history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2020-04-28 do 2022-01-01

§ 24. [46] 1. Proces inwestycyjny inicjowany jest sporządzeniem wniosku inwestycyjnego, dotyczącego:

1) infrastruktury niezbędnej dla zaspokojenia określonych potrzeb, w tym operacyjnych i szkoleniowych;

2) utrzymania nieruchomości w odpowiednim stanie technicznym.

2. Wniosek inwestycyjny podlega kategoryzacji, w trakcie której nadaje mu się status:

– „0” – „krytyczne”, konieczne do ujęcia we właściwym centralnym planie rzeczowym, kosztem usunięcia lub przesunięcia w czasie realizacji innych zadań rzeczowych,

– „1” – „ważne”, do ujęcia we właściwym centralnym planie rzeczowym kosztem wydłużenia realizacji innych zadań rzeczowych lub w ramach uzyskiwanych oszczędności,

– „2” – „potrzebne” do ujęcia we właściwym centralnym planie rzeczowym, w miarę posiadanych środków finansowych,

– „3” – „zasadne” do ewentualnego ujęcia we właściwym centralnym planie rzeczowym w późniejszym okresie planistycznym,

– „4” – „niezasadne”.

3. Wzory wniosków stanowią załączniki Nr 25 i 26.

4. Wniosek inwestycyjny negatywnie zaopiniowany nie podlega dalszemu rozpatrywaniu i zwracany jest wnioskodawcy.

5. Wniosek inwestycyjny, w odniesieniu do którego organ opiniujący zgłosił uwagi, ale nie wydał opinii negatywnej zwracany jest wnioskodawcy, celem uzupełnienia (poprawy, aktualizacji, itp.).

6. Wniosek inwestycyjny może być korygowany w terminie do dnia sporządzenia Listy priorytetów inwestycyjnych. Korekta wniosku podlega procedowaniu na zasadach określonych w § 24a i 24b.

7. Korekta wniosku inwestycyjnego sporządzona po terminie, o którym mowa w ust. 6, podlega akceptacji przez Szefa ZPR–P8. Korekta taka zawiera szczegółowe uzasadnienie wraz z podaniem:

1) przyczyn dokonania zmian;

2) skutków finansowych;

3) wpływu na termin realizacji zadania rzeczowego.

8. Na każdym etapie planowania oraz realizacji zadania rzeczowego z obszaru inwestycji budowlanych, w pierwszej kolejności zakłada się wykorzystanie projektów powtarzalnych i standardowych.

9. Wniosek inwestycyjny samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, instytutu badawczego, muzeum, uczelni wojskowej, AMW w zakresie inwestycji mieszkaniowych i innych instytucji, których zadania rzeczowe o charakterze budowlanym finansowane są z dotacji przekazywanej z budżetu resortu obrony narodowej, a także SWW i SKW, po jego zatwierdzeniu przez osobę zajmującą kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwą do spraw infrastruktury, podlega ujęciu w Liście priorytetów inwestycyjnych, a następnie stosownie do możliwości finansowych i wykonawczych, ujęciu w Planie Inwestycji Budowlanych.

10. Wniosek inwestycyjny sporządzony przez Departament Administracyjny, po jego zatwierdzeniu przez Dyrektora Generalnego w Ministerstwie Obrony Narodowej, podlega ujęciu w Liście priorytetów inwestycyjnych, bez konieczności realizacji czynności, o których mowa w § 24d ust. 2, a następnie stosownie do możliwości finansowych i wykonawczych, inwestycję ujmuje się w Planie Inwestycji Budowlanych.

11. W odniesieniu do infrastruktury współużytkowanej przez kilku użytkowników, sporządza się jeden wniosek inwestycyjny.

[46] § 24 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.

Wersja obowiązująca od 2020-04-28 do 2022-01-01

§ 24. [46] 1. Proces inwestycyjny inicjowany jest sporządzeniem wniosku inwestycyjnego, dotyczącego:

1) infrastruktury niezbędnej dla zaspokojenia określonych potrzeb, w tym operacyjnych i szkoleniowych;

2) utrzymania nieruchomości w odpowiednim stanie technicznym.

2. Wniosek inwestycyjny podlega kategoryzacji, w trakcie której nadaje mu się status:

– „0” – „krytyczne”, konieczne do ujęcia we właściwym centralnym planie rzeczowym, kosztem usunięcia lub przesunięcia w czasie realizacji innych zadań rzeczowych,

– „1” – „ważne”, do ujęcia we właściwym centralnym planie rzeczowym kosztem wydłużenia realizacji innych zadań rzeczowych lub w ramach uzyskiwanych oszczędności,

– „2” – „potrzebne” do ujęcia we właściwym centralnym planie rzeczowym, w miarę posiadanych środków finansowych,

– „3” – „zasadne” do ewentualnego ujęcia we właściwym centralnym planie rzeczowym w późniejszym okresie planistycznym,

– „4” – „niezasadne”.

3. Wzory wniosków stanowią załączniki Nr 25 i 26.

4. Wniosek inwestycyjny negatywnie zaopiniowany nie podlega dalszemu rozpatrywaniu i zwracany jest wnioskodawcy.

5. Wniosek inwestycyjny, w odniesieniu do którego organ opiniujący zgłosił uwagi, ale nie wydał opinii negatywnej zwracany jest wnioskodawcy, celem uzupełnienia (poprawy, aktualizacji, itp.).

6. Wniosek inwestycyjny może być korygowany w terminie do dnia sporządzenia Listy priorytetów inwestycyjnych. Korekta wniosku podlega procedowaniu na zasadach określonych w § 24a i 24b.

7. Korekta wniosku inwestycyjnego sporządzona po terminie, o którym mowa w ust. 6, podlega akceptacji przez Szefa ZPR–P8. Korekta taka zawiera szczegółowe uzasadnienie wraz z podaniem:

1) przyczyn dokonania zmian;

2) skutków finansowych;

3) wpływu na termin realizacji zadania rzeczowego.

8. Na każdym etapie planowania oraz realizacji zadania rzeczowego z obszaru inwestycji budowlanych, w pierwszej kolejności zakłada się wykorzystanie projektów powtarzalnych i standardowych.

9. Wniosek inwestycyjny samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, instytutu badawczego, muzeum, uczelni wojskowej, AMW w zakresie inwestycji mieszkaniowych i innych instytucji, których zadania rzeczowe o charakterze budowlanym finansowane są z dotacji przekazywanej z budżetu resortu obrony narodowej, a także SWW i SKW, po jego zatwierdzeniu przez osobę zajmującą kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwą do spraw infrastruktury, podlega ujęciu w Liście priorytetów inwestycyjnych, a następnie stosownie do możliwości finansowych i wykonawczych, ujęciu w Planie Inwestycji Budowlanych.

10. Wniosek inwestycyjny sporządzony przez Departament Administracyjny, po jego zatwierdzeniu przez Dyrektora Generalnego w Ministerstwie Obrony Narodowej, podlega ujęciu w Liście priorytetów inwestycyjnych, bez konieczności realizacji czynności, o których mowa w § 24d ust. 2, a następnie stosownie do możliwości finansowych i wykonawczych, inwestycję ujmuje się w Planie Inwestycji Budowlanych.

11. W odniesieniu do infrastruktury współużytkowanej przez kilku użytkowników, sporządza się jeden wniosek inwestycyjny.

[46] § 24 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-09-23 do 2020-04-27

§ 24. 1. Inwestycja budowlana inicjowana jest opracowaniem programu inwestycji, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Opracowanie programu inwestycji poprzedzane jest sporządzeniem minimalnych wojskowych wymagań organizacyjno-użytkowych lub innych wymagań, wynikających z odrębnych przepisów – z wyjątkiem zadań w zakresie uczelni wojskowych, w odniesieniu do których wymagań nie sporządza się. Do wymagań, opracowanych dla zadań których przewidywana wartość szacunkowa przekracza 15 mln zł, dołącza się szczegółowe uzasadnienie o treści wskazanej w § 24a ust. 1. Bez szczegółowego uzasadnienia, wymagania te nie będą rozpatrywane.

3. Wymagania sporządzają (w 3 egzemplarzach), stosownie do kompetencji, użytkownik lub jednostka nadrzędna użytkownika albo inna jednostka, z zastrzeżeniem ust. 4.

4. Dla zadań, których potrzeba realizacji wynika wyłącznie ze stanu technicznego infrastruktury, wymagań nie sporządza się.

5. Sporządzający wymagania, o których mowa w ust. 2, przedkładają je do zatwierdzenia, stosownie do kompetencji:

1) Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcy Operacyjnemu Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej, Dyrektorowi Generalnemu MON, Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowódcy Garnizonu Warszawa, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Szefowi Służby Wywiadu Wojskowego, Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej, Dyrektorowi Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni [6] , Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych, Dyrektorowi departamentu właściwego do spraw edukacji, kultury i dziedzictwa, Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej, Dyrektorowi Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia, Biskupowi Polowemu Wojska Polskiego, Prawosławnemu Ordynariuszowi Wojska Polskiego oraz Naczelnemu Kapelanowi Wojskowemu – Ewangelickiemu Biskupowi Wojskowemu;

2) Podsekretarzowi Stanu w MON właściwemu do spraw infrastruktury:

a) w zakresie jednostek organizacyjnych bezpośrednio podległych Ministrowi Obrony Narodowej z wyjątkiem instytucji, dla których wymagania o których mowa w ust. 2 zatwierdzają osoby funkcyjne wymienione w pkt 1,

b) w zakresie jednostek i instytucji NATO dyslokowanych na terenie kraju, dla których realizacja inwestycji nie będzie odbywała się w ramach procedury NSIP;

3) w przypadkach niewymienionych w pkt 1 i 2 – osobie funkcyjnej, której jest bezpośrednio podporządkowany.

