Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [9 z 1958]

Wyrok NSA z dnia 1 grudnia 2023 r., sygn. III OSK 2993/21

Zgodnie z art. 47 ust. 9 ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową, administracyjna kara pieniężna wymierzana jest za każde indywidualne urządzenie, dla którego nie dokonano wpisu do karty urządzenia w określonym terminie, przy czym każde uchybienie w zakresie jednej karty urządzenia, niezależnie od liczby brakujących wpisów, traktowane jest jako pojedyncze naruszenie.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz Sędziowie: Sędzia NSA Teresa Zyglewska (spr.) Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski Protokolant asystent sędziego Aleksandra Kraus po rozpoznaniu w dniu 1 grudnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. sp. z o.o. z siedzibą w Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 stycznia 2020 r., sygn. akt IV SA/Wa 2326/19 w sprawie ze skargi M. sp. z o.o. z siedzibą w Z. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 12 lipca 2019 r., nr DI-420/485/2019 w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 22 stycznia 2020 r., sygn. akt IV SA/Wa 2326/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: Sąd I instancji) oddalił skargę M. sp. z o.o. z siedzibą w Z. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (dalej: GIOŚ) z 12 lipca 2019 r., nr DI-420/485/2019 w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej.

Z powyższym rozstrzygnięciem nie zgodziła się M. sp. z o.o. z siedzibą w Z. (dalej: skarżąca kasacyjnie, spółka) i w skardze kasacyjnej zarzuciła zaskarżonemu wyrokowi:

1) na podstawie art. 174 pkt 1 p.p.s.a. naruszenie prawa materialnego, tj.:

a. art. 47 pkt 9 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych poprzez jego nieprawidłową wykładnię polegającą na przyjęciu, że administracyjną karę pieniężną wymierza się w granicach przewidzianych wskazaną normą prawną za każde jednostkowe uchybienie w dokonaniu wpisu do Karty Urządzenia podczas, gdy treść wskazanej jednostki redakcyjnej określa dopuszczalne granice administracyjnej kary pieniężnej za uchybienie polegające na niedokonaniu w terminie, o którym mowa w art. 15 ust. 2, wpisu wielu danych, co powoduje konieczność uznania, iż zaniechanie wprowadzenia więcej niż jednej danej dotyczącej urządzenia do systemu teleinformatycznego stwierdzone w ramach jednej kontroli stanowi jednostkowe uchybienie podlegające ewentualnej penalizacji w granicach jednej kary przewidzianej wskazaną normą,

b. art. 51 ust. 6 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych poprzez jego nieprawidłowe niezastosowanie polegające na braku odstąpienia od wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej, pomimo że w sprawie wystąpił przypadek, iż do potencjalnego naruszenia ustawy doszło wskutek zdarzeń lub okoliczności, którym podmiot popełniający naruszenie nie mógł zapobiec, tj. na skutek nieprawidłowego funkcjonowania systemu teleinformatycznego bazy CRO dla operatorów;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00