Porada
Kiedy rozliczamy fakturę zaliczkową
Spółka otrzymała trzy faktury zaliczkowe w kwietniu. Jednak zaliczka z trzeciej faktury została zapłacona dopiero w maju. Czy w tej sytuacji można odliczyć podatek w rozliczeniu za kwiecień od wszystkich trzech faktur? Podpisaliśmy także umowę z pewną firmą, że od czerwca rozpoczniemy z nią współpracę. Firma ta chce nam przekazać zaliczki na poczet przyszłych dostaw. Czy możemy je potraktować jako zadatek na przyszłą współpracę?
problem
rada
Nie. Przy zaliczce można odliczyć podatek naliczony w miesiącu wystawienia faktury, ale tylko od kwot, które faktycznie zostały zapłacone. Zaliczkę wynikającą z trzeciej faktury należy rozliczyć w miesiącu faktycznego jej uregulowania, tj. w maju. Odnośnie do przedpłat, których dokonuje Państwa przyszły kontrahent, należy się zastanowić, czy będą one spełniać funkcje zaliczek. O zaliczce czy też przedpłacie można mówić dopiero wówczas, gdy strony transakcji wiedzą, co będzie jej przedmiotem. Jeśli strony nie skonkretyzowały przyszłych dostaw, nie wiedzą, co będzie ich przedmiotem, albo nie ma jeszcze towarów, które będą przedmiotem transakcji, raczej nie będziemy mieli do czynienia z przedpłatą, tylko z pożyczką. Stanowisko to potwierdza także ETS. Szczegóły w uzasadnieniu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right