Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.1107.2021.13.SJ

Obowiązki płatnika w związku z wypłatą nagród w konkursie.

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo:

1) ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 12 października 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 11 maja 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 321/22 ; i

2) stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

2 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą nagród w konkursie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą prawną posiadającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca należy do grupy kapitałowej wraz ze spółkami, w których posiada udziały lub akcje (dalej: „Grupa kapitałowa”).

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w szczególności w zakresie udzielania leasingu operacyjnego oraz finansowego samochodów osobowych i dostawczych, maszyn i urządzeń, sprzętu elektronicznego oraz nieruchomości. Współpracuje także z osobami prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą oraz pracownikami podmiotów sprzedających produkty, które Wnioskodawca leasinguje (dalej prowadzący jednoosobową działalność oraz pracownicy sprzedających Jego produkty razem jako: „podmioty zewnętrzne”). W ramach podejmowanej współpracy Wnioskodawca wypłaca wynagrodzenie, na które może się składać m.in. prowizja za doprowadzenie do zawarcia umów leasingu oraz innych produktów Wnioskodawcy bądź innych spółek z Grupy kapitałowej.

Spółka planuje organizować przedsięwzięcia, w ramach których, na podstawie usystematyzowanych w regulaminie zasad wyłaniani i nagradzani byliby w ramach prowadzonej rywalizacji najlepsi uczestnicy (dalej: „Konkurs”). Konkursy byłyby skierowane do grona zarówno Jej pracowników, jak i pracowników Grupy kapitałowej, osób współpracujących na podstawie umów cywilnoprawnych oraz podmiotów zewnętrznych (dalej razem: „Uczestnicy”). Poszczególne Konkursy mogą być skierowane do wszystkich powyższych kręgów, pojedynczych bądź dowolnych ich kombinacji. Konkursy mogą, więc być skierowane przykładowo wyłącznie do osób prowadzących działalność gospodarczą, pracowników Wnioskodawcy, jak i wszystkich Uczestników jednocześnie.

Konkursy nie będą ogłaszane w środkach masowego przekazu, a każdy Konkurs będzie przeprowadzany na podstawie przygotowanego regulaminu. Regulaminy będą określać czas trwania Konkursów, grupy uczestników, zasady przyznawania nagród, tryb składania i rozpatrywania reklamacji, skład komisji czuwającej nad prawidłowym przebiegiem przedsięwzięcia i rozpatrującej reklamacje. Przedmiot rywalizacji, jak i kryteria wyłaniania zwycięzców Konkursów mogą być różnorakie w tym przykładowo mogą wyłaniać osiągających najlepsze wyniki sprzedażowe danego produktu, największą wiedzę dotyczącą działania Wnioskodawcy, czy też Jego produktów. Konkursy będą więc przykładowo mieć na celu zwiększenie sprzedaży Jego produktów, poszerzać wiedzę o nim czy też osiągać inne cele związane z prowadzoną przez Niego działalnością gospodarczą. Niezależnie od tego, czego będzie dotyczyć Konkurs, będzie charakteryzował się on rywalizacją, w ramach której zostaną wyłonieni i nagrodzeni wyłącznie najlepsi uczestnicy.

Wnioskodawca rozważa także możliwość zlecenia organizacji Konkursów do podmiotu spoza Grupy kapitałowej, który zajmowałby się organizacją Konkursów dla Uczestników. W takiej sytuacji organizatorem Konkursu, stroną regulaminu, jak i przekazującym nagrodę pieniężną lub rzeczową byłby podmiot spoza Grupy kapitałowej zamiast Jego. Rola Wnioskodawcy w takim wypadku ograniczałaby się do zwrotu kosztu wypłaconych nagród wraz z wynagrodzeniem dla organizatora i zlecania organizacji i przeprowadzania Konkursu.

Pytania

1. Czy nagrody wydawane lub wypłacane Uczestnikom przez Wnioskodawcę podlegać będą opodatkowaniu zryczałtowaną stawką w wysokości 10% wartości nagrody, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, jako nagrody wygrane w ramach konkursu?

2. Czy w przypadku zlecenia organizacji Konkursów podmiotowi spoza Grupy kapitałowej podmiotem zobowiązanym do poboru podatku dochodowego od wydawanych lub wypłacanych nagród, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, jest Wnioskodawca?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, nagrody wydawane lub wypłacane Uczestnikom przez Niego podlegać będą opodatkowaniu zryczałtowaną stawką w wysokości 10% wartości nagrody, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, jako nagrody wygrane w ramach konkursu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zlecenia organizacji Konkursów podmiotowi spoza Grupy kapitałowej, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku dochodowego od wydawanych lub wypłacanych nagród.

