Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-12-01

Zmiany w umowie leasingu a VAT

Umowa leasingu jest w ostatnim czasie jedną z popularniejszych zawieranych umów (leasing przeważnie jest traktowany jako alternatywna forma kredytu dla finansowania zakupu rzeczy i nieruchomości). Zdarza się, że w trakcie trwania umowy leasingu zmianie ulega wysokość rat leasingowych. Zdarza się, że prawa i obowiązki wynikające z umowy leasingu są przenoszone na inny podmiot, jak również to, że umowa leasingu zostaje przedterminowo rozwiązana. W niniejszym tekście zostaną omówione skutki takich zdarzeń na gruncie VAT.

1. Zmiana wysokości rat leasingowych

W trakcie trwania umowy leasingu zmianie (niekoniecznie podwyższeniu, ale również obniżeniu) może ulegać wysokość rat leasingowych. Może się to dziać na skutek zdarzeń przewidzianych umową (np. podwyższenie oprocentowania na skutek zmiany określonej stopy procentowej przez Narodowy Bank Polski), jak również na skutek zmiany umowy (np. przedłużenia lub skrócenia umowy leasingu na okres inny niż przewidziany pierwotnie). Zmiany te wpływają na podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W przypadku leasingu stanowiącego świadczenie usług (a więc w większości przypadków) zmiany takie nie sprawiają większych problemów, gdyż są przez leasingodawcę uwzględniane na bieżąco w podstawie opodatkowania świadczonych usług leasingu. W takich przypadkach faktura dokumentująca kolejną ratę leasingową wystawiona jest po prostu na odpowiednio niższą lub wyższą kwotę. Faktury takie są rozliczane przez sprzedawcę (leasingodawcę) i nabywcę (leasingobiorcę) na zasadach ogólnych.

Problem pojawia się w przypadku leasingu traktowanego jako dostawa towarów (dotyczy to niektórych przypadków tzw. leasingu finansowego - art. 7 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 9 ustawy o VAT). Wszelkie zmiany ustalonych rat leasingowych (czy naliczenie dodatkowych opłat) skutkują zmianą ustalonej już podstawy opodatkowania. Jedynym prawidłowym sposobem postępowania jest w takim przypadku wystawienie faktury korygującej (obniżającej lub podwyższającej cenę) do faktury dokumentującej wydanie towaru w ramach umowy leasingu (co może być dość uciążliwe w przypadku częstych zmian opłat, np. na skutek częstych zmian oprocentowania). Takie faktury korygujące są rozliczane na dwa sposoby, zależnie od tego, czy dokumentują obniżenie, czy podwyższenie ceny:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00