history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2023-06-05

Rozdział 2

Sporządzanie części planu przekazywania dotyczącej rzeczy ruchomych

§ 2. 1. Rzeczy ruchome przeznacza się do wycofania z zasobów resortu obrony narodowej z uwzględnieniem:

1) prognoz rozwoju SZ RP, uwzględniających potrzeby obronne, operacyjne, ekonomiczne i technologiczne;

2) programu rozwoju SZ RP;

3) planu modernizacji technicznej SZ RP;

4) planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych SZ RP oraz głównych zamierzeń dyslokacyjnych na następny rok;

5) wyrażonego lub zidentyfikowanego zainteresowania sił zbrojnych państw trzecich mieniem, będącym w zasobach Sił Zbrojnych RP, o czym mowa w art. 57 ustawy o AMW;

6) prognoz wycofania z eksploatacji SpW;

7) planu napraw jednostek pływających MW.

2. Przy przeznaczaniu do wycofania rzeczy ruchomych z zasobów resortu obrony narodowej, uwzględnia się:

1) możliwości i przydatność operacyjną, bojową i użytkową systemów sprzętu wojskowego, środków bojowych i materiałowych oraz wyposażenia indywidualnego żołnierzy;

2) kompatybilność i zamienność z systemami sprzętu wojskowego oraz wyposażenia indywidualnego żołnierzy, stosowanych w siłach zbrojnych państw NATO;

3) koszty eksploatacji;

4) nowoczesność rozwiązań techniczno-technologicznych systemów SpW, środków bojowych i materiałowych oraz związaną z tym skuteczność operacyjną oraz bojowo-użytkową;

5) stan ilościowo-jakościowy posiadanych zapasów oraz możliwości zaspokojenia potrzeb zaopatrzeniowych, związanych z ich utrzymaniem w resorcie obrony narodowej;

6) ilość niezbędnych zapasów środków zaopatrzenia i koszty ich utrzymywania;

7) koszty szkolenia.

3. Rzeczy ruchome przeznacza się do wycofania z zasobu resortu obrony narodowej, jeżeli stanowią:

1) sprzęt wojskowy:

a) całkowicie wycofany z SZ RP, na zasadach określonych w odrębnych przepisach,

b) [13] pojedyncze egzemplarze etatowego SpW, nie będące sprzętem powszechnego użytku, wycofane z SZ RP, decyzją właściwej Instytucji eksperckiej, na zasadach określonych w odrębnych przepisach,

c) po wykorzystaniu normy docelowej eksploatacji, określonej w dokumentach normatywnych, albo innego określonego okresu eksploatacji, mając na uwadze możliwości niezwłocznego odtworzenia zasobów,

d) o obniżonej wartości bojowej (szkoleniowej) oraz przestarzałej konstrukcji, gdy parametry bojowe, techniczne i eksploatacyjne nie spełniają wymagań SZ RP, w szczególności, gdy modernizacja lub modyfikacja jest nieopłacalna lub niemożliwa,

e) niekompatybilny, którego przystosowanie do współpracy ze sprzętem używanym w resorcie obrony narodowej, byłoby nieuzasadnione technicznie i ekonomicznie,

f) znajdujący się w stanie technicznym świadczącym o znikomej przydatności lub wpływający negatywnie na bezpieczeństwo eksploatacji, o stopniu zużycia fizycznego, uniemożliwiającym dalsze użytkowanie, w szczególności gdy naprawa jest nieopłacalna lub niemożliwa,

g) dla którego, zmiany organizacyjno-etatowe w SZ RP, spowodowały brak perspektyw jego dalszej eksploatacji;

2) składniki majątku pozostałe po prowadzonych pracach rozwojowych oraz badaniach naukowych, związanych z pozyskiwaniem nowego SpW;

3) nadwyżki nieprzeznaczone na pokrycie potrzeb etatowych, należnościowych i tabelarycznych lub dodatkowych potrzeb określonych w odrębnych przepisach, których utrzymywanie nie ma uzasadnienia obronnego, operacyjnego lub ekonomicznego;

4) materiały pochodzące z dekompletacji, demontażu, rozbiórki, wycinki drzew albo działalności obsługowo-naprawczej, nieprzydatne do wykorzystania w bieżącej działalności komórek i/lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej;

5) rzeczy ruchome nieprzydatne dla komórek i/lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, zgłaszane przez żołnierzy pełniących służbę oraz pracowników zatrudnionych w tych komórkach/jednostkach, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych, otrzymali je nieodpłatnie jako upominki okolicznościowe (prezenty) i złożyli oświadczenie o pozostawieniu tych przedmiotów do dyspozycji macierzystej jednostki;

6) odpady.