Uzasadnienie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, nagrody wydawane lub wypłacane przez Niego Uczestnikom za osiągnięcie najlepszych wyników w Konkursach podlegać będą opodatkowaniu stawką 10%, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, jako nagrody wydane lub wypłacane w ramach konkursu.

Konkursy będące przedmiotem wniosku polegać będą na rywalizacji uczestników między sobą o nagrody. Konkursy posiadać będą regulaminy, w których wskazane będą reguły rywalizacji, sposób wyłaniania zwycięzców i przyznawania im nagród. Nagrody będące przedmiotem wniosku będą wydawane tym Uczestnikom, którzy osiągnęli najlepsze wyniki spośród wszystkich Uczestników w danej rywalizacji określonej regulaminem danego Konkursu.

Przepisy ustawy o PIT nie definiują pojęcia „konkurs”. Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Wobec tego w celu określenia jego znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), Przepisy konkurs to „przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to „impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w Konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś”. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to „zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród”.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że dla opisanych w zdarzeniu przyszłym Konkursów spełnione zostaną warunki dla zastosowania i opodatkowania nagród wydawanych w tej akcji przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT zryczałtowanego podatku w wysokości 10%. Dany Konkurs będzie bowiem posiadał swój regulamin, a w nim opisane zasady i reguły wydawania lub wypłacania nagród, a ideą Konkursów będzie rywalizacja Uczestników między sobą o wygrane.

Wnioskodawca zwraca także uwagę, że przepisy dotyczące źródeł przychodów zawarte zostały w Rozdziale 2 ustawy o PIT, zaś przepisy dotyczące podstawy obliczenia i wysokości podatku znajdują się w Rozdziale 6 ustawy o PIT.

W art. 26 ust. 1 Ustawy o PIT określono ogólną regułę dotyczącą podstawy obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych. W przepisie tym ustawodawca zawarł zastrzeżenie wskazujące jednocześnie, że nie dotyczy ona przychodów z art. 29-30cb i art. 30da-30f, co wskazuje, że ogólna reguła ustalania podstawy opodatkowania została ograniczona przez sytuacje szczególne określone w wyżej wymienionych artykułach. Przesądza to, zatem że regulacja z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT stanowi lex specialis w stosunku do zasad opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Należy wskazać, że również w przypadku przedsiębiorców opłacających podatek liniowy z art. 30c ust. 1 ustawy o PIT zawarto zastrzeżenie, że regulacja ta nie dotyczy dochodów opodatkowanych zgodnie z art. 30. Ustawodawca, więc jednoznacznie dokonał wyłączenia przychodów z konkursów z podstawy opodatkowania osób prowadzących działalność gospodarczą jednocześnie nie wskazując w żadnych przepisach dotyczących opodatkowania przedsiębiorców włączenia przychodów z konkursów do podstawy opodatkowania rozliczanych na zasadach ogólnych bądź podatku liniowego.

Skoro więc, jak Wnioskodawca wykazał powyżej, ryczałtowe zasady opodatkowania konkursów, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT są lex specialis w stosunku do zasad opodatkowania przychodów z tytułu działalności gospodarczej to nagrody wypłacane lub wydawane Uczestnikom prowadzącym działalność gospodarczą powinny być także opodatkowane według reguł z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, a tym samym nagrody wypłacane lub wydawane wszystkim Uczestnikom podlegać będą opodatkowaniu zryczałtowaną stawką 10% wartości nagrody, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, jako nagrody wypłacane lub wydane w ramach konkursu.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza także szerokie orzecznictwo w tym m.in.:

- w wyroku NSA z 16 kwietnia 2021 r., sygn. akt II FSK 3346/18 wskazano, iż: Gdyby ustawodawca z zakresu art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. chciał wyłączyć nagrody i wygrane otrzymane w konkursach związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez ich uczestników, uczyniłby to poprzez stosowną treść tego przepisu. Brak takiego zastrzeżenia oznacza, że związek konkursu z działalnością gospodarczą podatnika nie wpływa na sposób opodatkowania wygranej (nagrody).

- tak samo wskazał NSA w wyroku z 11 lutego 2021 r., sygn. akt II FSK 3038/18: Nie ma żadnych podstaw, aby z zakresu znaczeniowego zwrotu frazeologicznego „wygrane w konkursach” wyłączyć nagrody związane z działalnością gospodarczą, co potwierdza wykładnia systemowa wewnętrzna przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazująca, iż art. 30 ust. 1 pkt 2 stanowi lex specialis w stosunku do zasad opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Dlatego uzyskanego spornego przychodu, jako niebędącego bezpośrednio związanym z prowadzoną działalnością gospodarczą, nie można kwalifikować z uwzględnieniem art. 10 ust. 1 pkt 3, art. 14 ust. 1 u.p.d.o.f.

