Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia

Interpretacja indywidualna z dnia 2 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.63.2024.1.AJ

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym transakcje dokonywane przez Wnioskodawczynię z podmiotami powiązanymi na podstawie zawartych umów nie kwalifikują się jako transakcje, w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma, wskutek czego - przy założeniu, że Spółka spełnia pozostałe warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek - może nadal korzystać z tej formy opodatkowania? 2. Jeżeli Wnioskodawca nie mógł skorzystać od maja 2023 roku z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, to czy obowiązana jest do dokonania korekty deklaracji CIT-8 za rok 2023 obejmujące okres od lutego do końca kwietnia 2023?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lutego 2024 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z tego samego dnia, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

- czy transakcje dokonywane przez Wnioskodawczynię z podmiotami powiązanymi na podstawie zawartych umów nie kwalifikują się jako transakcje, w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma, wskutek czego - przy założeniu, że Spółka spełnia pozostałe warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek - może nadal korzystać z tej formy opodatkowania,

- jeżeli Spółka nie mogła skorzystać od maja 2023 roku z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, to czy obowiązana jest do dokonania korekty deklaracji CIT-8 za rok 2023 obejmując okres od lutego do końca kwietnia 2023.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca” lub „…” ) jest polskim rezydentem podatkowym i czynnym podatnikiem VAT. Przeważającą działalnością Spółki jest działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe (PDK 69.20.Z). Swoje przychody Wnioskodawca osiąga z tytułu prowadzenia szeroko rozumianej księgowości dla podmiotów powiązanych, na dzień złożenia wniosku jest to 100% przychodu Spółki. Podmiotami powiązanymi dla których spółka świadczy usługi księgowe są m.in. (…), (…), (…), (…), (:…), (…), (…), (…), (…) oraz (…). Kontrahenci, którym Wnioskodawca prowadzi obsługę księgową są podmiotami powiązanym z (…) w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Wnioskodawca ustala ze swoimi klientami wynagrodzenie za prowadzenie ksiąg rachunkowych indywidualnie, w oparciu o formę prowadzenia działalności, ilości dokumentów, zatrudnianych pracowników bądź ich brak.

Wnioskodawca przed rozpoczęciem świadczenia usług księgowych pozyskał szereg pracowników o określonych umiejętnościach rozliczenia spółek kapitałowych celem świadczenia usług na wysokim poziomie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Z tytułu świadczonych usług księgowych Wnioskodawca realizuje zysk. Marża zysku netto za rok 2023 wynosiła 12%. Wnioskodawca ponosi koszty zakupu sprzętu komputerowego, zatrudnienia pracowników, najmu nieruchomości biurowej, zakupu oraz utrzymania programów księgowych. Wnioskodawca obecnie korzysta z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o CIT (dalej: „ryczałt od dochodów spółek”).

Wnioskodawca ma wątpliwość, czy - w związku z przychodami osiąganymi w całości z tytułu umów o świadczenie obsługi księgowej podmiotów powiązanych (100%) - spełnia przesłankę, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g) ustawy o CIT, która jest wymogiem niezbędnym, aby Wnioskodawca mógł korzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Spółka powstała 24 lutego 2023 roku. Przez pierwsze miesiące rozliczała podatek CIT na zasadach ogólnych. Następnie od 1 maja 2023 roku spółka dokonała zmiany formy opodatkowania tj. dokonała wyboru ryczałtu od dochodów spółek. W związku z tym zamknęła księgi z końcem kwietnia 2023 r. i złożyła deklarację CIT, rozliczają dotychczasowy okres tj. od lutego 2023 do końca kwietnia 2023 r.

Spółka obecnie korzysta z opodatkowania ryczałtowego od dochodów spółek i spełnia wszystkie pozostałe wymagania niezbędne do korzystania z ryczałtu m.in.