6. Wymagania przed zatwierdzeniem podlegają uzgodnieniu, stosownie do kompetencji, kolejno z:

1) szefem właściwego węzła łączności lub teleinformatycznego;

2) szefem rejonowego (Wojskowego, Stołecznego) zarządu infrastruktury lub terenowego oddziału lotniskowego – w odniesieniu do zadań przewidywanych do realizacji przez te jednostki bądź dotyczących nieruchomości przez nich zarządzanych, przy czym wymienione jednostki organizacyjne zobowiązane są do określenia wartości szacunkowej, uwzględniającej również zakres koniecznych prac wynikających z protokołów z okresowych kontroli obiektów budowlanych;

3) właściwym Organizatorem.

7. Instytucje uzgadniające wymagania w terminie 14 dni od ich otrzymania przedstawiają osobom funkcyjnym, które je opracowały, stosowną informację o ich uzgodnieniu lub przyczynach nieuzgodnienia.

8. Warunkiem zmiany wymagań, o których mowa w ust. 2, skutkującej zwiększeniem kosztów realizacji zadania, jest:

1) dołączenie szczegółowego uzasadnienia, o treści wskazanej w § 24a ust. 1, w przypadku wymagań, do których dotychczas nie było obowiązku dołączenia szczegółowego uzasadnienia, a w wyniku zmiany wymagań koszt realizacji zadania może przekroczyć 15 mln zł;

2) uzyskanie przez osoby funkcyjne, które je zatwierdziły, akceptacji Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego stosownego wniosku w tej sprawie (zawierającego szczegółowe uzasadnienie wraz z podaniem przyczyn powodujących potrzebę dokonania zmian), po uprzednim zaopiniowaniu proponowanej zmiany przez instytucję sprawującą merytoryczny nadzór nad inwestorem właściwym do realizacji zadania, w szczególności pod względem:

a) skutków finansowych,

b) wpływu na termin realizacji zadania,

c) możliwości i celowości uzyskania efektu rzeczowego bez zmiany wymagań.

9. Za kwalifikację zadania do kategorii inwestycji na etapie uzgadniania wymagań odpowiada inwestor.

10. Zatwierdzone wymagania:

1) w terminie do dnia 15 sierpnia roku przedplanowego sporządzający przesyła do właściwego inwestora, celem uwzględnienia w programie inwestycji, oraz powiadamia o ich przesłaniu Szefa ZPR – P8;

2) stają się integralną częścią programu inwestycji;

3) stanowią warunek ujęcia zadania w projekcie Planu inwestycji budowlanych oraz Planie inwestycji budowlanych;

4) tracą ważność z upływem 3 lat od dnia ich zatwierdzenia w przypadku nierozpoczęcia, na ich podstawie, opracowania stosownego programu inwestycji.

11. W terminie:

1) [7] do dnia 15 czerwca roku przedplanowego Dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego przesyła Szefowi ZPR - P8 ocenę wniosków uczelni wojskowych w sprawie przyznania środków finansowych na realizację inwestycji, zawierającą propozycję dotyczącą wysokości dotacji lub odmowy przyznania dotacji wraz z uzasadnieniem, a w przypadku gdy wysokość dotacji przekracza 15 mln zł - szczegółowym uzasadnieniem o treści wskazanej w § 24a ust. 1;

2) do dnia 31 sierpnia roku przedplanowego szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) instytucji sprawujących merytoryczny nadzór nad inwestorami (z wyjątkiem Dyrektora Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego), Dyrektor Departamentu Administracyjnego, Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Szef Służby Wywiadu Wojskowego przesyłają Szefowi ZPR – P8 wykazy zadań, wynikających z projektu Planu inwestycji budowlanych, dla których inwestor nie posiada niezbędnych wymagań, o których mowa w ust. 10 pkt 1;

12. Podstawę opracowywania programu, o którym mowa w ust. 1, stanowią:

1) Plan inwestycji budowlanych (projekt Planu inwestycji budowlanych);

2) centralne i decentralne plany inwestycji budowlanych lub projekty tych planów;

3) zadania normujące proces wdrażania SpW na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

4) doraźne decyzje lub polecenia Ministra, dotyczące realizacji zadań niezbędnych dla funkcjonowania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

13. Program inwestycji sporządzany jest przez:

1) inwestora;

2) wykonawcę zewnętrznego na zlecenie inwestora – w przypadku uzyskania zgody szefa (dowódcy, komendanta, dyrektora) instytucji sprawującej merytoryczny nadzór nad inwestorem.

14. Przy opracowywaniu programu inwestycji i dokumentacji technicznej, uwzględnia się wytyczne w zakresie programowania, wydawane na podstawie decyzji Ministra regulującej zasady i zakres prowadzenia prac typizacyjnych w budownictwie służącym obronności państwa, realizowanym na terenach zamkniętych.

15. Do programu inwestycji dla zadania odnoszącego się do istniejącego obiektu, zarządca nieruchomości lub inwestor – w przypadku, gdy inwestorem jest samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej – załącza kopie protokołów z ostatniej rocznej i pięcioletniej kontroli stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej tego obiektu, a w przypadku zadań dotyczących infrastruktury łączności i informatyki – sporządzający program załącza protokół stanu technicznego infrastruktury kablowej, sprzętu komutacyjnego, transmisyjnego i zasilającego.

16. Przed zatwierdzeniem programu inwestycji, odnoszącego się do zadania, którego wartość przekracza 5 mln zł, inwestor zwołuje posiedzenie Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych, zwanej dalej „Komisją” (z wyjątkiem zadań w zakresie uczelni wojskowych, których wymóg ten nie dotyczy bez względu na wartość zadania), z udziałem przedstawicieli:

1) inwestora;

2) użytkownika;

3) jednostki nadrzędnej użytkownika;

4) organu, który zatwierdził minimalne wojskowe wymagania organizacyjno-użytkowe;

5) zarządcy nieruchomości;

6) projektanta.

17. Do składu Komisji dodatkowo powołuje się przedstawicieli wojskowych ośrodków medycyny prewencyjnej – gdy przedmiotem rozpatrzenia przez Komisję będą wymagania określone przez Ministra Zdrowia w odniesieniu do zadań realizowanych w resortowych zakładach opieki zdrowotnej oraz przedstawicieli właściwych terytorialnie Delegatur Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej.

18. Inwestor może zwołać posiedzenie, o którym mowa w ust. 16, w celu dokonania oceny programu inwestycji zadania, którego wartość nie przekracza 5 mln zł.

19. W trakcie posiedzenia, o którym mowa w ust. 16, Komisja dokonuje oceny zadania w aspekcie:

1) zasadności realizacji zadania;

2) spełniania minimalnych wojskowych wymagań organizacyjno-użytkowych lub innych wymagań określonych dla zadania;

3) poprawności zaplanowanego zakresu rzeczowego;

4) wysokości zaplanowanych kosztów;

5) możliwości wykonania zadania etapami;

6) poprawności kwalifikowania zadania, jako inwestycji budowlanej;

7) poprawności, kompletności i zgodności sporządzonego programu inwestycji z wymogami określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa.

20. Inwestor:

1) zatwierdza programy inwestycji;

2) akceptuje zestawienia kosztów zadania.

21. Programy inwestycji dla zadań dotyczących niżej wymienionych zakresów zatwierdzają (oraz odpowiednio akceptują zestawienia kosztów sporządzone dla tych zadań):

1) Dyrektor Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia – w zakresie zadań dotyczących samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i instytutów badawczych wojskowej służby zdrowia, dla których organem założycielskim jest Minister;

2) Szef Służby Wywiadu Wojskowego i Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego w zakresie dotyczącym odpowiednio infrastruktury wywiadu wojskowego i kontrwywiadu wojskowego;

3) [8] Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych oraz Dyrektor Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni – w zakresie zadań realizowanych przez podległych inwestorów, jeżeli szacunkowy łączny koszt lub wartość kosztorysowa zadania przekracza:

a) wartość 10 mln zł lub

b) o ponad 50% dotychczasowy szacunkowy łączny koszt lub wartość kosztorysową zadania ujętą w Planie inwestycji budowlanych;

4) instytucje wymienione w pkt 1–3, w terminie 30 dni od dnia otrzymania Programów Inwestycji, przedstawiają inwestorom i właściwym beneficjentom stosowną informację o ich zatwierdzeniu lub przyczynach niezatwierdzenia.

22. Niezależnie od postanowień ust. 21:

1) Dyrektor Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia, w uzasadnionych przypadkach, może upoważnić dyrektorów (komendantów) samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i instytutów badawczych wojskowej służby zdrowia, dla których organem założycielskim jest Minister, do zatwierdzania programów inwestycji;

2) Dyrektorzy muzeów wojskowych funkcjonujących w resorcie obrony narodowej jako państwowe instytucje kultury uzgadniają z dyrektorem departamentu właściwego do spraw edukacji, kultury i dziedzictwa programy inwestycji w zakresie zadań finansowanych lub dofinansowanych z dotacji celowej, realizowanych na ich rzecz;

3) Dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego uzgadnia przedłożone przez rektorów uczelni wojskowych programy inwestycji budowlanych.

23. Program inwestycji zatwierdza się na określony w nim zakres rzeczowy oraz szacunkowy koszt. Każda zmiana programu inwestycji, z której wynika wzrost wartości zadania ponad 15 mln zł wymaga niezwłocznego przesłania do Szefa ZPR-P8 szczegółowego uzasadnienia o treści wskazanej w § 24a ust. 1, jeżeli nie została jeszcze przesłana w trybie określonym w tym przepisie.