- potwierdził je także NSA w wyroku z 3 marca 2020 r., sygn. akt II FSK 773/18 w którym wskazał, że: „Jak prawidłowo zauważył Sąd pierwszej instancji – przytoczona powyżej regulacja nie zawiera żadnego ograniczenia podmiotowego, które uniemożliwiałoby objęcie jej zakresem osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Tym samym, nie wyklucza ona zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego do przychodów przedsiębiorców stanowiących nagrody i wygrane w konkursach organizowanych na zlecenie kontrahentów tych przedsiębiorców”.

Ad 2

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 4 ustawy o PIT płatnicy, o których mowa w ust. 1 są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Zgodnie natomiast z treścią art. 41 ust. 1 ustawy o PIT płatnikami są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

Jak wynika z powyższych przepisów, obowiązki związane z poborem podatku spoczywają na podmiotach dokonujących wypłaty należności lub świadczeń. Wobec powyższego dla ustalenia osoby płatnika nie ma znaczenia na czyje zlecenie jest organizowany konkurs. Istotne jest bowiem jedynie, kto wypłaca nagrodę laureatowi konkursu.

Jak Wnioskodawca wskazał w zdarzeniu przyszłym, w przypadku organizacji Konkursów przez podmiot zewnętrzny Jego rola ograniczać się będzie do zlecenia organizacji Konkursu podmiotowi zewnętrznemu oraz zwrotu kosztów nagród wraz z wynagrodzeniem dla organizatora. To nie Wnioskodawca będzie organizatorem Konkursu i to nie on będzie wypłacał nagrody dla zwycięskich Uczestników, a tym samym zdaniem Wnioskodawcy nie będzie On zobowiązany do poboru podatku. Nie ma na to także wpływu fakt, że będzie On zwracał koszt wypłaconych przez organizatora nagród, ponieważ przepisy definiując płatnika podatku od wygranych w konkursach określiły go, jako wypłacającego nagrody, nie tworząc dodatkowych warunków mówiących o ponoszącym realny koszt ekonomiczny a tym samym, jeżeli zewnętrzny podmiot dokonuje wypłaty lub wydania nagrody w Konkursie, to on jest zobowiązany pobrać podatek w momencie wydania lub wypłaty nagrody a nie Wnioskodawca, zwracając koszty nagród organizatorowi.

Zdanie Wnioskodawcy potwierdza m.in. wyrok WSA w Warszawie z 14 stycznia 2020 r., sygn. akt III SA/Wa 1206/19, w którym wskazano, że: „Te okoliczności zostały jednoznacznie wskazane we wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej, w opisie modelu 1 współpracy skarżącej z agencją. Skarżąca też jednoznacznie wskazała, że w tym modelu współpracy, w momencie przekazania nagród laureatom konkursów, agencja jest właścicielem przekazanych nagród. Oznacza to – zdaniem sądu – że dokonując wydania czy wypłaty nagrody, agencja (w tym modelu współpracy) czyni to w imieniu własnym. Te zasady współpracy – jako element stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego – były wiążące dla organu interpretacyjnego. Z powyższych okoliczności wynika, że to agencji, a nie skarżącej można przypisać cechy podmiotu „dokonującego wypłaty” czy „dokonującego świadczeń”. W konsekwencji to agencja, a nie skarżąca jest/będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych od nagród przekazanym laureatom konkursów. W ocenie sądu, słusznie zostało podniesione w skardze, że przez „faktyczne wypłacenie/przekazanie” należy rozumieć wypłatę lub przekazanie nagród rzeczywiście dokonaną przez dany podmiot, niezależnie od źródła finansowania tych nagród”.

Interpretacja indywidualna

Rozpatrzyłem Państwa wniosek – 1 marca 2022 r. wydałem interpretację indywidualną znak 0113-KDIPT2-3.4011.1107.2021.1.SJ, w której uznałem Państwa stanowisko w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą nagród w konkursie za nieprawidłowe.

Interpretację doręczono Państwu 8 marca 2022 r.

Skarga na interpretację indywidualną

7 kwietnia 2022 r. wnieśli Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu.

Wnieśli Państwo o uchylenie zaskarżonej interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w całości oraz o zasądzenie od Organu kosztów postępowania sądowego.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uchylił skarżoną interpretację – wyrokiem z 11 maja 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 321/22.

Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Następnie wycofałem skargę kasacyjną z Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny – postanowieniem z 13 września 2023 r., sygn. akt II FSK 1465/23 umorzył postępowanie kasacyjne.

Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną stał się prawomocny od 13 września 2023 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku  

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w ww. wyroku oraz Naczelny Sąd Administracyjny w ww. postanowieniu;

ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawił Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wniesienia wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00