4. Jeżeli przemawia za tym interes państwowy związany z obronnością, bezpieczeństwem państwa lub inne ważne względy publiczne albo ekonomiczne, w ramach planu lub jego korekt, z zasobu Agencji wycofuje się rzeczy ruchome przekazane jej do zagospodarowania.

[13] § 2 ust. 3 pkt 1 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 decyzji nr 57/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 czerwca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie przekazywania składników mienia w trybie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (Dz.Urz.MON. poz. 68). Zmiana weszła w życie 5 czerwca 2023 r.

Wersja obowiązująca od 2023-06-05

Rozdział 2

Sporządzanie części planu przekazywania dotyczącej rzeczy ruchomych

§ 2. 1. Rzeczy ruchome przeznacza się do wycofania z zasobów resortu obrony narodowej z uwzględnieniem:

1) prognoz rozwoju SZ RP, uwzględniających potrzeby obronne, operacyjne, ekonomiczne i technologiczne;

2) programu rozwoju SZ RP;

3) planu modernizacji technicznej SZ RP;

4) planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych SZ RP oraz głównych zamierzeń dyslokacyjnych na następny rok;

5) wyrażonego lub zidentyfikowanego zainteresowania sił zbrojnych państw trzecich mieniem, będącym w zasobach Sił Zbrojnych RP, o czym mowa w art. 57 ustawy o AMW;

6) prognoz wycofania z eksploatacji SpW;

7) planu napraw jednostek pływających MW.

2. Przy przeznaczaniu do wycofania rzeczy ruchomych z zasobów resortu obrony narodowej, uwzględnia się:

1) możliwości i przydatność operacyjną, bojową i użytkową systemów sprzętu wojskowego, środków bojowych i materiałowych oraz wyposażenia indywidualnego żołnierzy;

2) kompatybilność i zamienność z systemami sprzętu wojskowego oraz wyposażenia indywidualnego żołnierzy, stosowanych w siłach zbrojnych państw NATO;

3) koszty eksploatacji;

4) nowoczesność rozwiązań techniczno-technologicznych systemów SpW, środków bojowych i materiałowych oraz związaną z tym skuteczność operacyjną oraz bojowo-użytkową;

5) stan ilościowo-jakościowy posiadanych zapasów oraz możliwości zaspokojenia potrzeb zaopatrzeniowych, związanych z ich utrzymaniem w resorcie obrony narodowej;

6) ilość niezbędnych zapasów środków zaopatrzenia i koszty ich utrzymywania;

7) koszty szkolenia.

3. Rzeczy ruchome przeznacza się do wycofania z zasobu resortu obrony narodowej, jeżeli stanowią:

1) sprzęt wojskowy:

a) całkowicie wycofany z SZ RP, na zasadach określonych w odrębnych przepisach,

b) [13] pojedyncze egzemplarze etatowego SpW, nie będące sprzętem powszechnego użytku, wycofane z SZ RP, decyzją właściwej Instytucji eksperckiej, na zasadach określonych w odrębnych przepisach,

c) po wykorzystaniu normy docelowej eksploatacji, określonej w dokumentach normatywnych, albo innego określonego okresu eksploatacji, mając na uwadze możliwości niezwłocznego odtworzenia zasobów,

d) o obniżonej wartości bojowej (szkoleniowej) oraz przestarzałej konstrukcji, gdy parametry bojowe, techniczne i eksploatacyjne nie spełniają wymagań SZ RP, w szczególności, gdy modernizacja lub modyfikacja jest nieopłacalna lub niemożliwa,

e) niekompatybilny, którego przystosowanie do współpracy ze sprzętem używanym w resorcie obrony narodowej, byłoby nieuzasadnione technicznie i ekonomicznie,

f) znajdujący się w stanie technicznym świadczącym o znikomej przydatności lub wpływający negatywnie na bezpieczeństwo eksploatacji, o stopniu zużycia fizycznego, uniemożliwiającym dalsze użytkowanie, w szczególności gdy naprawa jest nieopłacalna lub niemożliwa,

g) dla którego, zmiany organizacyjno-etatowe w SZ RP, spowodowały brak perspektyw jego dalszej eksploatacji;