24. Programy inwestycji, po ich zatwierdzeniu, przesyła się właściwym kompetencyjnie beneficjentom do wiadomości i służbowego wykorzystania.

25. Wzory wymagań, o których mowa w ust. 2, określają odpowiednio załączniki nr 25–26.

26. Program inwestycji dotyczący inwestycji, o której mowa w art. 135 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, przed jego zatwierdzeniem, wymaga uzyskania (przez osoby funkcyjne właściwe kompetencyjnie do jego zatwierdzenia) uzgodnienia z Szefem ZPR-P8. Przepisy § 24a ust. 1–4 stosuje się odpowiednio.

27. Uzgodnienie programu inwestycji, o którym mowa w ust. 26, przez Szefa ZPR-P8 jest podstawą do wystąpienia przez zatwierdzających te programy do Ministra o jego akceptację (za pośrednictwem osoby funkcyjnej, której zatwierdzający jest bezpośrednio podporządkowany).

28. Każda zmiana programu inwestycji, o którym mowa w ust. 26, powodująca wzrost wartości limitu wydatków budżetowych zaplanowanych na jej finansowanie, wymaga akceptacji Ministra, na zasadach określonych w ust. 26 i 27.

29. Dla kompleksów wojskowych, w których planowane są znaczne zmiany zagospodarowania terenu, wykonuje się koncepcje architektoniczno-urbanistyczne zagospodarowania wojskowego terenu zamkniętego.

30. Zasady sporządzania koncepcji, o której mowa w ust. 29, określa Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych w uzgodnieniu z Podsekretarzem Stanu w MON właściwym do spraw infrastruktury.

[6] § 24 ust. 5 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 decyzji nr 151/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 września 2019 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 184). Zmiana weszła w życie 23 września 2019 r.

[7] § 24 ust. 11 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) decyzji nr 151/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 września 2019 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 184). Zmiana weszła w życie 23 września 2019 r.

[8] § 24 ust. 21 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) decyzji nr 151/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 września 2019 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 184). Zmiana weszła w życie 23 września 2019 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-02-04 do 2019-09-22

1. Inwestycja budowlana inicjowana jest opracowaniem programu inwestycji, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Opracowanie programu inwestycji poprzedzane jest sporządzeniem minimalnych wojskowych wymagań organizacyjno-użytkowych lub innych wymagań, wynikających z odrębnych przepisów – z wyjątkiem zadań w zakresie uczelni wojskowych, w odniesieniu do których wymagań nie sporządza się. Do wymagań, opracowanych dla zadań których przewidywana wartość szacunkowa przekracza 15 mln zł, dołącza się szczegółowe uzasadnienie o treści wskazanej w § 24a ust. 1. Bez szczegółowego uzasadnienia, wymagania te nie będą rozpatrywane.

3. Wymagania sporządzają (w 3 egzemplarzach), stosownie do kompetencji, użytkownik lub jednostka nadrzędna użytkownika albo inna jednostka, z zastrzeżeniem ust. 4.

4. Dla zadań, których potrzeba realizacji wynika wyłącznie ze stanu technicznego infrastruktury, wymagań nie sporządza się.

5. Sporządzający wymagania, o których mowa w ust. 2, przedkładają je do zatwierdzenia, stosownie do kompetencji:

1) Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcy Operacyjnemu Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej, Dyrektorowi Generalnemu MON, Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowódcy Garnizonu Warszawa, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Szefowi Służby Wywiadu Wojskowego, Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej, Szefowi Inspektoratu Informatyki [9], Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych, Dyrektorowi departamentu właściwego do spraw edukacji, kultury i dziedzictwa, Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej, Dyrektorowi Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia, Biskupowi Polowemu Wojska Polskiego, Prawosławnemu Ordynariuszowi Wojska Polskiego oraz Naczelnemu Kapelanowi Wojskowemu – Ewangelickiemu Biskupowi Wojskowemu;

2) Podsekretarzowi Stanu w MON właściwemu do spraw infrastruktury:

a) w zakresie jednostek organizacyjnych bezpośrednio podległych Ministrowi Obrony Narodowej z wyjątkiem instytucji, dla których wymagania o których mowa w ust. 2 zatwierdzają osoby funkcyjne wymienione w pkt 1,

b) w zakresie jednostek i instytucji NATO dyslokowanych na terenie kraju, dla których realizacja inwestycji nie będzie odbywała się w ramach procedury NSIP;

3) w przypadkach niewymienionych w pkt 1 i 2 – osobie funkcyjnej, której jest bezpośrednio podporządkowany.

6. Wymagania przed zatwierdzeniem podlegają uzgodnieniu, stosownie do kompetencji, kolejno z:

1) szefem właściwego węzła łączności lub teleinformatycznego;

2) szefem rejonowego (Wojskowego, Stołecznego) zarządu infrastruktury lub terenowego oddziału lotniskowego – w odniesieniu do zadań przewidywanych do realizacji przez te jednostki bądź dotyczących nieruchomości przez nich zarządzanych, przy czym wymienione jednostki organizacyjne zobowiązane są do określenia wartości szacunkowej, uwzględniającej również zakres koniecznych prac wynikających z protokołów z okresowych kontroli obiektów budowlanych;

3) właściwym Organizatorem.

7. Instytucje uzgadniające wymagania w terminie 14 dni od ich otrzymania przedstawiają osobom funkcyjnym, które je opracowały, stosowną informację o ich uzgodnieniu lub przyczynach nieuzgodnienia.

8. Warunkiem zmiany wymagań, o których mowa w ust. 2, skutkującej zwiększeniem kosztów realizacji zadania, jest:

1) dołączenie szczegółowego uzasadnienia, o treści wskazanej w § 24a ust. 1, w przypadku wymagań, do których dotychczas nie było obowiązku dołączenia szczegółowego uzasadnienia, a w wyniku zmiany wymagań koszt realizacji zadania może przekroczyć 15 mln zł;

2) uzyskanie przez osoby funkcyjne, które je zatwierdziły, akceptacji Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego stosownego wniosku w tej sprawie (zawierającego szczegółowe uzasadnienie wraz z podaniem przyczyn powodujących potrzebę dokonania zmian), po uprzednim zaopiniowaniu proponowanej zmiany przez instytucję sprawującą merytoryczny nadzór nad inwestorem właściwym do realizacji zadania, w szczególności pod względem:

a) skutków finansowych,

b) wpływu na termin realizacji zadania,

c) możliwości i celowości uzyskania efektu rzeczowego bez zmiany wymagań.

9. Za kwalifikację zadania do kategorii inwestycji na etapie uzgadniania wymagań odpowiada inwestor.

10. Zatwierdzone wymagania:

1) w terminie do dnia 15 sierpnia roku przedplanowego sporządzający przesyła do właściwego inwestora, celem uwzględnienia w programie inwestycji, oraz powiadamia o ich przesłaniu Szefa ZPR – P8;

2) stają się integralną częścią programu inwestycji;

3) stanowią warunek ujęcia zadania w projekcie Planu inwestycji budowlanych oraz Planie inwestycji budowlanych;

4) tracą ważność z upływem 3 lat od dnia ich zatwierdzenia w przypadku nierozpoczęcia, na ich podstawie, opracowania stosownego programu inwestycji.

11. W terminie:

1) do dnia 15 czerwca roku przedplanowego Dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego przesyła Szefowi ZPR – P8 ocenę wniosków uczelni wojskowych o dofinansowanie lub finansowanie kosztów realizacji inwestycji, przygotowaną przez zespół powołany przez Ministra na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 sierpnia 2011 r. w sprawie trybu udzielania oraz zasad i trybu rozliczania dotacji na dofinansowanie lub finansowanie kosztów realizacji inwestycji uczelni publicznej (Dz. U. poz. 1068), zawierającą propozycję dotyczącą wysokości dotacji lub odmowy przyznania dotacji wraz z uzasadnieniem, a w przypadku gdy wysokość dotacji przekracza 15 mln zł – szczegółowym uzasadnieniem o treści wskazanej w § 24a ust. 1;

2) do dnia 31 sierpnia roku przedplanowego szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) instytucji sprawujących merytoryczny nadzór nad inwestorami (z wyjątkiem Dyrektora Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego), Dyrektor Departamentu Administracyjnego, Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Szef Służby Wywiadu Wojskowego przesyłają Szefowi ZPR – P8 wykazy zadań, wynikających z projektu Planu inwestycji budowlanych, dla których inwestor nie posiada niezbędnych wymagań, o których mowa w ust. 10 pkt 1;

12. Podstawę opracowywania programu, o którym mowa w ust. 1, stanowią:

1) Plan inwestycji budowlanych (projekt Planu inwestycji budowlanych);

2) centralne i decentralne plany inwestycji budowlanych lub projekty tych planów;

3) zadania normujące proces wdrażania SpW na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

4) doraźne decyzje lub polecenia Ministra, dotyczące realizacji zadań niezbędnych dla funkcjonowania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

13. Program inwestycji sporządzany jest przez:

1) inwestora;

2) wykonawcę zewnętrznego na zlecenie inwestora – w przypadku uzyskania zgody szefa (dowódcy, komendanta, dyrektora) instytucji sprawującej merytoryczny nadzór nad inwestorem.

14. Przy opracowywaniu programu inwestycji i dokumentacji technicznej, uwzględnia się wytyczne w zakresie programowania, wydawane na podstawie decyzji Ministra regulującej zasady i zakres prowadzenia prac typizacyjnych w budownictwie służącym obronności państwa, realizowanym na terenach zamkniętych.