- wspólnikami spółki są osoby fizyczne,

- firmy osiąga minimalny poziom zatrudnienia na poziomie 3 osób średniorocznie,

W przepisie art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g) ustawy CIT ustawodawca wyklucza bowiem możliwość skorzystania z ryczałtu od dochodu spółek przez podmioty uzyskujące więcej niż 50 % przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi, niemniej wyłącznie w sytuacji, gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Spółka nabrała wątpliwości, jak należy rozumieć pojęcie „transakcje, w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma” i czy transakcje, które Wnioskodawca zawiera z podmiotami powiązanymi kwalifikują się do tej kategorii.

Ponadto istotne elementy stanu faktycznego ujęto we własnym stanowisku w sprawie gdzie wskazano, że dzięki świadczeniu usług na rzecz podmiotów powiązanych i uzyskiwaniu z tego tytułu wynagrodzenia Spółka może się rozwijać i tworzyć nowe miejsca pracy. Należy mieć także na uwadze kwestię ochrony rynku na którym działają podmioty powiązane. Dzięki szczelnemu zamknięciu obiegu dokumentów finansowych wgląd do obsługiwanych kontrahentów, nawiązywanej współpracy oraz uzyskiwanych cen z usług mają osoby zaufane, podmioty ograniczają ryzyko zewnętrznego wycieku danych, tym samym chroniąc się przed działaniem konkurencji poprzez brak wglądu konkurencji w działania podmiotów powiązanych. Podmioty wzajemnie dokonują wykorzystania zasobów i aktywów dostarczanych przez Wnioskodawcę w transakcjach zawartych z podmiotami co kreuje wartość całej usługi.

Pytania

1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym transakcje dokonywane przez Wnioskodawczynię z podmiotami powiązanymi na podstawie zawartych umów nie kwalifikują się jako transakcje, w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma, wskutek czego - przy założeniu, że Spółka spełnia pozostałe warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek - może nadal korzystać z tej formy opodatkowania?

2.Jeżeli Wnioskodawca nie mógł skorzystać od maja 2023 roku z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, to czy obowiązana jest do dokonania korekty deklaracji CIT-8 za rok 2023 obejmujące okres od lutego do końca kwietnia 2023?

Państwa stanowisko w sprawie

W myśl art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g) ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, jeżeli mniej niż 50 % przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 pkt 4 w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

A zatem ustawodawca wyklucza możliwość skorzystania z ryczałtu od dochodu spółek przez podmioty uzyskujące więcej niż 50 % przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi, niemniej wyłącznie w sytuacji, gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Jak już zostało przedstawione w stanie faktycznym - większość (tj. zdecydowanie więcej niż 50 %) przychodów Wnioskodawcy pochodzi z transakcji zawartych z podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Wnioskodawca wie, że w Załączniku nr 6 do ustawy o CIT ustawodawca wyszczególnia usługi o niskiej wartości dodanej jednak w opinii wnioskodawczyni, nie sposób zrównywać wszystkich usług księgowych do usług, które w każdej transakcji tworzą niską wartość dodaną. Co więcej Załącznik ten w opinii Wnioskodawczyni nie ma odniesienia do możliwości zastosowania opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, ponieważ ustawodawca w art. 28j nie wskazał odniesienia do załącznika nr 6 ustawy o CIT, tak jak dokonał tego wprost przy art. 11f dotyczącego odstąpienia od określenia dochodu (straty) podatnika w zakresie wysokości narzutu na kosztach usług. W art. 11f ust. 2 ustawodawca wprost przewidział, że przepis ust. 1 ma zastosowanie do usług wymienionych w załączniku nr 6.

W art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g) ustawodawca nie przyjął, że przepis ten ma zastosowanie wprost do usług o niskiej wartości dodanej. Zgodnie z literą g) przywołanego przepisu opodatkowaniem ryczałtowym podatkiem od dochodów spółek nie może być objęty podmiot, który osiąga więcej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma. Ustawodawca w przepisie 28j ustawy o CIT w żadnym miejscu nie odnosi się do Usług o niskiej wartości dodanej, a jedynie wskazuje, że z ryczałtu od dochodów spółek nie mogą skorzystać podmioty, w związku z których działalnością nie jest wytwarzana wartość dodana lub jest ona znikoma.

Niemniej w tym zakresie należy wskazać, że przychody pochodzące z transakcji z podmiotami powiązanymi generują znaczącą wartość dodaną pod względem ekonomicznym i nie jest ona znikoma.

