Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 10 marca 2010 r., sygn. I SA/Bk 521/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Mieczysław Markowski, Sędziowie sędzia WSA Sławomir Presnarowicz (spr.), sędzia WSA Urszula Barbara Rymarska, Protokolant Beata Borkowska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 25 lutego 2010 r. sprawy ze skargi A. W. [...] na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w B. z dnia [...] września 2009 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za okresy od lutego do grudnia 2007 roku 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana w całości do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku, 3. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w B. na rzecz strony skarżącej kwotę 3435 zł (słownie: trzy tysiące czterysta trzydzieści pięć złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w B. decyzją z dnia [...].06.2009r. Nr [...] dokonał Panu A. W., prowadzącemu Przedsiębiorstwo Wielobranżowe "Z." z siedzibą w Z., [...], dalej również powoływanym jako Skarżący, rozliczenia podatku VAT za miesiące od lutego do grudnia 2007 r. - w wysokości innej,

niż zadeklarowana.

W wyniku przeprowadzonej u Skarżącego kontroli skarbowej za 2007 r., zakwestionowano prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego

z faktur zakupu złomu wystawionych Panu A. W. przez firmę Sprzedaż Hurtowa Odpadów i Złomu M. Ż., z siedzibą w Ł., [...], gdyż nie dokumentowały one rzeczywistych zdarzeń gospodarczych. W ocenie organu I instancji w przywołanej firmie M. Ż. Sprzedaż Hurtowa Odpadów i Złomu, miał miejsce przepływ fikcyjnych faktur. Schemat działania polegał jedynie na przefakturowaniu pustych, fikcyjnych faktur, o czym - zdaniem organu I instancji - świadczą daty na fakturach zakupu i sprzedaży oraz ilości złomu na tych fakturach. Daty bowiem zakupu i sprzedaży, często pokrywały się ze sobą. Pan M. Ż. nie posiadał zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zbierania oraz transportu odpadów, odpowiednich środków transportu, wagi oraz pracowników do prowadzenia działalności w rozmiarze wynikającym z ewidencji księgowej. W dokumentach księgowych Pana M. Ż. nie stwierdzono żadnych kosztów transportu związanych z obrotem złomem metali. Ilości fikcyjne zakupionego złomu od firmy "S. [...]" L. D. zostały w takich samych ilościach przefakturowane przez M. Ż. do PW "Z." A. W. Organ I instancji przyjął, że działalność Pana M. Ż. polegała głównie na wprowadzeniu do obiegu prawnego faktur, które nie dokumentowały wymienionych na nich zdarzeń gospodarczych zarówno zakupu, jak i sprzedaży. Faktury sprzedaży wystawione przez Pana M. Ż., w których wykazał złom wynikający z fikcyjnych faktur zakupu, gdzie jako wystawcy (dostawcy) figurowała firma "S. [...]" L. D., nie dokumentują żadnej sprzedaży (dostawy) i są fakturami fikcyjnymi. Wystawione przez pana M. Ż. fikcyjne faktury sprzedaży, które nie dokumentują żadnej dostawy towarów (złomów metali) nie są przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W myśl bowiem przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.), dalej określaną "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00