2) składniki majątku pozostałe po prowadzonych pracach rozwojowych oraz badaniach naukowych, związanych z pozyskiwaniem nowego SpW;

3) nadwyżki nieprzeznaczone na pokrycie potrzeb etatowych, należnościowych i tabelarycznych lub dodatkowych potrzeb określonych w odrębnych przepisach, których utrzymywanie nie ma uzasadnienia obronnego, operacyjnego lub ekonomicznego;

4) materiały pochodzące z dekompletacji, demontażu, rozbiórki, wycinki drzew albo działalności obsługowo-naprawczej, nieprzydatne do wykorzystania w bieżącej działalności komórek i/lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej;

5) rzeczy ruchome nieprzydatne dla komórek i/lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, zgłaszane przez żołnierzy pełniących służbę oraz pracowników zatrudnionych w tych komórkach/jednostkach, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych, otrzymali je nieodpłatnie jako upominki okolicznościowe (prezenty) i złożyli oświadczenie o pozostawieniu tych przedmiotów do dyspozycji macierzystej jednostki;

6) odpady.

4. Jeżeli przemawia za tym interes państwowy związany z obronnością, bezpieczeństwem państwa lub inne ważne względy publiczne albo ekonomiczne, w ramach planu lub jego korekt, z zasobu Agencji wycofuje się rzeczy ruchome przekazane jej do zagospodarowania.

[13] § 2 ust. 3 pkt 1 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 decyzji nr 57/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 czerwca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie przekazywania składników mienia w trybie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (Dz.Urz.MON. poz. 68). Zmiana weszła w życie 5 czerwca 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-01-11 do 2023-06-04

Rozdział 2

Sporządzanie części planu przekazywania dotyczącej rzeczy ruchomych

§ 2. 1. Rzeczy ruchome przeznacza się do wycofania z zasobów resortu obrony narodowej z uwzględnieniem:

1) prognoz rozwoju SZ RP, uwzględniających potrzeby obronne, operacyjne, ekonomiczne i technologiczne;

2) programu rozwoju SZ RP;

3) planu modernizacji technicznej SZ RP;

4) planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych SZ RP oraz głównych zamierzeń dyslokacyjnych na następny rok;

5) wyrażonego lub zidentyfikowanego zainteresowania sił zbrojnych państw trzecich mieniem, będącym w zasobach Sił Zbrojnych RP, o czym mowa w art. 57 ustawy o AMW;

6) [12] prognoz wycofania z eksploatacji SpW;

7) [13] planu napraw jednostek pływających MW.

2. Przy przeznaczaniu do wycofania rzeczy ruchomych z zasobów resortu obrony narodowej, uwzględnia się:

1) możliwości i przydatność operacyjną, bojową i użytkową systemów sprzętu wojskowego, środków bojowych i materiałowych oraz wyposażenia indywidualnego żołnierzy;

2) kompatybilność i zamienność z systemami sprzętu wojskowego oraz wyposażenia indywidualnego żołnierzy, stosowanych w siłach zbrojnych państw NATO;

3) koszty eksploatacji;

4) nowoczesność rozwiązań techniczno-technologicznych systemów SpW, środków bojowych i materiałowych oraz związaną z tym skuteczność operacyjną oraz bojowo-użytkową;

5) stan ilościowo-jakościowy posiadanych zapasów oraz możliwości zaspokojenia potrzeb zaopatrzeniowych, związanych z ich utrzymaniem w resorcie obrony narodowej;

6) ilość niezbędnych zapasów środków zaopatrzenia i koszty ich utrzymywania;

7) koszty szkolenia.

