Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-06-15

Jak rozliczać w VAT rabaty

Jedną z form zachęcania klientów do dokonywania zakupów czy terminowego dokonywania płatności lub dokonywania płatności w określonej formie (np. gotówką) jest przyznawanie rabatów, a więc obniżanie ceny sprzedawanych towarów i usług. Wśród rabatów wyróżnia się:

- bonifikatę, a więc obniżki ceny przyznawane po dokonaniu transakcji, najczęściej jako zachętę do zwiększania zakupów lub formę rekompensaty z powodu gorszej jakości towaru,
- upust, a więc obniżenie ceny dla zachęcenia do kupna, stosowany najczęściej wobec stałych klientów lub odbiorców hurtowych,
- uznaną reklamację, a więc obniżenie ceny z powodu uprawnień nabywcy z tytułu gwarancji lub rękojmi,
- skonto, a więc procentowe obniżenie ceny za natychmiastową zapłatę lub zapłatę przed ustalonym terminem albo zapłatę gotówkową za towar objęty sprzedażą kredytową lub ratalną.
Z punktu widzenia VAT wymienione rodzaje rabatów można podzielić na dwie grupy - rabaty przyznawane przed powstaniem obowiązku podatkowego (upusty oraz niektóre skonta) oraz rabaty udzielane po jego powstaniu (bonifikaty, uznane reklamacje oraz niektóre skonta).
Rabaty udzielane przed powstaniem obowiązku podatkowego
Większość udzielanych przez podatników rabatów jest udzielana przed powstaniem obowiązku podatkowego w VAT (w uproszczeniu - przed dokonaniem sprzedaży). Skutkiem ich przyznania jest sprzedaż towarów czy usług po cenie niższej od wyjściowej, a w konsekwencji - obniżenie kwoty należnej z tytułu sprzedaży, a więc obrotu, w rozumieniu VAT. Rabaty takie nie muszą (choć mogą) być wykazywane na wystawianych przez podatników fakturach czy paragonach. Pełną aktualność zachowuje w takich przypadkach pismo Ministerstwa Finansów z 6 lipca 1993 r. (nr PD3-8211-924/93), w którym czytamy, że jeśli „rabat jest udzielony w momencie wystawienia faktury, powinien on obniżać cenę jednostkową netto lub wartość netto, nie ma więc potrzeby obliczać kwoty obniżenia podatku VAT z tytułu udzielonego rabatu”.
Przykład
Cena katalogowa towaru oferowanego przez spółkę ABC wynosi 100 zł netto (122 zł brutto). W przypadku zamówienia większej liczby tego towaru spółka przyznaje upust. W przypadku zakupu więcej niż 10 sztuk towaru jest to upust w wysokości 5%, w przypadku zakupu powyżej 20 sztuk - upust w wysokości 7%, w przypadku zakupu powyżej 50 sztuk - upust w wysokości 9%.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00