15. Do programu inwestycji dla zadania odnoszącego się do istniejącego obiektu, zarządca nieruchomości lub inwestor – w przypadku, gdy inwestorem jest samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej – załącza kopie protokołów z ostatniej rocznej i pięcioletniej kontroli stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej tego obiektu, a w przypadku zadań dotyczących infrastruktury łączności i informatyki – sporządzający program załącza protokół stanu technicznego infrastruktury kablowej, sprzętu komutacyjnego, transmisyjnego i zasilającego.

16. Przed zatwierdzeniem programu inwestycji, odnoszącego się do zadania, którego wartość przekracza 5 mln zł, inwestor zwołuje posiedzenie Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych, zwanej dalej „Komisją” (z wyjątkiem zadań w zakresie uczelni wojskowych, których wymóg ten nie dotyczy bez względu na wartość zadania), z udziałem przedstawicieli:

1) inwestora;

2) użytkownika;

3) jednostki nadrzędnej użytkownika;

4) organu, który zatwierdził minimalne wojskowe wymagania organizacyjno-użytkowe;

5) zarządcy nieruchomości;

6) projektanta.

17. Do składu Komisji dodatkowo powołuje się przedstawicieli wojskowych ośrodków medycyny prewencyjnej – gdy przedmiotem rozpatrzenia przez Komisję będą wymagania określone przez Ministra Zdrowia w odniesieniu do zadań realizowanych w resortowych zakładach opieki zdrowotnej oraz przedstawicieli właściwych terytorialnie Delegatur Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej.

18. Inwestor może zwołać posiedzenie, o którym mowa w ust. 16, w celu dokonania oceny programu inwestycji zadania, którego wartość nie przekracza 5 mln zł.

19. W trakcie posiedzenia, o którym mowa w ust. 16, Komisja dokonuje oceny zadania w aspekcie:

1) zasadności realizacji zadania;

2) spełniania minimalnych wojskowych wymagań organizacyjno-użytkowych lub innych wymagań określonych dla zadania;

3) poprawności zaplanowanego zakresu rzeczowego;

4) wysokości zaplanowanych kosztów;

5) możliwości wykonania zadania etapami;

6) poprawności kwalifikowania zadania, jako inwestycji budowlanej;

7) poprawności, kompletności i zgodności sporządzonego programu inwestycji z wymogami określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa.

20. Inwestor:

1) zatwierdza programy inwestycji;

2) akceptuje zestawienia kosztów zadania.

21. Programy inwestycji dla zadań dotyczących niżej wymienionych zakresów zatwierdzają (oraz odpowiednio akceptują zestawienia kosztów sporządzone dla tych zadań):

1) Dyrektor Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia – w zakresie zadań dotyczących samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i instytutów badawczych wojskowej służby zdrowia, dla których organem założycielskim jest Minister;

2) Szef Służby Wywiadu Wojskowego i Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego w zakresie dotyczącym odpowiednio infrastruktury wywiadu wojskowego i kontrwywiadu wojskowego;

3) Szefowie Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych oraz Inspektoratu Informatyki [10] – w zakresie zadań realizowanych przez podległych inwestorów, jeżeli szacunkowy łączny koszt lub wartość kosztorysowa zadania przekracza:

a) wartość 10 mln zł lub

b) o ponad 50% dotychczasowy szacunkowy łączny koszt lub wartość kosztorysową zadania ujętą w Planie inwestycji budowlanych;

4) instytucje wymienione w pkt 1–3, w terminie 30 dni od dnia otrzymania Programów Inwestycji, przedstawiają inwestorom i właściwym beneficjentom stosowną informację o ich zatwierdzeniu lub przyczynach niezatwierdzenia.

22. Niezależnie od postanowień ust. 21:

1) Dyrektor Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia, w uzasadnionych przypadkach, może upoważnić dyrektorów (komendantów) samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i instytutów badawczych wojskowej służby zdrowia, dla których organem założycielskim jest Minister, do zatwierdzania programów inwestycji;

2) Dyrektorzy muzeów wojskowych funkcjonujących w resorcie obrony narodowej jako państwowe instytucje kultury uzgadniają z dyrektorem departamentu właściwego do spraw edukacji, kultury i dziedzictwa programy inwestycji w zakresie zadań finansowanych lub dofinansowanych z dotacji celowej, realizowanych na ich rzecz;

3) Dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego uzgadnia przedłożone przez rektorów uczelni wojskowych programy inwestycji budowlanych.

23. Program inwestycji zatwierdza się na określony w nim zakres rzeczowy oraz szacunkowy koszt. Każda zmiana programu inwestycji, z której wynika wzrost wartości zadania ponad 15 mln zł wymaga niezwłocznego przesłania do Szefa ZPR-P8 szczegółowego uzasadnienia o treści wskazanej w § 24a ust. 1, jeżeli nie została jeszcze przesłana w trybie określonym w tym przepisie.

24. Programy inwestycji, po ich zatwierdzeniu, przesyła się właściwym kompetencyjnie beneficjentom do wiadomości i służbowego wykorzystania.

25. Wzory wymagań, o których mowa w ust. 2, określają odpowiednio załączniki nr 25–26.

26. Program inwestycji dotyczący inwestycji, o której mowa w art. 135 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, przed jego zatwierdzeniem, wymaga uzyskania (przez osoby funkcyjne właściwe kompetencyjnie do jego zatwierdzenia) uzgodnienia z Szefem ZPR-P8. Przepisy § 24a ust. 1–4 stosuje się odpowiednio.

27. Uzgodnienie programu inwestycji, o którym mowa w ust. 26, przez Szefa ZPR-P8 jest podstawą do wystąpienia przez zatwierdzających te programy do Ministra o jego akceptację (za pośrednictwem osoby funkcyjnej, której zatwierdzający jest bezpośrednio podporządkowany).

28. Każda zmiana programu inwestycji, o którym mowa w ust. 26, powodująca wzrost wartości limitu wydatków budżetowych zaplanowanych na jej finansowanie, wymaga akceptacji Ministra, na zasadach określonych w ust. 26 i 27.

29. Dla kompleksów wojskowych, w których planowane są znaczne zmiany zagospodarowania terenu, wykonuje się koncepcje architektoniczno-urbanistyczne zagospodarowania wojskowego terenu zamkniętego.

30. Zasady sporządzania koncepcji, o której mowa w ust. 29, określa Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych w uzgodnieniu z Podsekretarzem Stanu w MON właściwym do spraw infrastruktury.

[9] § 24 ust. 5 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 decyzji nr 16/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 lutego 2019 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 21). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2019 r.

[10] § 24 ust. 21 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 decyzji nr 16/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 lutego 2019 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 21). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2019 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2017-12-15 do 2019-02-03

1. Inwestycja budowlana inicjowana jest opracowaniem programu inwestycji, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Opracowanie programu inwestycji poprzedzane jest sporządzeniem minimalnych wojskowych wymagań organizacyjno-użytkowych lub innych wymagań, wynikających z odrębnych przepisów – z wyjątkiem zadań w zakresie uczelni wojskowych, w odniesieniu do których wymagań nie sporządza się. Do wymagań, opracowanych dla zadań których przewidywana wartość szacunkowa przekracza 15 mln zł, dołącza się szczegółowe uzasadnienie o treści wskazanej w § 24a ust. 1. Bez szczegółowego uzasadnienia, wymagania te nie będą rozpatrywane.

3. Wymagania sporządzają (w 3 egzemplarzach), stosownie do kompetencji, użytkownik lub jednostka nadrzędna użytkownika albo inna jednostka, z zastrzeżeniem ust. 4.

4. Dla zadań, których potrzeba realizacji wynika wyłącznie ze stanu technicznego infrastruktury, wymagań nie sporządza się.

5. Sporządzający wymagania, o których mowa w ust. 2, przedkładają je do zatwierdzenia, stosownie do kompetencji:

1) [3] Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcy Operacyjnemu Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej, Dyrektorowi Generalnemu MON, Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowódcy Garnizonu Warszawa, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Szefowi Służby Wywiadu Wojskowego, Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej, Szefowi Inspektoratu Systemów Informacyjnych, Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych, Dyrektorowi departamentu właściwego do spraw edukacji, kultury i dziedzictwa, Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej, Dyrektorowi Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia, Biskupowi Polowemu Wojska Polskiego, Prawosławnemu Ordynariuszowi Wojska Polskiego oraz Naczelnemu Kapelanowi Wojskowemu – Ewangelickiemu Biskupowi Wojskowemu;

2) [4] Podsekretarzowi Stanu w MON właściwemu do spraw infrastruktury:

a) w zakresie jednostek organizacyjnych bezpośrednio podległych Ministrowi Obrony Narodowej z wyjątkiem instytucji, dla których wymagania o których mowa w ust. 2 zatwierdzają osoby funkcyjne wymienione w pkt 1,

b) w zakresie jednostek i instytucji NATO dyslokowanych na terenie kraju, dla których realizacja inwestycji nie będzie odbywała się w ramach procedury NSIP;

3) [5] w przypadkach niewymienionych w pkt 1 i 2 – osobie funkcyjnej, której jest bezpośrednio podporządkowany.

6. Wymagania przed zatwierdzeniem podlegają uzgodnieniu, stosownie do kompetencji, kolejno z:

1) szefem właściwego węzła łączności lub teleinformatycznego;

2) szefem rejonowego (Wojskowego, Stołecznego) zarządu infrastruktury lub terenowego oddziału lotniskowego – w odniesieniu do zadań przewidywanych do realizacji przez te jednostki bądź dotyczących nieruchomości przez nich zarządzanych, przy czym wymienione jednostki organizacyjne zobowiązane są do określenia wartości szacunkowej, uwzględniającej również zakres koniecznych prac wynikających z protokołów z okresowych kontroli obiektów budowlanych;

3) właściwym Organizatorem.