3. Rzeczy ruchome przeznacza się do wycofania z zasobu resortu obrony narodowej, jeżeli stanowią:

1) sprzęt wojskowy:

a) całkowicie wycofany z SZ RP, na zasadach określonych w odrębnych przepisach,

b) pojedyncze egzemplarze etatowego SpW, nie będące sprzętem powszechnego użytku, wycofane z SZ RP, decyzją właściwego gestora sprzętu wojskowego, na zasadach określonych w odrębnych przepisach,

c) po wykorzystaniu normy docelowej eksploatacji, określonej w dokumentach normatywnych, albo innego określonego okresu eksploatacji, mając na uwadze możliwości niezwłocznego odtworzenia zasobów,

d) o obniżonej wartości bojowej (szkoleniowej) oraz przestarzałej konstrukcji, gdy parametry bojowe, techniczne i eksploatacyjne nie spełniają wymagań SZ RP, w szczególności, gdy modernizacja lub modyfikacja jest nieopłacalna lub niemożliwa,

e) niekompatybilny, którego przystosowanie do współpracy ze sprzętem używanym w resorcie obrony narodowej, byłoby nieuzasadnione technicznie i ekonomicznie,

f) znajdujący się w stanie technicznym świadczącym o znikomej przydatności lub wpływający negatywnie na bezpieczeństwo eksploatacji, o stopniu zużycia fizycznego, uniemożliwiającym dalsze użytkowanie, w szczególności gdy naprawa jest nieopłacalna lub niemożliwa,

g) dla którego, zmiany organizacyjno-etatowe w SZ RP, spowodowały brak perspektyw jego dalszej eksploatacji;

2) składniki majątku pozostałe po prowadzonych pracach rozwojowych oraz badaniach naukowych, związanych z pozyskiwaniem nowego SpW;

3) nadwyżki nieprzeznaczone na pokrycie potrzeb etatowych, należnościowych i tabelarycznych lub dodatkowych potrzeb określonych w odrębnych przepisach, których utrzymywanie nie ma uzasadnienia obronnego, operacyjnego lub ekonomicznego;

4) materiały pochodzące z dekompletacji, demontażu, rozbiórki, wycinki drzew albo działalności obsługowo-naprawczej, nieprzydatne do wykorzystania w bieżącej działalności komórek i/lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej;

5) rzeczy ruchome nieprzydatne dla komórek i/lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, zgłaszane przez żołnierzy pełniących służbę oraz pracowników zatrudnionych w tych komórkach/jednostkach, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych, otrzymali je nieodpłatnie jako upominki okolicznościowe (prezenty) i złożyli oświadczenie o pozostawieniu tych przedmiotów do dyspozycji macierzystej jednostki;

6) odpady.

4. [14] Jeżeli przemawia za tym interes państwowy związany z obronnością, bezpieczeństwem państwa lub inne ważne względy publiczne albo ekonomiczne, w ramach planu lub jego korekt, z zasobu Agencji wycofuje się rzeczy ruchome przekazane jej do zagospodarowania.

[12] § 2 ust. 1 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 1/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 stycznia 2019 r. zmieniającej decyzję w sprawie przekazywania składników mienia w trybie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (Dz.U.MON. poz. 2). Zmiana weszła w życie 11 stycznia 2019 r.

[13] § 2 ust. 1 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 1/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 stycznia 2019 r. zmieniającej decyzję w sprawie przekazywania składników mienia w trybie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (Dz.U.MON. poz. 2). Zmiana weszła w życie 11 stycznia 2019 r.

[14] § 2 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 1/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 stycznia 2019 r. zmieniającej decyzję w sprawie przekazywania składników mienia w trybie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (Dz.U.MON. poz. 2). Zmiana weszła w życie 11 stycznia 2019 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2017-11-23 do 2019-01-10

Rozdział 2

Sporządzanie części planu przekazywania dotyczącej rzeczy ruchomych

§ 2.  1. Rzeczy ruchome przeznacza się do wycofania z zasobów resortu obrony narodowej z uwzględnieniem:

1) prognoz rozwoju SZ RP, uwzględniających potrzeby obronne, operacyjne, ekonomiczne i technologiczne;

2) programu rozwoju SZ RP;

3) planu modernizacji technicznej SZ RP;

4) planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych SZ RP oraz głównych zamierzeń dyslokacyjnych na następny rok;

5) wyrażonego lub zidentyfikowanego zainteresowania sił zbrojnych państw trzecich mieniem, będącym w zasobach Sił Zbrojnych RP, o czym mowa w art. 57 ustawy o AMW.

