history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2015-06-10 do 2018-09-24

§ 5. 1. Dysponent części budżetowej z otrzymanych środków budżetowych pokrywa wydatki oraz przekazuje środki podległym dysponentom środków budżetu państwa.

2. Obsługę finansowo-księgową dysponenta części budżetowej oraz zadania organu planującego pierwszego stopnia realizuje Dyrektor Departamentu Budżetowego.

3. Obsługa finansowo-księgowa, o której mowa w ust. 2, obejmuje w szczególności:

1) ustalanie polityki rachunkowości;

2) powierzone Dyrektorowi Departamentu Budżetowego przez Ministra Obrony Narodowej obowiązki na podstawie art. 53 ust. 2 ustawy w zakresie wyrażania zgody na otwieranie przez dysponentów środków budżetu państwa rachunków bankowych;

3) dysponowanie środkami na rachunkach bankowych dysponenta części budżetowej i dysponenta Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych;

4) podpisywanie sprawozdań budżetowych i finansowych, a także wykonywanie obowiązków określonych w art. 54 ustawy przez głównego księgowego dysponenta części;

5) opracowywanie projektów wniosków do Ministra Finansów w sprawie zmiany klasyfikacji wydatków oraz zmiany planu finansowego dysponenta części budżetowej.

4. Obsługę merytoryczną zadań dysponenta części budżetowej wykonują, stosownie do kompetencji i upoważnień określonych przez dysponenta części budżetowej, dyrektorzy (szefowie) jednostek (komórek) organizacyjnych.

5. Obsługa merytoryczna zadań, o których mowa w ust. 4, polega w szczególności na:

1) zgłaszaniu propozycji do projektów budżetów;

2) prowadzeniu postępowań o udzielenie zamówień finansowanych ze środków publicznych, jeśli wynika to z odrębnych przepisów lub uregulowań wewnętrznych;

3) zawieraniu umów dotyczących realizowanych zadań na podstawie imiennych upoważnień udzielonych przez dysponenta części budżetowej;

4) sprawowaniu nadzoru nad prawidłowym przebiegiem realizacji umów;

5) sprawowaniu i ocenie prawidłowości oraz zgodności z prawem operacji gospodarczych oraz ich akceptacji;

6) ustalaniu, przydzielaniu i rozliczaniu dotacji budżetowych;

7) zgłaszaniu potrzeb środków budżetowych;

8) dochodzeniu należności;

9) współdziałaniu z Departamentem Prawnym w zakresie prowadzenia postępowań sądowych w sprawach objętych zakresem zadań jednostki (komórki) organizacyjnej;

10) monitorowaniu oraz windykacji należności budżetowych z tytułu realizowanych zadań, w tym wynikających z prawomocnych orzeczeń sądów lub ostatecznych decyzji;

11) wnioskowaniu zmian w zakresie ujętych w planie finansowym kwot wydatków, w tym wydatków na wynagrodzenia;

12) [2] przedstawianiu propozycji do opracowania projektu rocznego harmonogramu wydatków lub rocznego harmonogramu wydatków, o którym mowa w § 31 ust. 2.

[2] § 5 ust. 5 pkt 12 dodany przez § 1 pkt 2 decyzji nr 194/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 maja 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 156). Zmiana weszła w życie 10 czerwca 2015 r.

Wersja obowiązująca od 2015-06-10 do 2018-09-24

§ 5. 1. Dysponent części budżetowej z otrzymanych środków budżetowych pokrywa wydatki oraz przekazuje środki podległym dysponentom środków budżetu państwa.

2. Obsługę finansowo-księgową dysponenta części budżetowej oraz zadania organu planującego pierwszego stopnia realizuje Dyrektor Departamentu Budżetowego.

3. Obsługa finansowo-księgowa, o której mowa w ust. 2, obejmuje w szczególności:

1) ustalanie polityki rachunkowości;

2) powierzone Dyrektorowi Departamentu Budżetowego przez Ministra Obrony Narodowej obowiązki na podstawie art. 53 ust. 2 ustawy w zakresie wyrażania zgody na otwieranie przez dysponentów środków budżetu państwa rachunków bankowych;

3) dysponowanie środkami na rachunkach bankowych dysponenta części budżetowej i dysponenta Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych;

4) podpisywanie sprawozdań budżetowych i finansowych, a także wykonywanie obowiązków określonych w art. 54 ustawy przez głównego księgowego dysponenta części;

5) opracowywanie projektów wniosków do Ministra Finansów w sprawie zmiany klasyfikacji wydatków oraz zmiany planu finansowego dysponenta części budżetowej.

4. Obsługę merytoryczną zadań dysponenta części budżetowej wykonują, stosownie do kompetencji i upoważnień określonych przez dysponenta części budżetowej, dyrektorzy (szefowie) jednostek (komórek) organizacyjnych.