7. Instytucje uzgadniające wymagania w terminie 14 dni od ich otrzymania przedstawiają osobom funkcyjnym, które je opracowały, stosowną informację o ich uzgodnieniu lub przyczynach nieuzgodnienia.

8. Warunkiem zmiany wymagań, o których mowa w ust. 2, skutkującej zwiększeniem kosztów realizacji zadania, jest:

1) dołączenie szczegółowego uzasadnienia, o treści wskazanej w § 24a ust. 1, w przypadku wymagań, do których dotychczas nie było obowiązku dołączenia szczegółowego uzasadnienia, a w wyniku zmiany wymagań koszt realizacji zadania może przekroczyć 15 mln zł;

2) uzyskanie przez osoby funkcyjne, które je zatwierdziły, akceptacji Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego stosownego wniosku w tej sprawie (zawierającego szczegółowe uzasadnienie wraz z podaniem przyczyn powodujących potrzebę dokonania zmian), po uprzednim zaopiniowaniu proponowanej zmiany przez instytucję sprawującą merytoryczny nadzór nad inwestorem właściwym do realizacji zadania, w szczególności pod względem:

a) skutków finansowych,

b) wpływu na termin realizacji zadania,

c) możliwości i celowości uzyskania efektu rzeczowego bez zmiany wymagań.

9. Za kwalifikację zadania do kategorii inwestycji na etapie uzgadniania wymagań odpowiada inwestor.

10. Zatwierdzone wymagania:

1) w terminie do dnia 15 sierpnia roku przedplanowego sporządzający przesyła do właściwego inwestora, celem uwzględnienia w programie inwestycji, oraz powiadamia o ich przesłaniu Szefa ZPR – P8;

2) stają się integralną częścią programu inwestycji;

3) stanowią warunek ujęcia zadania w projekcie Planu inwestycji budowlanych oraz Planie inwestycji budowlanych;

4) tracą ważność z upływem 3 lat od dnia ich zatwierdzenia w przypadku nierozpoczęcia, na ich podstawie, opracowania stosownego programu inwestycji.

11. W terminie:

1) do dnia 15 czerwca roku przedplanowego Dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego przesyła Szefowi ZPR – P8 ocenę wniosków uczelni wojskowych o dofinansowanie lub finansowanie kosztów realizacji inwestycji, przygotowaną przez zespół powołany przez Ministra na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 sierpnia 2011 r. w sprawie trybu udzielania oraz zasad i trybu rozliczania dotacji na dofinansowanie lub finansowanie kosztów realizacji inwestycji uczelni publicznej (Dz. U. poz. 1068), zawierającą propozycję dotyczącą wysokości dotacji lub odmowy przyznania dotacji wraz z uzasadnieniem, a w przypadku gdy wysokość dotacji przekracza 15 mln zł – szczegółowym uzasadnieniem o treści wskazanej w § 24a ust. 1;

2) do dnia 31 sierpnia roku przedplanowego szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) instytucji sprawujących merytoryczny nadzór nad inwestorami (z wyjątkiem Dyrektora Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego), Dyrektor Departamentu Administracyjnego, Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Szef Służby Wywiadu Wojskowego przesyłają Szefowi ZPR – P8 wykazy zadań, wynikających z projektu Planu inwestycji budowlanych, dla których inwestor nie posiada niezbędnych wymagań, o których mowa w ust. 10 pkt 1;

12. Podstawę opracowywania programu, o którym mowa w ust. 1, stanowią:

1) Plan inwestycji budowlanych (projekt Planu inwestycji budowlanych);

2) centralne i decentralne plany inwestycji budowlanych lub projekty tych planów;

3) zadania normujące proces wdrażania SpW na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

4) doraźne decyzje lub polecenia Ministra, dotyczące realizacji zadań niezbędnych dla funkcjonowania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

13. Program inwestycji sporządzany jest przez:

1) inwestora;

2) wykonawcę zewnętrznego na zlecenie inwestora – w przypadku uzyskania zgody szefa (dowódcy, komendanta, dyrektora) instytucji sprawującej merytoryczny nadzór nad inwestorem.

14. Przy opracowywaniu programu inwestycji i dokumentacji technicznej, uwzględnia się wytyczne w zakresie programowania, wydawane na podstawie decyzji Ministra regulującej zasady i zakres prowadzenia prac typizacyjnych w budownictwie służącym obronności państwa, realizowanym na terenach zamkniętych.

15. Do programu inwestycji dla zadania odnoszącego się do istniejącego obiektu, zarządca nieruchomości lub inwestor – w przypadku, gdy inwestorem jest samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej – załącza kopie protokołów z ostatniej rocznej i pięcioletniej kontroli stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej tego obiektu, a w przypadku zadań dotyczących infrastruktury łączności i informatyki – sporządzający program załącza protokół stanu technicznego infrastruktury kablowej, sprzętu komutacyjnego, transmisyjnego i zasilającego.

16. Przed zatwierdzeniem programu inwestycji, odnoszącego się do zadania, którego wartość przekracza 5 mln zł, inwestor zwołuje posiedzenie Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych, zwanej dalej „Komisją” (z wyjątkiem zadań w zakresie uczelni wojskowych, których wymóg ten nie dotyczy bez względu na wartość zadania), z udziałem przedstawicieli:

1) inwestora;

2) użytkownika;

3) jednostki nadrzędnej użytkownika;

4) organu, który zatwierdził minimalne wojskowe wymagania organizacyjno-użytkowe;

5) zarządcy nieruchomości;

6) projektanta.

17. Do składu Komisji dodatkowo powołuje się przedstawicieli wojskowych ośrodków medycyny prewencyjnej – gdy przedmiotem rozpatrzenia przez Komisję będą wymagania określone przez Ministra Zdrowia w odniesieniu do zadań realizowanych w resortowych zakładach opieki zdrowotnej oraz przedstawicieli właściwych terytorialnie Delegatur Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej.

18. Inwestor może zwołać posiedzenie, o którym mowa w ust. 16, w celu dokonania oceny programu inwestycji zadania, którego wartość nie przekracza 5 mln zł.

19. W trakcie posiedzenia, o którym mowa w ust. 16, Komisja dokonuje oceny zadania w aspekcie:

1) zasadności realizacji zadania;

2) spełniania minimalnych wojskowych wymagań organizacyjno-użytkowych lub innych wymagań określonych dla zadania;

3) poprawności zaplanowanego zakresu rzeczowego;

4) wysokości zaplanowanych kosztów;

5) możliwości wykonania zadania etapami;

6) poprawności kwalifikowania zadania, jako inwestycji budowlanej;

7) poprawności, kompletności i zgodności sporządzonego programu inwestycji z wymogami określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa.

20. Inwestor:

1) zatwierdza programy inwestycji;

2) akceptuje zestawienia kosztów zadania.

21. Programy inwestycji dla zadań dotyczących niżej wymienionych zakresów zatwierdzają (oraz odpowiednio akceptują zestawienia kosztów sporządzone dla tych zadań):

1) Dyrektor Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia – w zakresie zadań dotyczących samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i instytutów badawczych wojskowej służby zdrowia, dla których organem założycielskim jest Minister;

2) Szef Służby Wywiadu Wojskowego i Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego w zakresie dotyczącym odpowiednio infrastruktury wywiadu wojskowego i kontrwywiadu wojskowego;

3) Szefowie Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych oraz Inspektoratu Systemów Informacyjnych – w zakresie zadań realizowanych przez podległych inwestorów, jeżeli szacunkowy łączny koszt lub wartość kosztorysowa zadania przekracza:

a) wartość 10 mln zł lub

b) o ponad 50% dotychczasowy szacunkowy łączny koszt lub wartość kosztorysową zadania ujętą w Planie inwestycji budowlanych;

4) instytucje wymienione w pkt 1–3, w terminie 30 dni od dnia otrzymania Programów Inwestycji, przedstawiają inwestorom i właściwym beneficjentom stosowną informację o ich zatwierdzeniu lub przyczynach niezatwierdzenia.

22. Niezależnie od postanowień ust. 21:

1) Dyrektor Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia, w uzasadnionych przypadkach, może upoważnić dyrektorów (komendantów) samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i instytutów badawczych wojskowej służby zdrowia, dla których organem założycielskim jest Minister, do zatwierdzania programów inwestycji;

2) Dyrektorzy muzeów wojskowych funkcjonujących w resorcie obrony narodowej jako państwowe instytucje kultury uzgadniają z dyrektorem departamentu właściwego do spraw edukacji, kultury i dziedzictwa programy inwestycji w zakresie zadań finansowanych lub dofinansowanych z dotacji celowej, realizowanych na ich rzecz;

3) Dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego uzgadnia przedłożone przez rektorów uczelni wojskowych programy inwestycji budowlanych.

23. Program inwestycji zatwierdza się na określony w nim zakres rzeczowy oraz szacunkowy koszt. Każda zmiana programu inwestycji, z której wynika wzrost wartości zadania ponad 15 mln zł wymaga niezwłocznego przesłania do Szefa ZPR-P8 szczegółowego uzasadnienia o treści wskazanej w § 24a ust. 1, jeżeli nie została jeszcze przesłana w trybie określonym w tym przepisie.

24. Programy inwestycji, po ich zatwierdzeniu, przesyła się właściwym kompetencyjnie beneficjentom do wiadomości i służbowego wykorzystania.