A zatem, pomimo że Spółka osiąga z tytułu transakcji zawieranych z podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT więcej niż 50 % przychodów w roku podatkowym, transakcje te nie należą do kategorii transakcji, w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „wartości dodanej pod względem ekonomicznym”. Co więcej, ustawodawca nie sprecyzował po której stronie taka wartość dodana ma być wytworzona tj. czy po stronie Wnioskodawcy czy podmiotu powiązanego, na rzecz którego świadczy usługi Wnioskodawca. Wydaje się jednakże, iż taką analizę należy przeprowadzić z perspektywy wnioskodawcy, gdyż to dzięki świadczeniu usług na rzecz podmiotów powiązanych i uzyskiwaniu z tego tytułu wynagrodzenia może on się rozwijać tworzyć nowe miejsca pracy. Należy mieć także na uwadze kwestię ochrony rynku na którym działają podmioty powiązane. Dzięki szczelnemu zamknięciu obiegu dokumentów finansowych wgląd do obsługiwanych kontrahentów, nawiązywanej współpracy oraz uzyskiwanych cen z usług mają osoby zaufane, podmioty ograniczają ryzyko zewnętrznego wycieku danych, tym samym chroniąc się przed działaniem konkurencji poprzez brak wglądu konkurencji w działania podmiotów powiązanych. Podmioty wzajemnie dokonują wykorzystania zasobów i aktywów dostarczanych przez Wnioskodawcę w transakcjach zawartych z podmiotami co kreuje wartość całej usługi.

Brak definicji legalnej w tym zakresie uprawnia do powołania się na słownikową definicję tego pojęcia, a także do definicji powoływanych w sferach nauki, które posługują się przedmiotowym pojęciem. Wartość dodana w ekonomii jest w naukach ekonomicznych miejscami definiowana jako przyrost wartości dóbr w wyniku procesu produkcji (E Kubiak, E. Nakonieczna - Kisiel H. (1999). Ekonomia Makroekonomiczne podstawy polityki gospodarczej, Wydawnictwo Samorządowe FRDL, Warszawa str. 43). Wartość dodana jest również definiowana jako różnica pomiędzy wartością rynkową produktu lub usługi, a kosztami wytworzenia (W. Smid Boss Leksykon, Dr Lex, Kraków 2012, str. 576).

Zdaniem Wnioskodawcy dokonując oceny, czy w ramach transakcji wytwarzana jest „wartość dodana pod względem ekonomicznym” nie należy ograniczać się wyłącznie do prostego rachunku finansowego i wysokości uzyskiwanej marży. Gdyby ustawodawca chciał bowiem, aby kryterium decydującym o uznaniu, iż określone usługi kreują wartość dodaną, był poziom marży/zysku uzyskanego przez świadczącego, to po prostu odwołałby się do tej wielkości lub też odwołał się do konieczności świadczenia usług wg cen rynkowych, jak to ma miejsce w innych artykułach ustawy o CIT. Co więcej wydaje się sprzecznym z intencją ustawodawcy w zakresie przepisów dot. ryczałtu od dochodów spółek pogląd, iż im większy zysk/narzut/marża tym większa „wartość dodana” określonych usług, gdyż taka interpretacja umożliwiałaby transfery do podmiotu powiązanego korzystającego z tzw. estońskiego CIT (a jednocześnie generowanie kosztu po stronie podmiotu nie korzystającego z estońskiego CIT).

Mając na uwadze powyższe, przyjrzeć się trzeba całokształtowi działalności Wnioskodawcy i podmiotów powiązanych oraz uwzględnić specyfikę prowadzonej działalności przez te podmioty, okoliczności transakcji oraz istotę angażowanych przez Wnioskodawcę aktywów dla kreowania wartości dodanej po stronie podmiotów powiązanych.

Mając na uwadze powyższe usługi świadczone przez Wnioskodawcę stanowią usługi, których wartość dodana pod względem ekonomicznym jest większa niż znikoma, a zatem nie znajduje do nich zastosowanie art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g Ustawy o CIT.

