Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2017-06-09

Odszkodowania związane z prowadzoną działalnością gospodarczą – rozliczenia podatkowe i ewidencja księgowa

Odszkodowania to nierozerwalny element naszego życia gospodarczego. Ich otrzymanie bądź zapłata wywiera określone skutki podatkowe. Większość z nich jest przychodem, który często jednak korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego. Płacąc odszkodowania, należy mocno przeanalizować możliwość ich zaliczenia do kosztów. Wiele odszkodowań jest bowiem wprost wyłączonych z kosztów. W raporcie przedstawiamy na przykładach, jak należy rozliczać wypłacane i otrzymywane odszkodowania oraz ich ewidencję w księgach.

1. Odszkodowania jako przychód podatkowy

Przychodem z działalności gospodarczej są m.in. otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Odszkodowania te stanowią przychód w momencie ich otrzymania (art. 14 ust. 2 pkt 12 updof, art. 12 ust. 1 pkt 1 updop).

 

  1. 1.1. Czy odszkodowanie za wywłaszczenie spółki jawnej z nieruchomości podlega opodatkowaniu

PROBLEM

Jako wspólnik spółki jawnej otrzymałem odszkodowanie w zamian za nieruchomość wywłaszczoną pod drogę publiczną mocą decyzji wojewody. Nieruchomość ta stanowiła, zgodnie z wpisem do księgi wieczystej, własność wspólników spółki od 2001 r. Czy otrzymane odszkodowanie stanowi przychód z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej? Spółka prowadzi księgi rachunkowe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00