25. Wzory wymagań, o których mowa w ust. 2, określają odpowiednio załączniki nr 25–26.

26. Program inwestycji dotyczący inwestycji, o której mowa w art. 135 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, przed jego zatwierdzeniem, wymaga uzyskania (przez osoby funkcyjne właściwe kompetencyjnie do jego zatwierdzenia) uzgodnienia z Szefem ZPR-P8. Przepisy § 24a ust. 1–4 stosuje się odpowiednio.

27. Uzgodnienie programu inwestycji, o którym mowa w ust. 26, przez Szefa ZPR-P8 jest podstawą do wystąpienia przez zatwierdzających te programy do Ministra o jego akceptację (za pośrednictwem osoby funkcyjnej, której zatwierdzający jest bezpośrednio podporządkowany).

28. Każda zmiana programu inwestycji, o którym mowa w ust. 26, powodująca wzrost wartości limitu wydatków budżetowych zaplanowanych na jej finansowanie, wymaga akceptacji Ministra, na zasadach określonych w ust. 26 i 27.

29. Dla kompleksów wojskowych, w których planowane są znaczne zmiany zagospodarowania terenu, wykonuje się koncepcje architektoniczno-urbanistyczne zagospodarowania wojskowego terenu zamkniętego.

30. Zasady sporządzania koncepcji, o której mowa w ust. 29, określa Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych w uzgodnieniu z Podsekretarzem Stanu w MON właściwym do spraw infrastruktury.

[3] § 24 ust. 5 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) decyzji nr 198/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 grudnia 2017 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 245). Zmiana weszła w życie 15 grudnia 2017 r.

[4] § 24 ust. 5 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) decyzji nr 198/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 grudnia 2017 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 245). Zmiana weszła w życie 15 grudnia 2017 r.

[5] § 24 ust. 5 pkt 3 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) decyzji nr 198/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 grudnia 2017 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 245). Zmiana weszła w życie 15 grudnia 2017 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2017-02-23 do 2017-12-14

1. Inwestycja budowlana inicjowana jest opracowaniem programu inwestycji, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. [9] Opracowanie programu inwestycji poprzedzane jest sporządzeniem minimalnych wojskowych wymagań organizacyjno-użytkowych lub innych wymagań, wynikających z odrębnych przepisów – z wyjątkiem zadań w zakresie uczelni wojskowych, w odniesieniu do których wymagań nie sporządza się. Do wymagań, opracowanych dla zadań których przewidywana wartość szacunkowa przekracza 15 mln zł, dołącza się szczegółowe uzasadnienie o treści wskazanej w § 24a ust. 1. Bez szczegółowego uzasadnienia, wymagania te nie będą rozpatrywane.

3. Wymagania sporządzają (w 3 egzemplarzach), stosownie do kompetencji, użytkownik lub jednostka nadrzędna użytkownika albo inna jednostka, z zastrzeżeniem ust. 4.

4. Dla zadań, których potrzeba realizacji wynika wyłącznie ze stanu technicznego infrastruktury, wymagań nie sporządza się.

5. Sporządzający wymagania, o których mowa w ust. 2, przedkładają je do zatwierdzenia, stosownie do kompetencji:

1) Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcy Operacyjnemu Rodzajów Sił Zbrojnych, Dyrektorowi Generalnemu MON, Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowódcy Garnizonu Warszawa, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Szefowi Służby Wywiadu Wojskowego, Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej, Szefowi Inspektoratu Systemów Informacyjnych, Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych, Dyrektorowi departamentu właściwego do spraw edukacji, kultury i dziedzictwa, Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej, Dyrektorowi Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia, Biskupowi Polowemu Wojska Polskiego, Prawosławnemu Ordynariuszowi Wojska Polskiego oraz Naczelnemu Kapelanowi Wojskowemu – Ewangelickiemu Biskupowi Wojskowemu;

2) w przypadkach niewymienionych w pkt 1 – osobie funkcyjnej, której jest bezpośrednio podporządkowany.

6. Wymagania przed zatwierdzeniem podlegają uzgodnieniu, stosownie do kompetencji, kolejno z:

1) szefem właściwego węzła łączności lub teleinformatycznego;

2) [10] szefem rejonowego (Wojskowego, Stołecznego) zarządu infrastruktury lub terenowego oddziału lotniskowego – w odniesieniu do zadań przewidywanych do realizacji przez te jednostki bądź dotyczących nieruchomości przez nich zarządzanych, przy czym wymienione jednostki organizacyjne zobowiązane są do określenia wartości szacunkowej, uwzględniającej również zakres koniecznych prac wynikających z protokołów z okresowych kontroli obiektów budowlanych;

3) właściwym Organizatorem.

7. Instytucje uzgadniające wymagania w terminie 14 dni od ich otrzymania przedstawiają osobom funkcyjnym, które je opracowały, stosowną informację o ich uzgodnieniu lub przyczynach nieuzgodnienia.

8. [11] Warunkiem zmiany wymagań, o których mowa w ust. 2, skutkującej zwiększeniem kosztów realizacji zadania, jest:

1) dołączenie szczegółowego uzasadnienia, o treści wskazanej w § 24a ust. 1, w przypadku wymagań, do których dotychczas nie było obowiązku dołączenia szczegółowego uzasadnienia, a w wyniku zmiany wymagań koszt realizacji zadania może przekroczyć 15 mln zł;

2) uzyskanie przez osoby funkcyjne, które je zatwierdziły, akceptacji Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego stosownego wniosku w tej sprawie (zawierającego szczegółowe uzasadnienie wraz z podaniem przyczyn powodujących potrzebę dokonania zmian), po uprzednim zaopiniowaniu proponowanej zmiany przez instytucję sprawującą merytoryczny nadzór nad inwestorem właściwym do realizacji zadania, w szczególności pod względem:

a) skutków finansowych,

b) wpływu na termin realizacji zadania,

c) możliwości i celowości uzyskania efektu rzeczowego bez zmiany wymagań.

9. Za kwalifikację zadania do kategorii inwestycji na etapie uzgadniania wymagań odpowiada inwestor.

10. Zatwierdzone wymagania:

1) w terminie do dnia 15 sierpnia roku przedplanowego sporządzający przesyła do właściwego inwestora, celem uwzględnienia w programie inwestycji, oraz powiadamia o ich przesłaniu Szefa ZPR – P8;

2) stają się integralną częścią programu inwestycji;

3) stanowią warunek ujęcia zadania w projekcie Planu inwestycji budowlanych oraz Planie inwestycji budowlanych;

4) tracą ważność z upływem 3 lat od dnia ich zatwierdzenia w przypadku nierozpoczęcia, na ich podstawie, opracowania stosownego programu inwestycji.

11. W terminie:

1) [12] do dnia 15 czerwca roku przedplanowego Dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego przesyła Szefowi ZPR – P8 ocenę wniosków uczelni wojskowych o dofinansowanie lub finansowanie kosztów realizacji inwestycji, przygotowaną przez zespół powołany przez Ministra na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 sierpnia 2011 r. w sprawie trybu udzielania oraz zasad i trybu rozliczania dotacji na dofinansowanie lub finansowanie kosztów realizacji inwestycji uczelni publicznej (Dz. U. poz. 1068), zawierającą propozycję dotyczącą wysokości dotacji lub odmowy przyznania dotacji wraz z uzasadnieniem, a w przypadku gdy wysokość dotacji przekracza 15 mln zł – szczegółowym uzasadnieniem o treści wskazanej w § 24a ust. 1;

2) do dnia 31 sierpnia roku przedplanowego szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) instytucji sprawujących merytoryczny nadzór nad inwestorami (z wyjątkiem Dyrektora Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego), Dyrektor Departamentu Administracyjnego, Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Szef Służby Wywiadu Wojskowego przesyłają Szefowi ZPR – P8 wykazy zadań, wynikających z projektu Planu inwestycji budowlanych, dla których inwestor nie posiada niezbędnych wymagań, o których mowa w ust. 10 pkt 1;

12. Podstawę opracowywania programu, o którym mowa w ust. 1, stanowią:

1) Plan inwestycji budowlanych (projekt Planu inwestycji budowlanych);

2) centralne i decentralne plany inwestycji budowlanych lub projekty tych planów;

3) zadania normujące proces wdrażania SpW na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

4) doraźne decyzje lub polecenia Ministra, dotyczące realizacji zadań niezbędnych dla funkcjonowania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

13. [13] Program inwestycji sporządzany jest przez:

1) inwestora;

2) wykonawcę zewnętrznego na zlecenie inwestora – w przypadku uzyskania zgody szefa (dowódcy, komendanta, dyrektora) instytucji sprawującej merytoryczny nadzór nad inwestorem.

14. Przy opracowywaniu programu inwestycji i dokumentacji technicznej, uwzględnia się wytyczne w zakresie programowania, wydawane na podstawie decyzji Ministra regulującej zasady i zakres prowadzenia prac typizacyjnych w budownictwie służącym obronności państwa, realizowanym na terenach zamkniętych.

15. Do programu inwestycji dla zadania odnoszącego się do istniejącego obiektu, zarządca nieruchomości lub inwestor – w przypadku, gdy inwestorem jest samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej – załącza kopie protokołów z ostatniej rocznej i pięcioletniej kontroli stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej tego obiektu, a w przypadku zadań dotyczących infrastruktury łączności i informatyki – sporządzający program załącza protokół stanu technicznego infrastruktury kablowej, sprzętu komutacyjnego, transmisyjnego i zasilającego.