W zakresie pytania nr 2 Wnioskodawca wskazuje, iż w sytuacji gdy nie spełniał od początku przesłanek do objęcia ryczałtem od dochodów spółek obowiązany jest do złożenia korekty deklaracji CIT, złożonej za rok 2023 (okres od lutego do końca kwietnia 2023 r.), w ten sposób aby deklaracja objęła cały rok 2023 tj. od powstania spółki (w 2023 r.) do 31 grudnia 2023 r. Przyjętym okresem rozliczeniowym będzie cały poprzedni rok kalendarzowy, bez uwzględnienia zamknięcia ksiąg rachunkowych, jakie zostało przeprowadzone w związku z przejściem na ryczałt od spółek kapitałowych od 1 maja 2023 roku. W tym zakresie podatnik będzie działał zgodnie z art. 8 ust. 2 oraz art. 27 ust. 1 ustawy o CIT.

W ocenie Wnioskodawcy w opisanych okolicznościach nie jest dopuszczalna rezygnacja z ryczałtu w trakcie trwającego roku obrotowego (podatkowego) jeżeli Wnioskodawca od początku nie był uprawniony do korzystania z tej formy opodatkowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytanie). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. Przede wszystkim przedmiotem interpretacji nie była ocena czy w istocie spełnione będą przez Spółkę pozostałe przesłanki do korzystania z zasad opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Przepisy regulujące ryczałt od dochodów spółek wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123) i weszły w życie z dniem 1 stycznia 2021 r., wprowadzając nowy reżim opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe przepisy, umieszczone w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostały zmienione ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U z 2021 r. poz. 2105, dalej: „ustawa nowelizująca”).

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa CIT”),

Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy CIT,

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1) (uchylony)

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych – przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

W myśl bowiem art. 28k ust. 1 ustawy CIT,

Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2)instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5) podatników, którzy zostali utworzeni:

a) w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

– w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6) podatników, którzy:

a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo wyodrębnienie albo

b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

– uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

– składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

– w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Podatnik, aby móc wybrać ryczałt od dochodów spółek jest zobowiązany łącznie spełnić wszystkie warunki określone w powołanym wyżej przepisie art. 28j ust. 1 ustawy CIT. Przy czym warunki te podatnik musi spełniać w każdym okresie korzystania z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 28j ust. 2 ustawy CIT,

W przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności:

1)warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się za spełniony w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem;

2)warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.

Państwa wątpliwości dotyczą m.in. kwestii ustalenia, czy transakcje dokonywane na rzecz podmiotów powiązanych na podstawie zawartych umów, nie kwalifikują się jako transakcje, w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma, wskutek czego - przy założeniu, że spełniacie Państwo pozostałe warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek – możecie Państwo nadal korzystać z tej formy opodatkowania.

Mając na uwadze powyższe wątpliwości należy zauważyć, iż wskazane w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT warunki dotyczące struktury przychodów mają w zamierzeniu ograniczać możliwość korzystania z nowej formy opodatkowania tym podmiotom, które nie prowadzą aktywnej działalności gospodarczej, a swoje dochody opierają na pasywnych źródłach przychodów.

W przypadku transakcji, w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma (lit. g) – transakcje te ograniczone są do podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

W przepisie art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy CIT ustawodawca wyklucza bowiem możliwość skorzystania z ryczałtu od dochodu spółek kapitałowych przez podmioty uzyskujące więcej niż 50% przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi ale wyłącznie w sytuacji, gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Przy czym w myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT,

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych – oznacza to:

a)podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b)podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

– ten sam inny podmiot lub

– małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c)spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub,

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d)podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej – spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Stosownie do art. 11a ust. 2 ustawy CIT,

Przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

1) posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a) udziałów w kapitale lub

b) praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c)udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub,

2) faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

3) pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie wskazać należy, że z literalnego brzmienia art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy CIT wynika, że jednym z warunków opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek jest to aby u podatnika korzystającego z tej formy opodatkowania mniej niż 50% przychodów z działalności, osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodziło z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji wartości dodanej pod względem ekonomicznym. Zatem w pierwszej kolejności należy odnieść się do słownikowej definicji tego pojęcia. Zgodnie z Encyklopedią Zarządzania – ekonomiczna wartość dodana (EVA – Economical Value Added) obrazuje efekt gospodarowania przedsiębiorstwa. Stanowi jedną z najbardziej popularnych metod pomiaru wartości firmy. Bazuje na zasadzie osiągnięcia przez firmę stopy zwrotu z całego zainwestowanego kapitału o wartości przewyższającej jego koszt (https://mfiles.pl/pl/index.php/Ekonomiczna_warto %C5%9B%C4%87_dodana).

