Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-07-15

Jakie są zasady zwrotu VAT podróżnym w systemie TAX FREE

Sprzedawca, który dokonuje dostawy dla podróżnych spoza UE, może zwracać im VAT lub dokonywać tego za pośrednictwem innego podmiotu. Wymaga to jednak spełnienia przez niego licznych warunków.

Kiedy podróżnemu przysługuje zwrot VAT

Przepisy art. 126-130 ustawy o VAT regulują zasady dokonywania zwrotu VAT podróżnym w systemie TAX FREE. Aby taki zwrot otrzymać, należy spełnić wymagane ustawą warunki:

1. Osoba występująca o zwrot podatku musi mieć status podróżnego

Definicję „podróżnego” na potrzeby VAT określa regulacja art. 126 ust. 1 ustawy. Jest nią osoba fizyczna, której miejsce stałego zamieszkania znajduje się w kraju nienależącym do Unii Europejskiej. Przy czym miejsce stałego zamieszkania podróżnego ustala się na podstawie jego paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość (zgodnie z art. 126 ust. 2 ustawy o VAT). Użyte w przepisie przez ustawodawcę sformułowanie „podróżny” zastosowane zostało jedynie w celu uproszczenia terminologii, gdyż nie jest konieczne bycie w danej chwili turystą (uczestnikiem wycieczki czy też samodzielnie podróżującym), aby otrzymać dany zwrot. Podstawowym kryterium podmiotu uprawnionego do jego otrzymania jest wyłącznie posiadanie stałego miejsca zamieszkiwania poza terytorium Wspólnoty. Cel pobytu na terytorium Polski jest natomiast obojętny. Nie stanowi również przeszkody do jego otrzymania posiadanie przez daną osobę podwójnego obywatelstwa, np. polskiego i innego kraju trzeciego, jeżeli tylko miejscem stałego zamieszkania będzie kraj inny niż Polska.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00