16. Przed zatwierdzeniem programu inwestycji, odnoszącego się do zadania, którego wartość przekracza 5 mln zł, inwestor zwołuje posiedzenie Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych, zwanej dalej „Komisją” (z wyjątkiem zadań w zakresie uczelni wojskowych, których wymóg ten nie dotyczy bez względu na wartość zadania), z udziałem przedstawicieli:

1) inwestora;

2) użytkownika;

3) jednostki nadrzędnej użytkownika;

4) organu, który zatwierdził minimalne wojskowe wymagania organizacyjno-użytkowe;

5) zarządcy nieruchomości;

6) projektanta.

17. Do składu Komisji dodatkowo powołuje się przedstawicieli wojskowych ośrodków medycyny prewencyjnej – gdy przedmiotem rozpatrzenia przez Komisję będą wymagania określone przez Ministra Zdrowia w odniesieniu do zadań realizowanych w resortowych zakładach opieki zdrowotnej oraz przedstawicieli właściwych terytorialnie Delegatur Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej.

18. Inwestor może zwołać posiedzenie, o którym mowa w ust. 16, w celu dokonania oceny programu inwestycji zadania, którego wartość nie przekracza 5 mln zł.

19. W trakcie posiedzenia, o którym mowa w ust. 16, Komisja dokonuje oceny zadania w aspekcie:

1) zasadności realizacji zadania;

2) spełniania minimalnych wojskowych wymagań organizacyjno-użytkowych lub innych wymagań określonych dla zadania;

3) poprawności zaplanowanego zakresu rzeczowego;

4) wysokości zaplanowanych kosztów;

5) możliwości wykonania zadania etapami;

6) poprawności kwalifikowania zadania, jako inwestycji budowlanej;

7) poprawności, kompletności i zgodności sporządzonego programu inwestycji z wymogami określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa.

20. Inwestor:

1) zatwierdza programy inwestycji;

2) akceptuje zestawienia kosztów zadania.

21. Programy inwestycji dla zadań dotyczących niżej wymienionych zakresów zatwierdzają (oraz odpowiednio akceptują zestawienia kosztów sporządzone dla tych zadań):

1) Dyrektor Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia – w zakresie zadań dotyczących samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i instytutów badawczych wojskowej służby zdrowia, dla których organem założycielskim jest Minister;

2) Szef Służby Wywiadu Wojskowego i Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego w zakresie dotyczącym odpowiednio infrastruktury wywiadu wojskowego i kontrwywiadu wojskowego;

3) Szefowie Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych oraz Inspektoratu Systemów Informacyjnych – w zakresie zadań realizowanych przez podległych inwestorów, jeżeli szacunkowy łączny koszt lub wartość kosztorysowa zadania przekracza:

a) wartość 10 mln zł lub

b) o ponad 50% dotychczasowy szacunkowy łączny koszt lub wartość kosztorysową zadania ujętą w Planie inwestycji budowlanych;

4) instytucje wymienione w pkt 1–3, w terminie 30 dni od dnia otrzymania Programów Inwestycji, przedstawiają inwestorom i właściwym beneficjentom stosowną informację o ich zatwierdzeniu lub przyczynach niezatwierdzenia.

22. Niezależnie od postanowień ust. 21:

1) Dyrektor Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia, w uzasadnionych przypadkach, może upoważnić dyrektorów (komendantów) samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i instytutów badawczych wojskowej służby zdrowia, dla których organem założycielskim jest Minister, do zatwierdzania programów inwestycji;

2) Dyrektorzy muzeów wojskowych funkcjonujących w resorcie obrony narodowej jako państwowe instytucje kultury uzgadniają z dyrektorem departamentu właściwego do spraw edukacji, kultury i dziedzictwa programy inwestycji w zakresie zadań finansowanych lub dofinansowanych z dotacji celowej, realizowanych na ich rzecz;

3) Dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego uzgadnia przedłożone przez rektorów uczelni wojskowych programy inwestycji budowlanych.

23. [14] Program inwestycji zatwierdza się na określony w nim zakres rzeczowy oraz szacunkowy koszt. Każda zmiana programu inwestycji, z której wynika wzrost wartości zadania ponad 15 mln zł wymaga niezwłocznego przesłania do Szefa ZPR-P8 szczegółowego uzasadnienia o treści wskazanej w § 24a ust. 1, jeżeli nie została jeszcze przesłana w trybie określonym w tym przepisie.

24. Programy inwestycji, po ich zatwierdzeniu, przesyła się właściwym kompetencyjnie beneficjentom do wiadomości i służbowego wykorzystania.

25. Wzory wymagań, o których mowa w ust. 2, określają odpowiednio załączniki nr 25–26.

26. [15] Program inwestycji dotyczący inwestycji, o której mowa w art. 135 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, przed jego zatwierdzeniem, wymaga uzyskania (przez osoby funkcyjne właściwe kompetencyjnie do jego zatwierdzenia) uzgodnienia z Szefem ZPR-P8. Przepisy § 24a ust. 1–4 stosuje się odpowiednio.

27. Uzgodnienie programu inwestycji, o którym mowa w ust. 26, przez Szefa ZPR-P8 jest podstawą do wystąpienia przez zatwierdzających te programy do Ministra o jego akceptację (za pośrednictwem osoby funkcyjnej, której zatwierdzający jest bezpośrednio podporządkowany).

28. Każda zmiana programu inwestycji, o którym mowa w ust. 26, powodująca wzrost wartości limitu wydatków budżetowych zaplanowanych na jej finansowanie, wymaga akceptacji Ministra, na zasadach określonych w ust. 26 i 27.

29. Dla kompleksów wojskowych, w których planowane są znaczne zmiany zagospodarowania terenu, wykonuje się koncepcje architektoniczno-urbanistyczne zagospodarowania wojskowego terenu zamkniętego.

30. Zasady sporządzania koncepcji, o której mowa w ust. 29, określa Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych w uzgodnieniu z Podsekretarzem Stanu w MON właściwym do spraw infrastruktury.

[9] § 24 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) decyzji nr 47/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 lutego 2017 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 44). Zmiana weszła w życie 23 lutego 2017 r.

[10] § 24 ust. 6 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. b) decyzji nr 47/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 lutego 2017 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 44). Zmiana weszła w życie 23 lutego 2017 r.

[11] § 24 ust. 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. c) decyzji nr 47/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 lutego 2017 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 44). Zmiana weszła w życie 23 lutego 2017 r.

[12] § 24 ust. 11 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. d) decyzji nr 47/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 lutego 2017 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 44). Zmiana weszła w życie 23 lutego 2017 r.

[13] § 24 ust. 13 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. e) decyzji nr 47/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 lutego 2017 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 44). Zmiana weszła w życie 23 lutego 2017 r.

[14] § 24 ust. 23 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. f) decyzji nr 47/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 lutego 2017 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 44). Zmiana weszła w życie 23 lutego 2017 r.

[15] § 24 ust. 26 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. g) decyzji nr 47/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 lutego 2017 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 44). Zmiana weszła w życie 23 lutego 2017 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-06-23 do 2017-02-22

 1. Inwestycja budowlana inicjowana jest opracowaniem programu inwestycji, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Opracowanie programu inwestycji poprzedzane jest sporządzeniem minimalnych wojskowych wymagań organizacyjno – użytkowych lub innych wymagań, wynikających z odrębnych przepisów – z wyjątkiem zadań w zakresie uczelni wojskowych, w odniesieniu do których wymagań nie sporządza się.

3. Wymagania sporządzają (w 3 egzemplarzach), stosownie do kompetencji, użytkownik lub jednostka nadrzędna użytkownika albo inna jednostka, z zastrzeżeniem ust. 4.

4. Dla zadań, których potrzeba realizacji wynika wyłącznie ze stanu technicznego infrastruktury, wymagań nie sporządza się.

5. Sporządzający wymagania, o których mowa w ust. 2, przedkładają je do zatwierdzenia, stosownie do kompetencji:

1) Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcy Operacyjnemu Rodzajów Sił Zbrojnych, Dyrektorowi Generalnemu MON, Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowódcy Garnizonu Warszawa, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Szefowi Służby Wywiadu Wojskowego, Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej, Szefowi Inspektoratu Systemów Informacyjnych, Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych, Dyrektorowi departamentu właściwego do spraw edukacji, kultury i dziedzictwa, Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej, Dyrektorowi Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia, Biskupowi Polowemu Wojska Polskiego, Prawosławnemu Ordynariuszowi Wojska Polskiego oraz Naczelnemu Kapelanowi Wojskowemu – Ewangelickiemu Biskupowi Wojskowemu;

2) w przypadkach niewymienionych w pkt 1 – osobie funkcyjnej, której jest bezpośrednio podporządkowany.

6. Wymagania przed zatwierdzeniem podlegają uzgodnieniu, stosownie do kompetencji, kolejno z:

1) szefem właściwego węzła łączności lub teleinformatycznego;

2) szefem rejonowego (Wojskowego, Stołecznego) zarządu infrastruktury lub terenowego oddziału lotniskowego – w odniesieniu do zadań przewidywanych do realizacji przez te jednostki bądź dotyczących nieruchomości przez nich zarządzanych, przy czym wymienione jednostki organizacyjne zobowiązane są do określenia wartości szacunkowej, uwzględniającej również zakres koniecznych prac wynikających z protokołów z okresowych kontroli budynków;

3) właściwym Organizatorem.

7. Instytucje uzgadniające wymagania w terminie 14 dni od ich otrzymania przedstawiają osobom funkcyjnym, które je opracowały, stosowną informację o ich uzgodnieniu lub przyczynach nieuzgodnienia.

