porad, opinii i wyjaśnień” charakterystycznych dla usług doradztwa. Projekty czy bardziej rzuty z projektów, czyli część graficzna projektów, które będzie Pan poprawiał o ochronę przeciwpożarową i obliczenia, które będą wykonywane w związku z ochroną przeciwpożarową, służyć będą zaspokajaniu potrzeb zleceniodawcy, który zleci taką usługę, wskazując jednocześnie jak ta usługa ma być wykonana. W każdym przypadku doradcą będzie osoba zlecająca usługę, ponieważ to zleceniodawca udziela „porad, opinii i wyjaśnień”. Pan nie dokonuje i nie będzie dokonywał dostawy towarów wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, oraz nie świadczy i nie będzie świadczył innych usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

W tak przedstawionym opisie sprawy Pana wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy   wykonując ww. usługi może Pan korzystać ze zwolniona od podatku VAT na podstawie  art. 113 ust. 1 ustawy.

Z powyższych regulacji wynika, że zwolnieniem od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy może być objęta sprzedaż dokonywana przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Ze zwolnienia wskazanego w powyższym przepisie nie mogą korzystać świadczone usługi m.in. w zakresie doradztwa.

W pierwszej kolejności należy więc ustalić, czy usługi, które zamierza Pan świadczyć można uznać za usługi w zakresie doradztwa.

Z opisu sprawy wynika, że zamierza Pan poszerzyć swoje usługi o poprawianie części graficznej projektów budowlanych o część pożarową oraz wykonywanie obliczeń związanych z ochroną przeciwpożarową. W zakresie poprawiania części graficznej projektów budowlanych o część pożarową, będzie Pan otrzymywał gotowe projekty wykonane przez projektanta. Następnie rzeczoznawca ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych wskaże Panu, w których miejscach w projekcie chciałby, aby pojawiły się naniesione zmiany związane z ochroną przeciwpożarową. Pana zadaniem będzie naniesienie tych zmian. W zakresie wykonywania obliczeń związanych z ochroną przeciwpożarową będzie Pan otrzymywał gotowe dane np. budynku lub terenu, następnie rzeczoznawca ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych określi, co chciałby mieć obliczone. Pana zadaniem będzie wykonanie tych obliczeń. Wskazał Pan, że w żadnym z ww. przypadków nie udziela porad, opinii i wyjaśnień.

Zatem, mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że usługi, które zamierza Pan świadczyć nie będą usługami doradztwa.  Jak wcześniej wskazano doradztwem jest udzielanie fachowych zaleceń, porad oraz sposobu postępowania w danej sprawie. Natomiast, wykonywane przez Pana czynności będą polegać na poprawie części graficznej projektów budowlanych o część pożarową na gotowych projektach, oraz na wykonaniu obliczeń związanych z ochroną przeciwpożarową na podstawie danych, wskazówek i poleceń rzeczoznawcy (zleceniodawcy). Powyższe czynności nie mieszczą się więc w kategorii usług w zakresie doradztwa.

W konsekwencji, w przedstawionych okolicznościach sprawy, nie znajdzie zastosowania wyłączenie określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, z którego wynika, że zwolnień,  o których mowa w ust. 1 i 9 wskazanego artykułu, nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa. Ponadto nie jest Pan zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednich latach podatkowych kwoty 200 000 zł. Uzyskane przychody nie przekroczą kwoty  200 000 PLN rocznie, a w roku bieżącym ich wysokość nie przekroczy wartości proporcjonalnej do okresu prowadzenia działalności. Zatem w odniesieniu do opisanych  we wniosku usług, które zamierza Pan świadczyć będzie miał Pan prawo korzystać  ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 w zw. z ust. 9 ustawy.

Podsumowując, stwierdzić należy, że świadcząc usługi polegające na poprawianiu części graficznej projektów, rzutów graficznych o ochronę przeciwpożarową oraz wykonywaniu obliczeń związanych z ochroną przeciwpożarową (podczas których, nie będzie Pan świadczyć usług w zakresie doradztwa), będzie Pan miał prawo korzystać ze zwolnienia  od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 w zw. z ust. 9 ustawy.

Należy, jednakże zaznaczyć, że jeżeli wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy przekroczy kwotę 200 000 zł, to zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Wskazania wymaga również, że utraci Pan prawo do zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy.

Tym samym Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pana do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00