Zaznaczyć przy tym należy, że naliczany dla wymienionych we wniosku usług narzut/zysk (różnica pomiędzy przychodem ze sprzedaży, a kosztem pozyskania koniecznych nakładów bezpośrednich) nie będzie jedynym wyznacznikiem/elementem kalkulacji wartości dodanej pod względem ekonomicznym. Istnieje bowiem możliwość, że przy dodatniej marży ekonomiczna wartość dodana nie powstanie lub będzie znikoma.

Natomiast odnosząc się do pojęcia znikomy wskazać należy, że zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego, znikomy, to bardzo mały pod względem nasilenia, liczby, rozmiarów lub znaczenia» (https://sjp.pwn.pl).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że przeważającą działalnością Spółki jest działalność rachunkowo-księgowa oraz doradztwo podatkowe. Swoje przychody osiągacie Państwo z tytułu prowadzenia szeroko rozumianej księgowości dla podmiotów powiązanych. Na dzień złożenia wniosku z tego tytułu generowanych jest 100% przychodów Spółki. Usługi wymienione we wniosku stanowią przedmiot Państwa działalności. Pozyskaliście i zatrudniliście Państwo wykwalifikowanych pracowników, ponosicie również Państwo koszty zakupu sprzętu komputerowego, najmu nieruchomości, zakupu oraz utrzymania programów księgowych. Z tytułu świadczonych usług realizujecie Państwo zysk, marża netto za 2023 rok wynosiła 12%. Dzięki świadczeniu usług na rzecz podmiotów powiązanych i uzyskiwaniu z tego tytułu wynagrodzenia mogą Państwo się rozwijać i tworzyć nowe miejsca pracy. Należy mieć także na uwadze kwestię ochrony rynku na którym działają podmioty powiązane. Dzięki szczelnemu zamknięciu obiegu dokumentów finansowych wgląd do obsługiwanych kontrahentów, nawiązywanej współpracy oraz uzyskiwanych cen z usług mają osoby zaufane, podmioty ograniczają ryzyko zewnętrznego wycieku danych, tym samym chroniąc się przed działaniem konkurencji poprzez brak wglądu konkurencji w działania podmiotów powiązanych. Podmioty wzajemnie dokonują wykorzystania zasobów i aktywów dostarczanych przez Państwo w transakcjach zawartych z podmiotami co kreuje wartość całej usługi.

Z powyższego wynika więc, że prowadzą Państwo aktywną działalność gospodarczą, a swoich dochodów nie opierają na pasywnych źródłach przychodów. Biorąc pod uwagę rodzaj prowadzonej przez Państwo działalności, zakres zaangażowanych zasobów do wykonania tych usług, stwierdzić należy, że świadczone usługi przyczynią się do powstania wartości dodanej, a wartość ta nie będzie znikoma.

Zatem spełniacie Państwo warunek opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek wskazany w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy CIT, ponieważ transakcje dokonywane przez Spółkę z podmiotami powiązanymi nie kwalifikują się do transakcji wymienionych w tym przepisie.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 zauważyć należy, iż pytanie to miało w swej istocie charakter warunkowy i uzależnione było od uznania Państwa stanowiska w zakresie pytania Nr 1 za nieprawidłowe. Z uwagi na potwierdzenie Państwa stanowiska w zakresie pytania Nr 1 i uznania, że transakcje dokonywane przez Spółkę z podmiotami powiązanymi nie kwalifikują się do transakcji wymienionych w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy CIT, pytanie Nr 2 stało się bezprzedmiotowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00