8. Warunkiem zmiany wymagań, o których mowa w ust. 2, skutkującej zwiększeniem kosztów realizacji zadania, jest uzyskanie przez osoby funkcyjne, które je zatwierdziły, akceptacji Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego stosownego wniosku w tej sprawie (zawierającego szczegółowe uzasadnienie wraz z podaniem przyczyn powodujących potrzebę dokonania zmian), po uprzednim zaopiniowaniu proponowanej zmiany przez instytucję sprawującą merytoryczny nadzór nad inwestorem właściwym do realizacji zadania, w szczególności pod względem:

1) skutków finansowych;

2) wpływu na termin realizacji zadania;

3) możliwości i celowości uzyskania efektu rzeczowego bez zmiany wymagań.

9. Za kwalifikację zadania do kategorii inwestycji na etapie uzgadniania wymagań odpowiada inwestor.

10. Zatwierdzone wymagania:

1) w terminie do dnia 15 sierpnia roku przedplanowego sporządzający przesyła do właściwego inwestora, celem uwzględnienia w programie inwestycji, oraz powiadamia o ich przesłaniu Szefa ZPR – P8;

2) stają się integralną częścią programu inwestycji;

3) stanowią warunek ujęcia zadania w projekcie Planu inwestycji budowlanych oraz Planie inwestycji budowlanych;

4) tracą ważność z upływem 3 lat od dnia ich zatwierdzenia w przypadku nierozpoczęcia, na ich podstawie, opracowania stosownego programu inwestycji.

11. W terminie:

1) do dnia 15 czerwca roku przedplanowego Dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego przesyła Szefowi ZPR – P8 ocenę wniosków uczelni wojskowych o dofinansowanie lub finansowanie kosztów realizacji inwestycji, przygotowaną przez zespół powołany przez Ministra na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 sierpnia 2011 r. w sprawie trybu udzielania oraz zasad i trybu rozliczania dotacji na dofinansowanie lub finansowanie kosztów realizacji inwestycji uczelni publicznej (Dz. U. poz. 1068), zawierającą propozycję dotyczącą wysokości dotacji lub odmowy przyznania dotacji wraz z uzasadnieniem;

2) do dnia 31 sierpnia roku przedplanowego szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) instytucji sprawujących merytoryczny nadzór nad inwestorami (z wyjątkiem Dyrektora Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego), Dyrektor Departamentu Administracyjnego, Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Szef Służby Wywiadu Wojskowego przesyłają Szefowi ZPR – P8 wykazy zadań, wynikających z projektu Planu inwestycji budowlanych, dla których inwestor nie posiada niezbędnych wymagań, o których mowa w ust. 10 pkt 1;

12. Podstawę opracowywania programu, o którym mowa w ust. 1, stanowią:

1) Plan inwestycji budowlanych (projekt Planu inwestycji budowlanych);

2) centralne i decentralne plany inwestycji budowlanych lub projekty tych planów;

3) zadania normujące proces wdrażania SpW na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

4) doraźne decyzje lub polecenia Ministra, dotyczące realizacji zadań niezbędnych dla funkcjonowania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

13. Program inwestycji sporządzany jest przez:

1) inwestora;

2) wykonawcę zewnętrznego na zlecenie inwestora – w przypadku uzyskania zgody szefa (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) instytucji sprawującej merytoryczny nadzór nad inwestorami.

14. Przy opracowywaniu programu inwestycji i dokumentacji technicznej, uwzględnia się wytyczne w zakresie programowania, wydawane na podstawie decyzji Ministra regulującej zasady i zakres prowadzenia prac typizacyjnych w budownictwie służącym obronności państwa, realizowanym na terenach zamkniętych.

15. Do programu inwestycji dla zadania odnoszącego się do istniejącego obiektu, zarządca nieruchomości lub inwestor – w przypadku, gdy inwestorem jest samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej – załącza kopie protokołów z ostatniej rocznej i pięcioletniej kontroli stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej tego obiektu, a w przypadku zadań dotyczących infrastruktury łączności i informatyki – sporządzający program załącza protokół stanu technicznego infrastruktury kablowej, sprzętu komutacyjnego, transmisyjnego i zasilającego.

16. Przed zatwierdzeniem programu inwestycji, odnoszącego się do zadania, którego wartość przekracza 5 mln zł, inwestor zwołuje posiedzenie Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych, zwanej dalej „Komisją” (z wyjątkiem zadań w zakresie uczelni wojskowych, których wymóg ten nie dotyczy bez względu na wartość zadania), z udziałem przedstawicieli:

1) inwestora;

2) użytkownika;

3) jednostki nadrzędnej użytkownika;

4) organu, który zatwierdził minimalne wojskowe wymagania organizacyjno-użytkowe;

5) zarządcy nieruchomości;

6) projektanta.

17. Do składu Komisji dodatkowo powołuje się przedstawicieli wojskowych ośrodków medycyny prewencyjnej – gdy przedmiotem rozpatrzenia przez Komisję będą wymagania określone przez Ministra Zdrowia w odniesieniu do zadań realizowanych w resortowych zakładach opieki zdrowotnej oraz przedstawicieli właściwych terytorialnie Delegatur Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej.

18. Inwestor może zwołać posiedzenie, o którym mowa w ust. 16, w celu dokonania oceny programu inwestycji zadania, którego wartość nie przekracza 5 mln zł.

19. W trakcie posiedzenia, o którym mowa w ust. 16, Komisja dokonuje oceny zadania w aspekcie:

1) zasadności realizacji zadania;

2) spełniania minimalnych wojskowych wymagań organizacyjno-użytkowych lub innych wymagań określonych dla zadania;

3) poprawności zaplanowanego zakresu rzeczowego;

4) wysokości zaplanowanych kosztów;

5) możliwości wykonania zadania etapami;

6) poprawności kwalifikowania zadania, jako inwestycji budowlanej;

7) poprawności, kompletności i zgodności sporządzonego programu inwestycji z wymogami określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa.

20. Inwestor:

1) zatwierdza programy inwestycji;

2) akceptuje zestawienia kosztów zadania.

21. Programy inwestycji dla zadań dotyczących niżej wymienionych zakresów zatwierdzają (oraz odpowiednio akceptują zestawienia kosztów sporządzone dla tych zadań):

1) Dyrektor Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia – w zakresie zadań dotyczących samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i instytutów badawczych wojskowej służby zdrowia, dla których organem założycielskim jest Minister;

2) Szef Służby Wywiadu Wojskowego i Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego w zakresie dotyczącym odpowiednio infrastruktury wywiadu wojskowego i kontrwywiadu wojskowego;

3) Szefowie Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych oraz Inspektoratu Systemów Informacyjnych – w zakresie zadań realizowanych przez podległych inwestorów, jeżeli szacunkowy łączny koszt lub wartość kosztorysowa zadania przekracza:

a) wartość 10 mln zł lub

b) o ponad 50% dotychczasowy szacunkowy łączny koszt lub wartość kosztorysową zadania ujętą w Planie inwestycji budowlanych;

4) instytucje wymienione w pkt 1–3, w terminie 30 dni od dnia otrzymania Programów Inwestycji, przedstawiają inwestorom i właściwym beneficjentom stosowną informację o ich zatwierdzeniu lub przyczynach niezatwierdzenia.

22. Niezależnie od postanowień ust. 21:

1) Dyrektor Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia, w uzasadnionych przypadkach, może upoważnić dyrektorów (komendantów) samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i instytutów badawczych wojskowej służby zdrowia, dla których organem założycielskim jest Minister, do zatwierdzania programów inwestycji;

2) Dyrektorzy muzeów wojskowych funkcjonujących w resorcie obrony narodowej jako państwowe instytucje kultury uzgadniają z dyrektorem departamentu właściwego do spraw edukacji, kultury i dziedzictwa programy inwestycji w zakresie zadań finansowanych lub dofinansowanych z dotacji celowej, realizowanych na ich rzecz;

3) Dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego uzgadnia przedłożone przez rektorów uczelni wojskowych programy inwestycji budowlanych.

23. Program inwestycji zatwierdza się na określony w nim zakres rzeczowy oraz szacunkowy koszt.

24. Programy inwestycji, po ich zatwierdzeniu, przesyła się właściwym kompetencyjnie beneficjentom do wiadomości i służbowego wykorzystania.

25. Wzory wymagań, o których mowa w ust. 2, określają odpowiednio załączniki nr 25–26.

26. Program inwestycji dotyczący inwestycji, o której mowa w art. 135 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, przed jego zatwierdzeniem, wymaga uzyskania (przez osoby funkcyjne właściwe kompetencyjnie do jego zatwierdzenia) uzgodnienia z Szefem ZPR – P8.

27. Uzgodnienie programu inwestycji, o którym mowa w ust. 26, przez Szefa ZPR-P8 jest podstawą do wystąpienia przez zatwierdzających te programy do Ministra o jego akceptację (za pośrednictwem osoby funkcyjnej, której zatwierdzający jest bezpośrednio podporządkowany).

28. Każda zmiana programu inwestycji, o którym mowa w ust. 26, powodująca wzrost wartości limitu wydatków budżetowych zaplanowanych na jej finansowanie, wymaga akceptacji Ministra, na zasadach określonych w ust. 26 i 27.

29. Dla kompleksów wojskowych, w których planowane są znaczne zmiany zagospodarowania terenu, wykonuje się koncepcje architektoniczno-urbanistyczne zagospodarowania wojskowego terenu zamkniętego.

30. Zasady sporządzania koncepcji, o której mowa w ust. 29, określa Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych w uzgodnieniu z Podsekretarzem Stanu w MON właściwym do spraw infrastruktury.