Porada
Warunki zgłoszenia i wyrejestrowania z ubezpieczenia społecznego członka rodziny pracownika
1. Czy przy wyrejestrowywaniu pracownika w Płatniku, należy również wyrejestrować jego zgłoszonych do ubezpieczenia członków rodziny?2. Czy pracodawca ma obowiązek weryfikować listę zgłoszonych do ubezpieczenia, pełnoletnich członków rodziny pracowników pod kątem aktualizacji dokumentów uprawniających do ubezpieczenia przy pracującym rodzicu?
1. Zgodnie z art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (j.t. Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027) do ubezpieczenia zdrowotnego osób objętych ubezpieczeniami społecznymi (w tym pracowników) stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące zasad, trybu i terminu zgłaszania do ubezpieczenia społecznego. Zatem należy stosować przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (j.t. Dz. U z 2009 r. Nr 205, poz. 1585), zwaną dalej ustawą o s.u.s.
Zgodnie z art. 36 ust. 11 ustawy o s.u.s. każda osoba, w stosunku do której wygasł tytuł ubezpieczenia zdrowotnego, podlega wyrejestrowaniu z tego ubezpieczenia, co powinno nastąpić w terminie 7 dni od zaistnienia tego faktu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right