2. Przy przeznaczaniu do wycofania rzeczy ruchomych z zasobów resortu obrony narodowej, uwzględnia się:

1) możliwości i przydatność operacyjną, bojową i użytkową systemów sprzętu wojskowego, środków bojowych i materiałowych oraz wyposażenia indywidualnego żołnierzy;

2) kompatybilność i zamienność z systemami sprzętu wojskowego oraz wyposażenia indywidualnego żołnierzy, stosowanych w siłach zbrojnych państw NATO;

3) koszty eksploatacji;

4) nowoczesność rozwiązań techniczno-technologicznych systemów SpW, środków bojowych i materiałowych oraz związaną z tym skuteczność operacyjną oraz bojowo-użytkową;

5) stan ilościowo-jakościowy posiadanych zapasów oraz możliwości zaspokojenia potrzeb zaopatrzeniowych, związanych z ich utrzymaniem w resorcie obrony narodowej;

6) ilość niezbędnych zapasów środków zaopatrzenia i koszty ich utrzymywania;

7) koszty szkolenia.

3. Rzeczy ruchome przeznacza się do wycofania z zasobu resortu obrony narodowej, jeżeli stanowią:

1) sprzęt wojskowy:

a) całkowicie wycofany z SZ RP, na zasadach określonych w odrębnych przepisach,

b) pojedyncze egzemplarze etatowego SpW, nie będące sprzętem powszechnego użytku, wycofane z SZ RP, decyzją właściwego gestora sprzętu wojskowego, na zasadach określonych w odrębnych przepisach,

c) po wykorzystaniu normy docelowej eksploatacji, określonej w dokumentach normatywnych, albo innego określonego okresu eksploatacji, mając na uwadze możliwości niezwłocznego odtworzenia zasobów,

d) o obniżonej wartości bojowej (szkoleniowej) oraz przestarzałej konstrukcji, gdy parametry bojowe, techniczne i eksploatacyjne nie spełniają wymagań SZ RP, w szczególności, gdy modernizacja lub modyfikacja jest nieopłacalna lub niemożliwa,

e) niekompatybilny, którego przystosowanie do współpracy ze sprzętem używanym w resorcie obrony narodowej, byłoby nieuzasadnione technicznie i ekonomicznie,

f) znajdujący się w stanie technicznym świadczącym o znikomej przydatności lub wpływający negatywnie na bezpieczeństwo eksploatacji, o stopniu zużycia fizycznego, uniemożliwiającym dalsze użytkowanie, w szczególności gdy naprawa jest nieopłacalna lub niemożliwa,

g) dla którego, zmiany organizacyjno-etatowe w SZ RP, spowodowały brak perspektyw jego dalszej eksploatacji;

2) składniki majątku pozostałe po prowadzonych pracach rozwojowych oraz badaniach naukowych, związanych z pozyskiwaniem nowego SpW;

3) nadwyżki nieprzeznaczone na pokrycie potrzeb etatowych, należnościowych i tabelarycznych lub dodatkowych potrzeb określonych w odrębnych przepisach, których utrzymywanie nie ma uzasadnienia obronnego, operacyjnego lub ekonomicznego;

4) materiały pochodzące z dekompletacji, demontażu, rozbiórki, wycinki drzew albo działalności obsługowo-naprawczej, nieprzydatne do wykorzystania w bieżącej działalności komórek i/lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej;

5) rzeczy ruchome nieprzydatne dla komórek i/lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, zgłaszane przez żołnierzy pełniących służbę oraz pracowników zatrudnionych w tych komórkach/jednostkach, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych, otrzymali je nieodpłatnie jako upominki okolicznościowe (prezenty) i złożyli oświadczenie o pozostawieniu tych przedmiotów do dyspozycji macierzystej jednostki;

6) odpady.