5. Obsługa merytoryczna zadań, o których mowa w ust. 4, polega w szczególności na:

1) zgłaszaniu propozycji do projektów budżetów;

2) prowadzeniu postępowań o udzielenie zamówień finansowanych ze środków publicznych, jeśli wynika to z odrębnych przepisów lub uregulowań wewnętrznych;

3) zawieraniu umów dotyczących realizowanych zadań na podstawie imiennych upoważnień udzielonych przez dysponenta części budżetowej;

4) sprawowaniu nadzoru nad prawidłowym przebiegiem realizacji umów;

5) sprawowaniu i ocenie prawidłowości oraz zgodności z prawem operacji gospodarczych oraz ich akceptacji;

6) ustalaniu, przydzielaniu i rozliczaniu dotacji budżetowych;

7) zgłaszaniu potrzeb środków budżetowych;

8) dochodzeniu należności;

9) współdziałaniu z Departamentem Prawnym w zakresie prowadzenia postępowań sądowych w sprawach objętych zakresem zadań jednostki (komórki) organizacyjnej;

10) monitorowaniu oraz windykacji należności budżetowych z tytułu realizowanych zadań, w tym wynikających z prawomocnych orzeczeń sądów lub ostatecznych decyzji;

11) wnioskowaniu zmian w zakresie ujętych w planie finansowym kwot wydatków, w tym wydatków na wynagrodzenia;

12) [2] przedstawianiu propozycji do opracowania projektu rocznego harmonogramu wydatków lub rocznego harmonogramu wydatków, o którym mowa w § 31 ust. 2.

[2] § 5 ust. 5 pkt 12 dodany przez § 1 pkt 2 decyzji nr 194/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 maja 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 156). Zmiana weszła w życie 10 czerwca 2015 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2014-03-06 do 2015-06-09

§ 5. 1. Dysponent części budżetowej z otrzymanych środków budżetowych pokrywa wydatki oraz przekazuje środki podległym dysponentom środków budżetu państwa.

2. Obsługę finansowo-księgową dysponenta części budżetowej oraz zadania organu planującego pierwszego stopnia realizuje Dyrektor Departamentu Budżetowego.

3. Obsługa finansowo-księgowa, o której mowa w ust. 2, obejmuje w szczególności:

1) ustalanie polityki rachunkowości;

2) powierzone Dyrektorowi Departamentu Budżetowego przez Ministra Obrony Narodowej obowiązki na podstawie art. 53 ust. 2 ustawy w zakresie wyrażania zgody na otwieranie przez dysponentów środków budżetu państwa rachunków bankowych;

3) dysponowanie środkami na rachunkach bankowych dysponenta części budżetowej i dysponenta Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych;

4) podpisywanie sprawozdań budżetowych i finansowych, a także wykonywanie obowiązków określonych w art. 54 ustawy przez głównego księgowego dysponenta części;

5) opracowywanie projektów wniosków do Ministra Finansów w sprawie zmiany klasyfikacji wydatków oraz zmiany planu finansowego dysponenta części budżetowej.

4. Obsługę merytoryczną zadań dysponenta części budżetowej wykonują, stosownie do kompetencji i upoważnień określonych przez dysponenta części budżetowej, dyrektorzy (szefowie) jednostek (komórek) organizacyjnych.

5. Obsługa merytoryczna zadań, o których mowa w ust. 4, polega w szczególności na:

1) zgłaszaniu propozycji do projektów budżetów;

2) prowadzeniu postępowań o udzielenie zamówień finansowanych ze środków publicznych, jeśli wynika to z odrębnych przepisów lub uregulowań wewnętrznych;

3) zawieraniu umów dotyczących realizowanych zadań na podstawie imiennych upoważnień udzielonych przez dysponenta części budżetowej;

4) sprawowaniu nadzoru nad prawidłowym przebiegiem realizacji umów;

5) sprawowaniu i ocenie prawidłowości oraz zgodności z prawem operacji gospodarczych oraz ich akceptacji;

6) ustalaniu, przydzielaniu i rozliczaniu dotacji budżetowych;

7) zgłaszaniu potrzeb środków budżetowych;

8) dochodzeniu należności;

9) współdziałaniu z Departamentem Prawnym w zakresie prowadzenia postępowań sądowych w sprawach objętych zakresem zadań jednostki (komórki) organizacyjnej;

10) monitorowaniu oraz windykacji należności budżetowych z tytułu realizowanych zadań, w tym wynikających z prawomocnych orzeczeń sądów lub ostatecznych decyzji;

11) wnioskowaniu zmian w zakresie ujętych w planie finansowym kwot wydatków, w tym wydatków na wynagrodzenia.