Wyrok NSA z dnia 4 stycznia 2024 r., sygn. II OSK 892/21
W świetle przepisów polskiego prawa administracyjnego, dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków mają charakter dokumentu urzędowego i stanowią podstawę dla wielu działań administracyjnych, w tym dla postępowań w sprawie ustalenia warunków zabudowy, przy czym organ administracyjny nie jest uprawniony do zmiany klasyfikacji gruntu określonej w ewidencji gruntów i budynków w ramach tego postępowania.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tomasz Bąkowski (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Robert Sawuła sędzia del. WSA Anna Szymańska Protokolant: asystent sędziego Paweł Chyliński po rozpoznaniu w dniu 4 stycznia 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M.O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 października 2020 r., sygn. akt IV SA/Wa 1283/20 w sprawie ze skargi M.O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 6 kwietnia 2020 r., nr KOA/543/Ar/20 w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 8 października 2020 r., sygn. akt IV SA/Wa 1283/20, oddalił skargę M.O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 6 kwietnia 2020 r., nr KOA/543/Ar/20 w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy.
Zaskarżoną decyzją Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Gminy B. z dnia 4 grudnia 2019 r., nr 205.2019 o odmowie ustalenia warunków zabudowy terenu na rzecz M.O. dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego i budynku gospodarczego na terenie działki nr ew. [...] z obr. [...], położonej w B. przy ul. L. Powodem odmowy ustalenia warunków zabudowy był brak zgody na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne w odniesieniu do terenu objętego wnioskiem, który w ewidencji gruntów został oznaczony jako grunt leśny LsV o powierzchni 0,1467 ha.